Anbefalte innlegg

Leser i siste motor : "mange bileiere velger firehjulstrekk og automatgir for å kjøre trygt. Men dette gir falsk trygghet. Det skjer påfallende mange ulykker med disse bilene, sier trafikkforsker Thore Vaaje i Gensidige. Han nevner høy komfort og mindre følelse med veiunderlaget , at den firehjulstrukne bilen ikke sier fra når det er glatt og at automatgir gjør at man kanskje blir for avslappet under kjøring.Skaderisikoen er omtrent 50 prosent høyere på store tunge biler kontra småbiler".

 

Dette gjelder vel helst store firehjulstrekkere tenker jeg .

 

Når du ikke " merker " at det er glatt før du skal bremse så er det vel litt sent vel ? Helt klart fint å komme opp alle bakker om vinteren men ikke så kult å

kræsje/skli av veien fordi " oisann ,var det så glatt ! " Har man lett for å ta ut extra veigrep med høyere hastighet ?

 

Fint om noen med erfaring på dette kunne svare på dette , vurderer nemligt

4x4 neste gang jeg skal bytte bil ( Passat 4M ? )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv Quattro, og selv om man ikke merker like godt at det er glatt, må man kjøre etter forholdene. Fysiken er akkurat den samme på en 4x4 og en fwd/rwd. Tar like lang tid å stoppe med begge ;) Så ikke vær redd for å kjøpe passat med 4m, mye bedre å kjøre : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med forsikringsselskapene her. Men selv om det ikke er lett å kjenne på bilen om føret er dårlig, bør en tenke seg om når gradestokken synker og det "glitrer" i veien :)

Var lettere å kjenne med 90'en om det var glatt enn allroad'en!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe annet man må tenke på ved kjøp av 4wd biler er at de oppfører seg en del annerledes enn fwd eller rwd hvis man mister veigrepet. Har selv krasjet en golf rallye fordi jeg reagerte galt. Min feil var at jeg slapp gassen og bremset i en kjempesladd i en sving. Ja jeg hadde for stor fart da dette var på sommerføre men denne krasjen lærte meg at en 4wd bil oppfører seg annerledes enn den 2wd bil jeg hadde kjørt før. Nå kjører jeg min 3 4wd så nå har jeg mer eller mindre "lært" å håndtere en 4wd. Men man må som tidligere sagt her kjøre etter vær og føreforhold. Blir ikke noe mindre glatt når man skal stoppe selv om man har 4wd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er problemet med 4wd er man ikke merker hvor glatt det er før man trenger å stoppe....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er problemet med 4wd er man man ikke merker hvor glatt det er før man trenger å stoppe....

 

Det er helt sant... Raste forbi bompengeboden med stive hjul for noen år siden :) Så litt rar ut han i luka....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg begynner å tenke over det står det faktisk flest slike biler på oppretteren på jobben ja. På den andre siden har det vel også noe å gjøre med at en slik bil er verdt ganske mange kroner og derfor blir bygd opp igjen isteden for at den vrakes. Det har vel også noe å si.

At det er forskjell på hva slags tilbakemelding om underlaget bilen gir kan jeg nok si meg enig i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk norsk, aldri menneskelig feil i dette landet. Alltid utstyret sin feil, a'la "det var kniven som drepte han, ikke han som holdt den". Barnehage...

 

Jeg stusser også på hvordan 4wd egentlig er dratt inni denne undersøkelsen, siden det plutselig bare er "store tunge biler kontra lette". Det at tunge biler oftere har 4wd enn lette virker nesten som en "resultatkonklusjon" her.

 

Det argumentet om at man blir "lurt" av det bra trekkgrepet til å tro at man har bedre bremsegrep er jeg ikke helt enig i heller. Dette gjelder kun de som ikke er vant med 4wd i det hele tatt. Uansett er det noe som heter "bremsetest" som man har lært å gjøre på rette strekker når man er usikker på grepet. Kommer man i "100 og he...." inn i en sving og finner ut at her skjer det ingenting, så har man bare seg selv å takke. Å skylde på 4hjulstrekken blir bare latterlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg også funnet ut at bremsetest er lurt når man kjører quattro!

Ble kjempe overasket førstegangen jeg skulle leke med quattroen, spant litt til å begynne med så skøyt den fart som bare det, så var det å stoppe før parkeringsplassen tok slutt da....gikk heldigvis bra det da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv har jeg også funnet ut at bremsetest er lurt når man kjører quattro!

Ble kjempe overasket førstegangen jeg skulle leke med quattroen, spant litt til å begynne med så skøyt den fart som bare det, så var det å stoppe før parkeringsplassen tok slutt da....gikk heldigvis bra det da!

