#1 Skrevet Desember 7, 2005 Som skrevet kjølevæska mi forsvant i går... Kan ikke se noen lekasje når jeg helte på mer vann... Noen som har noen erfaringer om hvor det kan forsvinne? Jeg har sjekker olja, og den var svart og fin... Hvordan finner man ut slikt? kan man trykksette systemet på noe vis : klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 7, 2005 Det bør ikke være noe stort problem å finne ut hvor væska forsvinner. Du har noen få alternativer: Vannet brennes opp, vannet går i olja, vannet går ut og ned på bakken via en lekkasje en eller annen plass eller vannet går inn i kupeen via lekk varmeregister. Alle disse alternativene bør være relativt enkle å sjekke. Varmeregisteret kan jo trykktestes via de to tilkoblingene som stikker ut litt til høyre for midta av vannkassa Lekkasje som gjør at kjølevæske renner ut burde du jo kunne se med øyet. Vann i olja vises jo lett. Da er det bare defekt toppakning som gjør at vannet går i sylinderen og ut eksosen eller defekte tetninger i turbo som gjør det samme (hvis turboen er vannkjølt selvsagt). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 7, 2005 Jeg misstenker vannpumpa... er det noen enkel måte og få testa det på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 7, 2005 Hvis du tar av det øvre regreimdekselet ser du i alle fall drevet til vannpumpa nede til høyre. Hvis den lekker bør det renne vann ned fra fronten av motoren samt at det kan være vått rundt om bak dekslene til regreima. For å få vite helt sikkert hvordan det står til rundt vannpumpa må du nesten skru løs ting rundt den, inkl regreima om du skal skru løs pumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 7, 2005 Hmmm... Jeg skulle ha byttet svinghjulet... Er det enkelt og ta samtidig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 7, 2005 Hmmm... Jeg skulle ha byttet svinghjulet... Er det enkelt og ta samtidig? Hehe, jeg regner nesten med at du mener reimhjulet i front med svingningsdemper. Svinghjulet må du jo ta av motoren eller girkassen for å skifte. Reimhjulet tar du av ved å løsne den store bolten i midta, og så de 4 små rundt. Deretter er det bare å plukke det løst. Hvis du skal av med nedre regreimdeksel for å se etter væske MÅ du ta av reimhjulet. Merk at du egentlig trenger spesialverktøy for å løsne den midterste bolten til reimhjulet for den sitter noe inn i hampen. I stedet for spesialverktøy fungerer det som oftest greit med klosser rundt hjula, brekket på, bilen i gir og latmannsarm+forlenger. Har du hørt på pris på reimhjulet? Jeg lurer på om jeg må bytte dette også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 7, 2005 Fælt så korekte vi var da Har på delemotoren, så det kan hende jeg bruker det Men skrur jeg først av det der, så bør jeg vel bytte vannpumpe og registerreim? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 7, 2005 Fælt så korekte vi var da Sitter og "leser" til eksamen, da blir det litt for mye tid til kverulering og forumposting Jeg hadde nok helt klart bytta vannpumpe og reim (+ strammehjul, viktig!) med det samme reimhjulet var av ja. Ellers kan du vel være rimelig sikker på at en av delene ramler av uka etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 7, 2005 og registerrem ras på de motorene (femmer turbo) er vel ikke veldig heldig antar jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 7, 2005 og registerrem ras på de motorene (femmer turbo) er vel ikke veldig heldig antar jeg... Høhø, neh.. Ære være våre femmere med rette ventiler, lettsotede stempler,frittsnurrende turbo og deilig motorlyd hmm har ikke turbo da men, poenget er fremdeles gyldig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 7, 2005 Så fuktig ut ved vannpumpa ja... : bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...