Mjøsa: eukontroll snart???

Anbefalte innlegg

skal ha 80'n min på eukontroll i løpet av januar, men har noen problemer..... har ikke ratt med airbag, og har heller ikke sideblinklys på framskjermene (ikke vil jeg ha det heller :) )

 

er ikke noen som har noe slikt å selge for en billig penge, eller har veldig lyst å låne bort?, hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Høystad har de billige sideblinklys 50Kr stk ell no.

Kan anbefale å vise bilen på Skansar Auto. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så reiser du bare på NAF. Har fått igjennom bilen min der to ganger uten blink på skjermene. De bare setter en kommentar, så de har ryggen fri. Airbag-rattet er vel ikke påkrevet tror jeg. Kan aldri tenke meg om at EU-kontrollen sier noe om at airbagen MÅ fungere.

 

NAF har generelt en grei holdning, så de gidder ikke blåse seg opp over filleting. Husk at de gutta der er ute etter å sjekke hva slags stand bilen din er i, ikke etter å få verksted-arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så reiser du bare på NAF. Har fått igjennom bilen min der to ganger uten blink på skjermene. De bare setter en kommentar, så de har ryggen fri. Airbag-rattet er vel ikke påkrevet tror jeg. Kan aldri tenke meg om at EU-kontrollen sier noe om at airbagen MÅ fungere.

 

NAF har generelt en grei holdning, så de gidder ikke blåse seg opp over filleting. Husk at de gutta der er ute etter å sjekke hva slags stand bilen din er i, ikke etter å få verksted-arbeid.

var der å hørte å da sa dem att det skulle være airbag i rattet om det var slik orginalt, så lenge det sikke sto noe om det i vognkortet, og dem på biltilsynet sa det skulle væe airbag....... skulla ha hatt ett ratt somm hadde eksplodert å limt igjen lokket, og vips så har man airbag for ett par timer :D ingen som har det da :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manglende blinklys påsideskjerm er vel 1er-feil..?

 

Så lenge rattet med airbagen er fjernet fra bilen, så mener jeg dem ikke kan si noe. Men et nytt ratt med andre dimensjoner skal godkjennes i vognkort..

Dersom du har ratt med airbag, men at denne er utkoblet, skal også dette inn i vognkortet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Manglende blinklys påsideskjerm er vel 1er-feil..?

 

Så lenge rattet med airbagen er fjernet fra bilen, så mener jeg dem ikke kan si noe. Men et nytt ratt med andre dimensjoner skal godkjennes i vognkort..

Dersom du har ratt med airbag, men at denne er utkoblet, skal også dette inn i vognkortet.

er toerfeil bare att pæra i blinklyset har gått..... så er i hvertfall det om hele blinklyset ikke er der, hehe.... spurte om det også.... tenkte bare å lime på ett blinklys med dobbel sidig tape ell noe, hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du limer på et blinklysglass slik at det sitter der, så er det bare en 1'er feil.

 

Hvis det mangler mener jeg også at det er en 1'er feil, men det må jeg sjekke i boka først.

 

Du kan jo ta EU-kontroll hos Ola Rep. på Gjøvik da, men da må du ikke ha slitekant på skiven dine. Går som regel igjennom det som ikke er synelige feil hos han.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du limer på et blinklysglass slik at det sitter der, så er det bare en 1'er feil.

 

Hvis det mangler mener jeg også at det er en 1'er feil, men det må jeg sjekke i boka først.

 

Du kan jo ta EU-kontroll hos Ola Rep. på Gjøvik da, men da må du ikke ha slitekant på skiven dine. Går som regel igjennom det som ikke er synelige feil hos han.:)

 

har du noen bok du kan sjekke opp detta da? han kontrolløren på biltilsynet sa att om pæra hadde gått, så var allerede det en toerfeil..... også det med airbagen, kunne ha satt inn bilen å se hva som skjer, kan få lånt meg ett orginalratt uten airbag, ikke sikkert dem tenker på det en gang.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er enerfeil med gåen pære. Toerfeil om du mangler blinklys.

 

(Har hatt to slike biler)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bok på jobben.

Driver på bilverksted med blant annet EU-kontroller.

Skal se om jeg husker å sjekke det i morgen.

Kan hende du finner det forklart på noen av sidene til statens vegvesen.

 

Hvis det sitter et orginal ratt der uten airbag og lampa ikke lyser, så er det stor sjans for at det ikke blir oppdaget.

