For høyt bensintrykk på 3b, hva skjer?

Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjører med 4 bar bensintrykk på min 3b med orginale dyser uten å mappe om, hva skjer? Går bilen dårligere, bruker den mer bensin, kan jeg ødelegge noe?

Og hvis dette ikke går bra, kan noen av Norges trimguruer lage et chip utifra hvilke komponenter jeg har på bilen for så å sende det i posten sånn at jeg kan bruke bilen uten ovennevnte problemer (dersom sånne finnes)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen vil hele tiden får ca 5% for mye bensin hele tiden (3B har 3,8 fpr ogr ikke sant?) minus det lille lambda klarer å korrigere for i det registeret den er aktiv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehh... nei, 3B har 3 bar som std. Så da blir det vel enda værre da skulle jeg tro: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehh... nei, 3B har 3 bar som std. Så da blir det vel enda værre da skulle jeg tro: bh :

 

Har målt på min, er 3,5 Bar ved 0 Bar vakum. Målt med 0-10 Bar måler fra Speedparts, vet ikke nøyaktighet på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Formelen er: kvadratroten av (ny fpr/gammel fpr)= %vis endring

 

Så 15% er ikke helt feil ;)

 

Hadde du en AF på 14,7 før, får du 12,78 nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du en AF på 14,7 før, får du 12,78 nå

 

med andre ord ingen problem å kjøre med

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med andre ord ingen problem å kjøre med

Er jo ikke akkurat sunt å ha så lav AF fra tomgang og opp da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12.7 er ikkeno problem. Er vel ikke "farlig" før den er under 10

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok..... eller noe sånt. Slutningen jeg trekker av dette er at jeg får et avvik på ca. 15% og at dette gir en AF på 12,78 mot normalt 14,7 noe som igjen ikke er sunt å kjøre med fra tomgang og opp men som ikke er noe problem så lenge jeg passer meg for å komme under 10.....

Hvem kan jeg kontakte for å finne ut om dette gjør at

A) bilen går dårligere og jeg bruker mere bensin

B) bilen går bedre og jeg bruker mere bensin

C) bilen går som før men jeg bruker mere bensin

D) bilen går som før men jeg bruker mindre bensin

E) bilen går bedre og jeg bruker mindre bensin

F) bilen går dårliger og jeg bruker mindre bensin

Hjelp.....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahhh.... godt å se at det ikke er bare meg som kan lese biltrimmersk:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå husker jeg ikke helt spesifikt vilke tall det gjelder. Men ved rundt 12.5 så kan man ta ut mest energi av luftmengden motoren har. Det vil ikke si at den er bensinsnillest, men at den har mest krefter.

 

Under 10 så vasker du sylinderen for olje og det er ikke bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da blir vel konklusjonen at bilen faktisk går bedre, men bruker mer bensin og kan stryke på CO-testen på eu-kontrollen... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du går mao for svar alternativ B?

Bør jeg omprogramere eller kan jeg kjøre med det sånn som det er. Har chip i dag beregnet på std. 3 bar bensintrykk, og dyser, rs2 turbo, innsug, ic og manifold men da dette blir aktuelt er det 4 bar bensintrykk, std. 3b dyser, rs2 turbo, stoor ic, aan innsug og orginalmanifold som sitter der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det at bensin/luft mengden kan gi mere energi er man nødt til å justere tenninga for å hente. Så nei, den vil antageligvis ikke gå bedre om ikke bankesensorsystemet er så avansert at den faktisk klarer å stille tenninga bedre.

 

Men som nevnt over så vil den ligge nede på 12 taller når den skulle hatt 14.7, mens høyere opp i registeret som den mest sannsynelig ligger lavere enn 14.7 originalt så vil den jo bli enda mer feil og kanskje gå lavere enn 12 også.

 

Ville aldri gjort noe sånt uten å mappe om :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

av erfaring kan jeg si at når du kommer nedpå 11 tallet i AFR så begynner bilen å gå merkbart dårligere og det kommer svart røyk..

 

(kjørte med selvprogrammert sprut på forrige bilen i 1 års tid, fikk testa mye rart)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da er vi kommet på alternativ C da hvis jeg bare skrur dritten sammen og kjører, med fare for å slite i stykker noe og får en effektiv innvendig motorvask på kjøpet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tippa alt. C fram til et visst turtall/trykk for så å gå over til alternativ A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så flott da gitt: bh : : bh : : bh :

Noen som har en 3 bars fpr som passer i orginalt aan/aby fuelrail til overs?: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så flott da gitt: bh : : bh : : bh :

Noen som har en 3 bars fpr som passer i orginalt aan/aby fuelrail til overs?: rolleyes

Ville kjøpt meg en justerbar fpr.....da kan du mikse og trikse til krampa tar deg. Men ville også hatt bredbånds-lambada i bakhånd ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bredbåndslambda burde du kjøpe hos http://www.zeitronix.com

Beste prisen jeg har funnet på nettet, har kjørt med det i 2 år snart. Får også med eksostemp måler for et lite tillegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville kjøpt meg en justerbar fpr.....da kan du mikse og trikse til krampa tar deg. Men ville også hatt bredbånds-lambada i bakhånd ;)

 

Å bruke justerbar fpr blir omtrent som å kjøre med forgasser(kontollert lekkasje;)), alt blir et kompromiss. Du vil aldri få det like bra som med riktig chip.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis noen vil ha noe fra zeitronix så hadde jeg tenkt å bestille derfra nå, så da kunne vi evt bestillt sammen og delt på frakta. Send PM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.