 

 

Det der hørtes kjent ut..Rs`n er min første quattrobil og må jo si det drar seg jo bare ned i snøen og skyter fart i motsetning til andre 2wd som bare får hjulspinn...og så var det det med den stoppinga da...:-)

 

Uvant å ha så godt feste på vinterføret men fy faa... å morro og deilig det er :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale firhjulstrekk, kommer alltid til å kjøpe dette, hvis det er et alternativ.

Men det er alltid smart å prøve systemet før man kjøper bilen. Har kjørt 4x4 biler (ikke VAG) som er utrolig stive/"går rett frem", et slikt system ville jeg aldri valgt.

Kjøp Passat 4M, du kommer til å elske det : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nok ikke til å kjøpe noe annet enn 4x4 jeg heller. Godt å kjøre med, sommer og vinter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale 4x4. Helt klart en fordel å lære bilen å kjenne uansett hvilken bil man har. Her i tromsø er det perfekt. Slipper noe stress med å velge annen kjøreruter fordi det er glatt føre på vinteren. Ingen stress i lysskryss\rundkjøringer da man slipper å time trafikken annerledes på vinter\sommer. Kommer alltid til å velge bil med 4x4. : rock : : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med Motor er at de ikke bør opphøyes til noe sanhetsvitne. Ikke det at de gjør noe direkte feil, men man kan som kjent trekke en nesten hva som helst konklusjone ut av en statestikk hvis man lesern "riktig".

 

Etter å ha eid både for-, bak- og firehjulstrekkere, vil jeg si at det er mye farligere å gå fra piggdekk til piggfrie, enn å skifte mellom hvor mange hjul som drar. Med piggdekk får man tidlig varsel hvis det begynner å slippe, mens med piggfrie kjenner man det først når det er nesten for sent (kanskje også en grunn; firehjulstrekkere selges som oftest med piggfrie dekk?).

 

En annen ting (som det også er nevnt ovenfor) med firehjulstrekk er hvis man ønsker å leke litt, så øker farten voldsomt i forhold til en slede som drar på bare to. Altså ikke helt ufarlig for nybegynnere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk med piggfrie dekk til min RS2 og har siden kjørt på dette. Delvis fordi de som fulgte med og fordi de ¤%&&& politikerne i Oslo har innført pigg%¤%&&&avgift. Det var stor overgang etter å ha kjørt med piggdekk siden jeg fikk lappen. Og det blir piggdekk på meg neste gang jeg skal handle dekk! Føler at jeg ikke har dem samme kontrollen på bilen med piggfrie dekk. Kan seff ha noe mer antall HK jeg har også da....

 

Min erfaring med Motor er at de ikke bør opphøyes til noe sanhetsvitne. Ikke det at de gjør noe direkte feil, men man kan som kjent trekke en nesten hva som helst konklusjone ut av en statestikk hvis man lesern "riktig".

 

Etter å ha eid både for-, bak- og firehjulstrekkere, vil jeg si at det er mye farligere å gå fra piggdekk til piggfrie, enn å skifte mellom hvor mange hjul som drar. Med piggdekk får man tidlig varsel hvis det begynner å slippe, mens med piggfrie kjenner man det først når det er nesten for sent (kanskje også en grunn; firehjulstrekkere selges som oftest med piggfrie dekk?).

 

En annen ting (som det også er nevnt ovenfor) med firehjulstrekk er hvis man ønsker å leke litt, så øker farten voldsomt i forhold til en slede som drar på bare to. Altså ikke helt ufarlig for nybegynnere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men nå er det nå slik at det er dyrere å forsikre en bil med 4wd enn samme bilen med 2wd...

 

jeg sjekka selv når jeg kjøpte passaten med 4motion, forskjellen var 1500,- pr år for min del (4k for 130tdi 2wd mot 5,5k for en 130tdi 4motion)

 

jeg fikk da til svar at statistisk sett er 4wd mer innvolvert i uhell enn 2wd, logikken sier jo at det skal være tryggere å kjøre 4wd, men reellt er det motsatt.

 

som en sier om 4wd, det er ikke å kjøre oppover som er problemet, men nedover :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når en prater om firehjulstrekkere så har jeg inntrykk av at det er store biler de prater om, dvs kanskje ikke så store, men høybygde. Les: Rav4, Jeep Cherokee, CRV, X3/X5 og den typen biler, og ikke normale biler med 4wd.

 

Og det er jo enn kjenngjerning at de har dårligere følese med fart og underlag enn en A4q eller en vanlig bil med 4wd. De har jo generelt høyere tyngdepunkt og høy vekt, og det har jo heller aldri vært noen stor fordel i forhold til veigrep.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som en sier om 4wd, det er ikke å kjøre oppover som er problemet, men nedover :)

 

Jeg syns det er konge å krabbe nedover en bakke i førstegir. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.