Må ikke bruke merkeverksted da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og som jeg har sagt tidligere i tråden. Har hatt EU-kontroll på NAF to ganger, og med forskjellig kontrollør hver gang. Begge gangene uten blinklys på skjermene. Siden bilen min var importert i 1996, og den da åpenbart hadde gått igjennom så mange ganger før uten blinklys der, så gadd ikke de si noe på det heller. Og jeg kan aldri tenke meg at NAF tenker over rattet ditt, så lenge Airbag-lampa ikke lyser.

Hold deg LANGT unna biltilsynet. De gutta der nede eier jo ikke skrupler!

 

Ta kontrollen på NAF eller Skånsar, slik bilen står nå. Så kan du heller legge penger og arbeid i ting hvis den IKKE blir godkjent!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og husk og sjekk at Biltilsynet har fått mld fra verkstedet at den er godkjent.

De glemte min, og forrige helg etter 6 mnd så fikk jeg beskjed av Politiet at det var avskiltningsbegjær på bilen.

 

Men nå har jeg hvertfall fiksa meg godt med dokumentasjon og dobbelt sjekka hos onkel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og husk og sjekk at Biltilsynet har fått mld fra verkstedet at den er godkjent.

De glemte min, og forrige helg etter 6 mnd så fikk jeg beskjed av Politiet at det var avskiltningsbegjær på bilen.

 

Men nå har jeg hvertfall fiksa meg godt med dokumentasjon og dobbelt sjekka hos onkel.

Trenger ikke høre med Biltilsynet. Om du får det arket med godkjent/ikke-godkjent (ei sjekkliste med punkter dem sjekker), så er det en kvittering på at det er sendt til Biltilsynet. Man får visst ikke det ut uten at den er sendt elektronisk til Biltsynet.

Men om du sjekker hos Biltilsynet, husk at AutoSYS bare oppdateres 2 ganger i uka (mener jeg det var, om det ikke er sjeldnere) mot eksterne godkjenninger.

 

Men ja, det finnes MANGE eksempler på slike som glemmer det. Har vært med på folk som etter to år skal godkjenne bilen på nytt, så fant dem ut at Biltilsynet ikke hadde noe godkjenning nyere enn 4 år.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt ordrett ut fra veiledningen for eu-kontroll.

 

4.5 Retningslys

 

Ktf §28-2/5, §28-15/3 Kontroll antall, farge,plassering,

Ktk §25-2/5, §25-15/3 funksjon,tilstand,bryter

 

Retningslys-feil antall 1

Retningslys-feil farge 2

Retningslys-feil funksjon 2

Retningslys-løst 1

Retningslys-defekter 2

Retningslys-feil plassering 2

 

Mener ut fra min vurdering at når det mangler blinklys, så blir det feil antall 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morten: er ikke så farlig om du tar bilen på kontroll som den står!

 

 

noe av vitsen med denne kontrollen er jo at du skal få en pekepinn på hva som er galt med bilen din da! hva slags feil og mangler den har osv

 

 

og kommer den ikke igjennom.. nei da veit du hva du har å gjøre.. er ikke værre en det skal jeg si deg!

 

 

trenge jo ikke å være helt på tuppa selvom du skal på eu-kontroll lixom!

 

 

(og dette kommer fra meg, som hadde gamlegolfen på kontroll... og den kom IKKE igjennom... masse feil og mangler jeg IKKE visste om!)

 

 

uansett.. kontroller bilen din! er du heldig så slipper den igjennom!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kjedelig å betale for en etterkontroll da.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kjedelig å betale for en etterkontroll da.. :)

 

 

etterkontroll SKAL være gratis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier hvem?

Mener Biltilsynet tar noen hundrelapper for det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

etterkontroll SKAL være gratis :)

 

Koster normalt litt for en etterkontroll. Husker ikke prisen.Rundt 200 tror jeg.

Vi tar ikke noe for en etterkontroll hvis bilen er kontrollert av oss og det ikke er flere A4 sider med mangler da.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster normalt litt for en etterkontroll. Husker ikke prisen.Rundt 200 tror jeg.

Vi tar ikke noe for en etterkontroll hvis bilen er kontrollert av oss og det ikke er flere A4 sider med mangler da.:)

 

 

jeg har aldri betalt for etterkontroll.. men så har jeg dog aldri levert bilen på biltilsynet for at de skulle kikke på'n (da hadde jeg aldri i livet fått kjørt videre)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.