#1 Skrevet Desember 19, 2005 Hei! En stakkars forkommen Lillehamring (meg) skal i romjula bevege seg til Vest-Agder for å hente en bil. Skal til ett sted som heter Eiken, ett stykke vest for Evje. Ifølge Gule Sider's kart, så er det kjappest å svinge av E-18 i Arendal, og kjøre "rett vest" mot Evje. Men jeg tviler da sterkt på om Gule Sider er klar over at jeg skal kjøre en forhjulsdrevet Audi 100, med ett monster av ei biltralle bak. Så derfor lurer jeg på om det er noen som er kjent i området, som kan si meg om jeg bør kjøre tvert over fra Arendal, eller om jeg skal kjøre til Kristansand, og så stikke meg oppover til Evje derifra. Turen til Lyngdal, og så opp til Eiken blir litt drøy, iallfall så lenge biltralla er tom. Får se om jeg velger den ruta når jeg får kasta oppå 1 tonn med amerikansk stål... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 19, 2005 Jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt har tatt med turen til lyngdal i planlegginga di... med mindre du skal hente noe der kan du stryke Lyngdal fra lista di. Jeg vil tro at veien fra Arendal til Evje er helt grei, da dette er en ganske trafikert vei. Om du skulle være veldig i tvil er nok veien om Kr.sand og opp til Evje på Rv 9 (reksvei nummer nej) en garrantert ok vei. Tipper Per eller Keko poster en kommentar på denne etter hvert, da de er mer kjent med disse veiene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 19, 2005 har kjørt en del innover i landet der i jobbsammenheng, så ville ikke vært betenkt med å kjøre arendal evje. er den del trafikk på denne veien så pleier være veldig grei å kjøre på den.. kan så klart være glatt som på alle andre veier, men er uten tvil den kortsete veien over til evje ja.. derfra er det bare straka vegen videre mot tonstad og over den veien.. denne er jeg ikke like sikker på, men går den del trafikk også her, så sulle gå fin fint det. noe smale svinger, men går fint å møte om du kjører pent. om kr.sand og opp til hægeland og over til eiken den veien er også et bra alternativ som jeg bruker de fleste gangene jeg er der, men er jo litt lenger i strekning da. vil selv stryke både veien om lyngdal og nodeland, da disse er en god del lenger å kjøre, og etter min oppfatning. ikke noe bedre veier i det hele tatt. ps. veien til eiken om byermo kan være heller spennende om vinteren, er en litt for bratt bakke der om du har stor tralle bak. håper dette hjalp deg litt lenger på vei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 19, 2005 Kommer fra evje og støtter meg bak det siste utsagnet her veien fra arendal til evje er ganske bra, ikke noe problem der, men veien om tonstad, byremo og eiken kan være litt svingete og kronlete.. bare å ta det godt med ro.. er jo ikke noen traktorsti heller da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 19, 2005 Ok. Hjertelig takk alle sammen. De andre rapportene jeg har hørt om disse veiene er fra en kamerat av meg, med ca 50 tonn og 6 akslinger å holde på veien. Og da kan man egentlig betrakte mesteparten av E-18 fra Stokke og nedover for en krøttersti. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 19, 2005 Det eneste som må nevnes er at veien fra Arendal til Evje saltes ikke, den strøes bare med sand. Fra Kristiansand til Evje saltes det. Så hvis det er skikkelig hvitt vintervær så bør det taes i betraktning, selv om det tar 1 time ekstra hver vei. Man kommer opp på noen hundre meter over havet på det høyeste punktet over "heia" fra Arendal. Jeg vil anbefale vinterdekk på vogna! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 19, 2005 Sand? Har dere faktisk sånne ting nedi der? Vi er ikke vant med sånn luksus her oppe. Den såkalte "nullvisjonsveien" de skryter så mye av, virker mest som en "nullfriksjonsvei." Men ingen fare. Bilen går på piggdekk, og tralla går på såkalte "tyske scheizereifen", det vil si tyske vinterdekk. Vet av erfaring at de fleste bensinstasjoner og sånn stort sett har dårlige sommerdekk på hengerne sine, og det var IKKE ett alternativ for å si det sånn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 20, 2005 Da burde det ikke by på noen problemer for deg, hvis du er vant med ustrødde veier. Sanden hjelper bare for de fem første kjøretøyene uansett, etter at disse har passert så er sanden blåst vekk fra hjulsporene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 21, 2005 Nå vel. Så er jeg vant med å ha quattro-logoen på dashbordet også da. Blir nesten redd jeg, når det bare drar på to hjul! Blitt litt bortskjemt kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...