Anbefalte innlegg

Hei ! Skal justere blandings forhold på bilen min. Det står i haynes boka at man trenger " a special Audi tool" for å gjøre dette. Stemmer det? Hvor kan man få tak i slik verketøy i så fal.

Er plaget av tennings bank ved hard aks. har hatt det på begge Audiene. Nå må jeg bare gjøre noe med det. Tror ikke det er godt for motoren.

Takk for svar

 

S.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsbank er ikke bra nei. Sjekk tenningen også!

 

Se på det nest nederste bildet av en umbrakonøkkel, der justeres blandingen.

 

 

Mer info ca. midt på DENNE siden:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed på eu-kontroll at min gikk litt magert, så jeg brukte en lang, smal flat skrutrekker. Justerte ca 1/16 omdreining med klokka.

 

Men det er litt vanskelig å justere med en liten trekker, det er bare en 1/8-dels omdreining å gå på (på min bil iallefall).

 

Kan justeres mens bilen går, men vær forsiktig med å ikke røre gass-spjeldet, justeringsskruen sitter fast på luftplata som beveger seg hvis du ruser opp motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 3mm umbraco som skal brukes,men det må være litt lengde på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå snakker vi. Ser om jeg for gjort dette i kveld eller i morgen. HAr justert tenningen nettop.

Takk for svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå snakker vi. Ser om jeg for gjort dette i kveld eller i morgen. HAr justert tenningen nettop.

Takk for svar

 

Bare husk at det skal ytterst lite til for å justere!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare husk at det skal ytterst lite til for å justere!!!

 

: bråk ::o Denne kom for sent. Har allerede vert og skrud meg vekk: bh : . Skrudde justeringskruen helt den enne veien så den andre for å se hva som skjedde.: eek : Justerte den etter på litt mer med klokka en jeg mener den var fra før. Vet ikke om det hjalp egentlig. Tror det har blitt litt verre i steden for bedre. Det er med klokken man må skru for fetere blanding sant?

 

Det var slitsom måte og gjøre det på. Jeg måtte justere litt så prøve kjøre. Gjorde dette flere ganger. Det er vel ikke en annen måte å finne ut om man har tenningsbank eller ikke? Er litt trøtt og skriver sikkert litt rotette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningsbank er ikke bra nei. Sjekk tenningen også!

 

Se på det nest nederste bildet av en umbrakonøkkel, der justeres blandingen.

 

 

Mer info ca. midt på DENNE siden:

 

Disse linkene var bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver litt til i morgen: sove :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du justerer tenninga, vri fordeleren til der motoren går på høyest tomgangsturtall. så vrir du med klokka ca 5 (eller var det 30) grader. Du merker fort om det er 5 eller 30 grader, for på en av justeringene går motoren som et dass...Etter å ha justert tenninga så kan du justere på blandingsforholdet. Det er litt vanskelig å få begge deler riktig når begge er justert bort fra det som var originalt, men prøv å start med tenninga, det er den som har mest å si for gangen på motoren (om du ikke har skrudd CO-skruen helt i bånn da...)

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du justerer tenninga, vri fordeleren til der motoren går på høyest tomgangsturtall. så vrir du med klokka ca 5 (eller var det 30) grader. Du merker fort om det er 5 eller 30 grader, for på en av justeringene går motoren som et dass...Etter å ha justert tenninga så kan du justere på blandingsforholdet. Det er litt vanskelig å få begge deler riktig når begge er justert bort fra det som var originalt, men prøv å start med tenninga, det er den som har mest å si for gangen på motoren (om du ikke har skrudd CO-skruen helt i bånn da...)

 

mvh

EW

 

Tenninga har blitt justert av verksted for ca 1,5 mnd siden og dette hjalp betydelig hadde mindre tennngsbank en før. Så skiftet jeg plugger for å være sikker og da ble problemet nesten borte. Men.... jeg måtte jo ha ting perfekt... . Må bare prøve litt. Det står i haynes boka at tynn blanding kan også skyldes gåen kaldstart dyse? Må få sjekket det og. Pluggene var i hvertfal ganske hvite når jeg skiftet de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med klokka gir fetere blanding, mot klokka gir magrere blanding. Men bare litt ellers er du skikkelig på tur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men bare litt ellers er du skikkelig på tur.

 

I know.... Finjusterte litt i dag : trøtt : tidlig. Tror det blir ok. Blandingen var for fet tror jeg. Tomgangs turtalet var litt ustødig etter gass pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men justerer du her egentlig noe annet en blanding på tomgang? Trodde denen skruen bare var en "stopper" for klaffen til mengde fordeleren jeg

 

På WJ motoren (2,144 turbo femmer) shimset jeg trykkregulatoren litt, og justerte ned blandinga til den gikk fint etterpå. Den går nå på ca 1 bar, med ekstra bensin dyse. Trenger en dusj med vann i innsuget også, for å unngå tenningsbank

 

HY motoren (2.2 sugemotor) banker også litt på 95 oktan, men den går pent på 98. Jeg kjører med litt for mye fortenning, men den går bedre da.

 

Har du sjekket bensintrykket?

Dersom du ikke har byttet bensinfilter kan du jo starte der, har sett mye rart der på gamle K-jet biler

 

PS: Biltema har en slik lang umbrako sak for å jsutere co til noen få kroner, de har også tenninslampe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du justerer co riktig bare ved å høre på gangen i motoren og prøvekjøring er du utrolig god. Er nok redd det blir feil uansett. Du må ha tilgang til en firegass måler/co apparat for å få det riktig, for det er sinnsykt lite som skal til på skruen for å få et voldsomt utslag på målinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du justerer co riktig bare ved å høre på gangen i motoren og prøvekjøring er du utrolig god. Er nok redd det blir feil uansett. Du må ha tilgang til en firegass måler/co apparat for å få det riktig, for det er sinnsykt lite som skal til på skruen for å få et voldsomt utslag på målinga.

 

Ok... Har finjustert litt og litt (meget lite om gangen) flere ganger i dag og banke lyden er vekke. Ble litt privat bil kjøring på jobben. Må kansje skru den l enda litt mer tilbake for tomgangs turtalet er ikke helt likt som før. Verkstedet har justert både tenningen og co. Har forstått det slik at standard co verdien på disse bilene er litt lavt og kan godt være høgere.

Merket at hvis blandngen var for fet så stupte turtalet veldig mye ned etter gaspådrag for så å komme tilbake til den vanlige tomgangs hastigheten.

 

Jeg er ikke "god" har bare lyst å gjøre ting selv;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.