Servo-olje på S4 93 modell

Anbefalte innlegg

Hei folkens, fersking her.

Har sittet å lest diverse tråder om servoolje. Ble litt bekymret da det vist nok er meget viktig å bruke original oljen på systemet: eek : Etter det jeg forstår så er original oljen grønn... Oljen på tanken min er rød: klø : Oljen var på bilen når jeg kjøpte den (for snart 2 år siden) Uten at jeg har merket noe galt, bortsett ifra en lekasje på den ene stor stjerne skruen på servopumpa. Skiftet O-ringen og den er nå helt tett. Men måtte i den forbindelse fylle på litt servoolje, dro da til en bilrekvesita butikk og kjøpte en unniversal servoolje, Comma PSF står det på flaska...: klø :

 

Spørsmålet mitt er da: Bør jeg skifte til original olje fort som F... eller vill det gå bra??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du burde nok bytte til den originale servo-olja... systemet til vag er vistnok "litt" kresent på olja si gitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært mange diskusjoner rundt dette temaet, blant annet på http://www.nordicaudi.com

Konklusjonen, hvis jeg husker korrekt, ikke bruk ATF-oljer disse ødelegger pakningene i servostyringen.

Du kan buke;

VAG G 002 000, Pentosin CHF 11S

Sunoco CHF

Febi/Bilstein S6161

Shell LHM ( Citroen-merket )

Sikkert mange flere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takk for svar.

Noen som vet hvordan man får tømt anlegget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.... Ta ett par griseheftige piruetter, slik at servopumpa skjærer seg FULLSTENDIG, og spruter olje utover absolutt HELE motorrommet? Funka greit på min iallfall..... :)

 

Men som noen har nevnt tidligere, så kan du nå kjøpe olje omtrent overalt. Hos de fleste heter den LHM+, og er en mineralbasert hydraulikkolje, samme som citroen og peugeot bruker. Den er grønn, i motsetning til den syntetiske, som er rød.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke fått skifta den oljen enda, ingen som har en lur måte å gjøre dette på da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta av retur røret på tanken.. og sett en bøtte under.. la det renne..

 

 

gjenta dette til du får kun KLAR væske ut.. deretter sett det på igjen og start bilen.. sving fra side til side noen ganger mens du fyller på igjen (lufting)..

 

 

da du har fylt i nok olje da... tut å kjør med ny servo olje og en servo som fungerer fin fint!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk VW G002000 servoolje:

 

-løsne retur til servobeholder og putt slange i en stor bøtte/flaske/etc

-tett utløp fra servobeholder (der returslangen vanligvis sitter).

-få ut så mye gammel servoolje som mulig fra servobeholder

-rens/vask lokket og filteret, fyll på med ny servoolje

-jekk opp front på bil

-ha en medhjelper klar til å etterfylle servoolje

-start bil og drei ratt fram og tilbake (raskt)..

-medhjelper etterfyller servoolje (kontinuerlig). Det tar bare noen sekunder for å pumpe 1 liter olje så følg med :)

-når medhjelper ser at fargen på servooljen som kommer ut fra returslangen er "ny", stopp motor (det går med ca 2 liter servoolje).

-ta bort tetting av returslangen og monter returslangen på servobeholder.

-slipp bil ned fra jekk

-etterfyll servoolje ved behov

-start motor

-etterfyll servoolje ved behov

...tut og kjør..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ikke bruk LHM-olje.. Pentosin har en som er 'kompatibel', men noen annen anbefales ikke av VAG, da den kan angripe bl.a pakningene i tannstanga. Har allikevel hørt om folk som bruker mineralsk hydraulikkolje rett fra fatet til traktoren, så historiene er mange. Jeg gidder nå ikke ta noen sjanse! 350 spenn hvert 5. år er ikke noen stor utgift i forhold til de andre på en sånn bil! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. Pentosin har en som er 'kompatibel'...

Det er Pentosin som produserer VW G002000.

I Pentosin innpakning heter den: PENTOSIN CHF 11S

http://www.pentosin.com/eng/products/chf/body_hydraulic.html#CHF11S

Hvis man ser på de andre hydraulikkoljene til Pentosin, ser man at både CHF 7.1 og LHM+ har tilnærmet like egenskaper som CHF 11S. Viskositeten er nærmest ~ identisk. CHF 11S har noe bedre egenskaper ved ekstrem kulde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for rettelsen, Bård! : ja :

Jeg har forresten kjørt den 'side til side'-greia uten motoren i gang, ble faktisk nesten helt fullt det også, Men likte ekspress-metoden din! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne

 

Har vært rundt alle steder for å se etter mineralsk olje, og har funnet ut at man kun får tak i lhm plus ojen. Har søkt rundt i diverse hiddenblader o.l utenå finne at de møter vag`s krav til oljer. Hadde vært kjekt å fått klarhet i om den kan brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fyllt på opel automatic tansmission fluid en gang og cstrol dexxtron 3: eek :

Fant ut at jeg må ha kun audi olje på min rs2. Har kjøpt det nå, ser ut til at jeg må bytte jeg også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.