#1 Skrevet Desember 10, 2005 Trenger litt assistanse av noen som kan dette her. Jeg må skifte vannpumpe på Passaten og den sitter jo på innsiden av braketten til g-laderen. Har tatt av dynamoen og luftslangene inn og ut til g-laderen. Har også tatt av det lille dekselet som sitter over tannreimen på g-laderen. Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg demonterer og monterer igjen? Er det noen form for innstillinger eller noe slikt på g-lader, drift til g-lader eller andre ting? Ser bort fra registerreimen...den skal jeg forøvrig bytte når jeg har det av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2005 Det er ikke nødvendig å ta av det lille dekselet over tannreimen på laderen. Når du demonterer laderen fra brakketten er det lurt å banke inn 6mm umbrakoen før du skrur ut skruene. De har lett for å bli runde. Ingen spesielle ting å tenke på når du skal montere igjen (ift g-laderen), bortsett fra at jeg anbefaler deg å fylle laderen med olje igjen før du starter opp. Dette gjør du ved å ta av coil-ledningen og kjøre laderen 20-30 sek på starteren når alt er montert, før du starter motoren. Det er veldig lurt å dekke til alle åpninger på laderen når du har tatt av slanger. Bruk tape på utblåset og pappkrus passer bra på de to innsugsdelene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2005 Heisann Kjempeflott, tusen takk for tipsene. De umbrakboltene du nevner er vel de som sitter på venstre side sett mot motoren? 3 eller 4 stykker ettersom jeg kunne se? Oppdaget en liten ting når jeg tok av strammehjulet og fjæren...der sitter det en bolt som går inn i braketten og denne var omtrent 5 mm lang... Regner med den er brukket da, kunne se slik ut...og den skal vel være mye lengre enn 5mm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2005 Det går også fint å ta ut laderen fortsatt montert i brakketten.blir litt mindre skruing.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2005 Da er laderen ute og vannpumpen er skiftet. Men...det dukker selvsagt opp spørsmål. La meg først si at laderen skal være byttet i løpet av det siste året. Den bærer også preg av og være skiftet...nye og pene bolter...stort sett ren og pen...og den er stemplet med måned og år for overhaling. Byttet er foretatt på Møller-verksted og det skal være en fabrikkoverhalt lader. Inni laderen er det en tynn gråaktig oljefilm...er dette riktig? Det er noe slark aksialt på akselen i g-laderen. Jeg målte ikke, men tipper på 3-4 millimeter eller noe slikt. Skal det være slik? Dette er jo en gylden anledning til å se hvordan g-laderen ser ut...er det noen gode argumenter mot at jeg deler den og tar en titt? Jeg har ingen som helst mistanke om at g-laderen ikke er i orden, bilen går godt med tanke på at den er stor og tung. Målte ladetrykket også på den før jeg kjøpte den, men husker ikke helt hva det stod...mener det muligens kunne være 194 eller noe på komputeren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 11, 2005 Da er laderen ute og vannpumpen er skiftet. Men...det dukker selvsagt opp spørsmål. La meg først si at laderen skal være byttet i løpet av det siste året. Den bærer også preg av og være skiftet...nye og pene bolter...stort sett ren og pen...og den er stemplet med måned og år for overhaling. Byttet er foretatt på Møller-verksted og det skal være en fabrikkoverhalt lader. Inni laderen er det en tynn gråaktig oljefilm...er dette riktig? Det er noe slark aksialt på akselen i g-laderen. Jeg målte ikke, men tipper på 3-4 millimeter eller noe slikt. Skal det være slik? Dette er jo en gylden anledning til å se hvordan g-laderen ser ut...er det noen gode argumenter mot at jeg deler den og tar en titt? Jeg har ingen som helst mistanke om at g-laderen ikke er i orden, bilen går godt med tanke på at den er stor og tung. Målte ladetrykket også på den før jeg kjøpte den, men husker ikke helt hva det stod...mener det muligens kunne være 194 eller noe på komputeren. Ingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 11, 2005 Ta kontakt med Frode Gulbrandsen eller http://www.volksport.no ( Erlend Trane) de kan svare. Filmen skal være der - men er mer usikker på slarken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 11, 2005 Har satt alt sammen igjen nå og det ser ut til å fungere bra så langt. Målte slarken i akselen og den er på 2 mm. Ser om Frode eller Erlend svarer her jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 11, 2005 Hvor målte du slarken? Står at det er fabrikkoverhalt lader, det finnes ikke. VW selger kun nye 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 11, 2005 Hvor målte du slarken? Står at det er fabrikkoverhalt lader, det finnes ikke. VW selger kun nye Målte 2mm slark på den "store" akselen...hvis det er det den heter...alltså den med det største reimhjulet på. De som driver med overhaling...merker de laderen slik at de kan identifiseres? Vet ikke om jeg skal bekymre meg egentlig...den virker jo tilsynelatende slik den skal... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 11, 2005 Må nesten sammenligne med en av overhalingsobjektene jeg har liggende. Skal se om jeg får gjort det i morgen. Ikke helt umulig at det er litt slark der. Går laderen greit rundt når du vrir på ladehjulet? Skal gå jevnt med litt motstand 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 13, 2005 Må nesten sammenligne med en av overhalingsobjektene jeg har liggende. Skal se om jeg får gjort det i morgen. Ikke helt umulig at det er litt slark der. Går laderen greit rundt når du vrir på ladehjulet? Skal gå jevnt med litt motstand Den går veldig greit rundt...det var det første jeg sjekket. Ikke noen tegn på ujevn rotasjon som følge av skade på lager eller slikt. Jevn motstand hele veien rundt også...og siden laderen tilsynelatende fungerer så tror jeg ikke jeg gidder å tenke mer på det. Fikk et tips om å sjekke momentet og slikt på bolten som sitter der...skal vist være en skive også, må titte på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...