Frostveske blande org. med "Esso-versjon" - skadelig for motoren?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har i en tid blitt påminnet av et fint symbol at det er på tide å få på litt mer frostveske på A3'n. I dag putta jeg på litt Esso frostveske, men henta også samtidig inn instruksjonsboka for å se litt etter blandingsforhold. Nå er mine tysk-kunnskaper veldig begrenset, men vha. babelfish.altavista.com så ser det ut til at jeg overhodet ikke må blande den originale G12 A8D med noe annet. Vel...for sent for det (dvs. har ikke starta motoren igjen etter påfyll, men er nå likefullt i tanken...). Lurte på om noen vet om dette kan være skadelig for motoren og at jeg snarest bør pittle meg til et verksted for å "rette opp feilen" ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på den selv, har kjørt på den ganske lenge å nå, har ikke skjedd no ennå ihvertfall, tror det går veldig bra:) Men jeg skal ikke si noe sikkert...

Jeg kjøpte den rød på Esso alså, ikke blå, trodde det var den rød du mente jeg....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel det at du skal ikke blande g12 og g11, g12 er rød(?) veske og g11 er blå(?), dette blir det visst bare suppe av for disse to reagerer på hverandre, så viss du har blå veske og har fylt på blå så er du ganske safe, men rød og blå går ikke sammen. jeg er usikker på om det er rette navn på fargene nå ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er vel det at du skal ikke blande g12 og g11, g12 er rød(?) veske og g11 er blå(?), dette blir det visst bare suppe av for disse to reagerer på hverandre, så viss du har blå veske og har fylt på blå så er du ganske safe, men rød og blå går ikke sammen. jeg er usikker på om det er rette navn på fargene nå ;)

G12 er rød ja....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det stemmer at BLÅ (g11) ikke må blandes med RØD (g12)

hvis det gjøres dannes kjølveska til en brun "grøt" og hele kjøleanlegget må renses med parafin og vann flere ganger for og få det reint igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan oppstå slik "brun" avleiring hvis man blander f.eks. to forskjellige typer av blå frostvæske også!

Selv om begge to er blå, kan de inneholde forskjellig type glykol sålenge de er fra forskjellige leverandører/fabrikat. Og to ulike typer glykol som blandes sammen, fører til avleiring med en brunaktig farge.

Gjorde dette selv med den forrige Audi'n min. Det var påske, den lokale VAG-sjappa stengt (og nesten en uke til den åpnet igjen) og jeg trengte frostvæske. Kjørte da på nærmeste bensinstasjon og fikk tak i blå frostvæske-tilsetning, tenkte at dette gikk bra. Resultatet ble som beskrevet, dannelse av "brun" avleiring i kjølesystemet. Til sommeren ble det kjørt igjennom en runde med "rens" på kjølesystemet, men dette hjalp ikke noe særlig. Måtte sikkert gjøres flere ganger, slik som Øyvind skriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får G12 kompatibel væske på noen stasjoner, men husker ikke hvor. Hva du mener med "Esso" vet jeg ikke, men fargen sier alt. G11 var grønn/blå og kompatibel med den "vanlige" blå. G12 er rød/rosa og må som sagt over aldri blandes med noe annet enn rød/rosa væsker. Innbiller meg det står G12 på flaskene uansett om de kommer fra Møller eller ikke.

Er det forresten ikke en rimelig klar advarsel ved påfyllingen om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forresten ikke en rimelig klar advarsel ved påfyllingen om dette?

er advarsel på min bil i hvertfall står g11 og bilde av instruksjon boka på tanken

på golf 4ern til søstern står det en stor rød lapp om at kun g12 (rød) må fylles på kjøle anlegget i bilen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan oppstå slik "brun" avleiring hvis man blander f.eks. to forskjellige typer av blå frostvæske også!

Selv om begge to er blå, kan de inneholde forskjellig type glykol sålenge de er fra forskjellige leverandører/fabrikat. Og to ulike typer glykol som blandes sammen, fører til avleiring med en brunaktig farge.

Gjorde dette selv med den forrige Audi'n min. Det var påske, den lokale VAG-sjappa stengt (og nesten en uke til den åpnet igjen) og jeg trengte frostvæske. Kjørte da på nærmeste bensinstasjon og fikk tak i blå frostvæske-tilsetning, tenkte at dette gikk bra. Resultatet ble som beskrevet, dannelse av "brun" avleiring i kjølesystemet. Til sommeren ble det kjørt igjennom en runde med "rens" på kjølesystemet, men dette hjalp ikke noe særlig. Måtte sikkert gjøres flere ganger, slik som Øyvind skriver.

Hadde samme problem på min forrige A6, måtte rense det 7 ganger før det fungerte som normalt igjen. Dette var blitt gjort av forrige eier.

En kompis gjorde same feilen på sin S6. måtte bytte alt av slanger og radiatorer + varmeregister inne i daschen. utført på verksted kom dette på i overkant av 55.000,-

Min anbefaling er å bytte veske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svarte f..... : bh :

Har jo selvsagt putta blå på rød....

Ikke starta bilen enda ... så mulig jeg kan redde meg inn med å tømme tanken og fylle på nytt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan vel kanskje berge deg noenlunde hvis du får tappet unna kjølevæsken før bilen blir startet og væskene blir blandet skikkelig sammen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du kan vel kanskje berge deg noenlunde hvis du får tappet unna kjølevæsken før bilen blir startet og væskene blir blandet skikkelig sammen...

Takker alle sammen for innspillene her!!

Stod med guttungens Ole Brum lommelykt i munnen i dag morgens og skrudde løs ekspansjonstanken for tømming :P

Deretter var det å fylle 1/2 vei opp med vann og rolig kjøring til det lokale auto-asyl for påfyll av den *magiske* G12 vesken :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.