#1 Skrevet Desember 6, 2005 Jeg er en relativt fersk eier av en '95 S6 (2.2). Nå som kuldegradene har kommet, opplever jeg at det kommer skumle lyder fra drivverket under rygging. Lyden er en kraftig mekanisk skvæk (subbelyd?) som ser ut til å gjenta seg for hver omdreining av hjulene. Dette skjer kun når bilen har stått i kuldegrader noen timer, og kun når jeg rygger. Etter en kjøretur er problemet borte (inntil neste gang jeg parkerer ute i kulda). Dette er litt ekkelt - noen som har noen formening om hva det kan komme av? Har ikke veldig lyst til å ødelegge drivverket... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 11, 2005 Jeg tenkte jeg skulle begynne med å skifte olje på drivverket (girkasse + diff). Forslag til andre ting som bør sjekkes mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 12, 2005 høres ut som om det kan være noe foringer som er slitte... som skvæker når du belaster dem "bakover" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 14, 2005 OK, takk for tips. Når det gjelder oljeskift på girkasse og drivverk, er dette en grei sak å gjøre selv? Jeg har tilgang til løftebukk, og har skru-erfaring på hobbynivå - men jeg har ingen erfaring med hverken Audi eller Quattro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 14, 2005 Ingen problem, er vel 17mm umbrako til påfylling/tappe pluggene. Ta av påfyllingen før du tapper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 14, 2005 Og du trenger noe å pumpe olja opp i girkassa med, biltema selger en stor sprøyte som tar rundt en halv liter pr gang, funker topp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 14, 2005 Glimrende, takk for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 15, 2005 'Skvæk' kan også være selve gummimansjettene på drivakslene, spray de godt med silikonspray (så varer de lenger også!) og se om det hjelper. Min S4 gir noe lyd innimellom pga. bremseklosser som legger seg an annerledes i revers, men det går også bedre når alt er varmt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...