Anbefalte innlegg

Har støtt på et par som hevder at det ikke er å anbefale å bytte olje+filter på automatkassa, "vedlikeholdsfri type".

Det hevdes at den etter bytte vil frigjøre slagg som senere ødelegger kassa. Er dette riktig, har noen av dere erfaringer som peker i denne rettning ??

Og er det noe hokus pokus å bytte olje+filter ??

Har nemlig ikke særlig tro på "vedlikeholdsfrihet": klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tro på at å følge produsentens anbefaling om å bytte olje/filter hver 60.000km er lurt. Husk at man ikke får byttet mer enn ca 1/2-parten av oljen hver gang, siden konverteren ikke lar seg drenere.

 

Hvis et oljebytte utløser et ras av slagg som tar livet av kassa, så tror jeg ikke at den nye oljen er skyld i det, snarere manglende vedlikehold tidligere.

 

Jeg har ikke turt å bytte selv på min S6, siden disse kassene er følsomme for feil nivå, spesielt overfylling. Betaler under en tusenlapp for olje, filter og jobb i Sverige i forbindelse med service. Da vet jeg at det er riktig.

 

I følge original verkstedlitteratur er det en sinnrik prosedyre for å kontrollere at nivået er rett, det trengs 3 spesialverktøy og enda to spesialtilpassede peilepinner. Om det trenger å gjøres så avansert er jeg dog ikke sikker på.

 

Edit: Dette gjelder kassene på C4. Hvordan det er på A4-S4 vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det såkalt vedlikeholdsfri kasse du også har? Jeg spurte en og han sa det ikke var vanskelig, men han forklarte som du skjønner ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei min er nok ikke vedlikeholdsfri. Hvilken årsmodell S4 er det snakk om?

På URS4'ene ('92-'94) har jeg ikke hørt om vedlikeholdsfri automatkasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betaler under en tusenlapp for olje, filter og jobb i Sverige i forbindelse med service. Da vet jeg at det er riktig.

[/i]

Jeg tenkte og det var greit å få byttet olje på kassa da jeg kjøpte min S6, men må si jeg ble litt -skræmt ja! når møller ville ha 3500,- for jobben.. (hvis jeg ikke husker helt feil?) Oljeskift på aut. kasse burde jo være grei skuring?? , men må si jeg stussa litt når jeg ikke så noen peilepinne for kassa i motor-rommet da jeg besiktiga bilen. Har vært det på alle andre AUT biler jeg har hatt.

1000,- i Sverige, er det på VAG verksted eller?

-GeirJ-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var på Uvefalk Bil AB (VAG verksted og forhandler) i Sunne jeg fikk gjort det sist. Det var under 1000:- SEK i tillegg for å ta det sammen med service. Vet ikke om det er samme pris om man bare skal bytte olje på kassa.

 

Vet ikke hva som skjer med prisene i Norge. Min forrige bil, en '94 FWD 100 2.6 E kosta det ca 1200,- kroner å bytte automatolje/filter på. Det var ca 4 år siden. Våren 2004 skulle de ha 2800,- å få bytta på S6'n i Norge. Det kan da ikke være så mye mer jobb på ei Quattrokasse? Og nå 3500,-? Gratulerer : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen av dere chip ? Lurer litt på om det isåfall ikke skader kassa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke chip, og vil absolutt anbefale å ikke chippe.

Kassene tåler ikke all verden av økning i dreiemoment, og de fleste chippene gir nettopp det, en bra økning i dreiemoment. Det lages chipper som er tilpasset automat. Er ikke helt sikker på hva det går ut på, men uansett hva man gjør så er det økning i dreiemoment som er målet med chipping, og det tåler ikke kassa.

Dog kommer det jo også an på din kjørestil. Klarer du å kjøre som folk, ikke dra ut gir etter gir i tide og utide så kan det jo holde en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo lite stas med chip hvis den ikke kan brukes, vi får kjøre til det raser og så vurdere ombygging:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo lite stas med chip hvis den ikke kan brukes, vi får kjøre til det raser og så vurdere ombygging:)

 

Flissundet påsto at kassene skal tåle 450nm,men de er jo ikke akkurat kjendt for å holde bra: mad : kjører til det smeller j også og bygger om da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner noen til ras pga chip ? Isåfall, hvor chippa var greiene da det smalt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.