Montere underbody neon - lovlig?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som vet med sikkerhet om det er lov å montere eller ikke? Jeg er meget klar over at bruk ikke er lov, men det er uenigheter rundt dette med montering. Det er jo mye rart i Norge som kan selges/kjøpes og monteres, men ikke brukes på veien. Er neon under bilen eller på annen måte utvendig en av disse tingene? Eller er det faktisk ikke lov å montere det i det hele tatt?

 

Har prøvd å søke litt, men fant ingenting konkret.

 

Kan legge til at jeg kjenner 1-2 personer som har montert neon, og som har blitt stoppet flere ganger for andre ting, uten å fått kommentar på neonlysene. Såfremt de ikke har brukt dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du bare bruker de da du står parkert tror jeg det går bra. En annen sak om du kjører rundt med de på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du bare bruker de da du står parkert tror jeg det går bra. En annen sak om du kjører rundt med de på.

 

Det tror jeg også.. Men det er litt risikabelt å tro :) Var en på Diskusjon.no som hang seg opp i akkurat dette, og mente bastant at det var ulovlig å montere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er lov eller ikke, men fikk iallefall opplyst av en særdeles bedrevitende, hoven politikonstabel en kveld på kaia ifjor at disse ikke var lov overhode! ( stod da en kamerat av meg med disse på mens bilen var parkert ).. De skulle han personlig rive av bilen om han så han igjen med disse montert, uansett om han stod parkert eller ikke, de var ikke lovlige.. Om han hadde en dårlig dag, ikke kjente lovverket eller hva det måtte være, vet jeg ikke for han kicket på veldig mye rart, men disse under-car neon kitene selges vel "kun for show", ergo ikke lov å montere på bilen, sånn egentlig ;) ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det er lov eller ikke, men fikk iallefall opplyst av en særdeles bedrevitende, hoven politikonstabel en kveld på kaia ifjor at disse ikke var lov overhode! ( stod da en kamerat av meg med disse på mens bilen var parkert ).. De skulle han personlig rive av bilen om han så han igjen med disse montert, uansett om han stod parkert eller ikke, de var ikke lovlige.. Om han hadde en dårlig dag, ikke kjente lovverket eller hva det måtte være, vet jeg ikke for han kicket på veldig mye rart, men disse under-car neon kitene selges vel "kun for show", ergo ikke lov å montere på bilen, sånn egentlig ;) ...

 

Vel, jeg vet noe jeg også har veldig lyst å rive av, om jeg møter en sånn fjott.. Men nok om det.

 

Jeg skal ta meg en tur til Biltilsynet her i Kristiansund og høre om en rekke ting en av dagene. Så får jeg det i alle fall riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha hørt at en her i byen har godkjent med slikt på bilen , men det står i vognkort at sikringen på lysene skal fjernes under normal bruk.

Kun tillat ved utstlinninger osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke ulovlig å montere dette. Har selv hatt mitt på mens politiet har fartet rundt bilen min (selvsagt stod jeg parkert) uten at de sa noe.

 

De er faktisk mer hissig på toppstriper i vinduet og soting av sidevinduer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lov å selge, kjøpe og montere. Ikke lov å ha på mens du kjører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.