LYD av VR6 med slitte kjedestrammere og glideskinner

Anbefalte innlegg

Sånn høres det ut, når det er på tide å ta ut girkassa, for å bytte register kjede,glideskinner og kjedestrammer på VR6.

Et lite tips til dere som vurderer en sånn motor!!

 

http://www.agthompsonfamily.com/vw/TimingChainNoise.wma

 

Skift helst FØR det begynner å låte så mye. Lyden kommer ifra området mellom motor og girkasse da registeret sitter i den enden på disse motorene. Suverent lydklipp Kristian. Lett å sammenligne med sin egen.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift helst FØR det begynner å låte så mye. Lyden kommer ifra området mellom motor og girkasse da registeret sitter i den enden på disse motorene. Suverent lydklipp Kristian. Lett å sammenligne med sin egen.:)

 

Takker Bent Owe.

Som Bent Owe sier, så lønner seg å bytte FØR ja.

Men også som Glenn Ove Strandheim skriver. At ikke alltid lyden er så fremtredende. Men lydklippet ovenfor, der må det fa.. meg gå stål mot stål asså... Dette låt værre en jeg noensinne har hørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er klonkinga ikke sant som tyder på at det skal byttes og ikke tikkinga...jeg har fått greit med tikking i min nå og det er en eller annen lyd som kommer å går en gang i blant...

Pluss at det er noen ganger det tikker skikkelig syns jeg...spesielt i 100...

men tror det er mye med at jeg er litt overnervøs også men det er noe liksom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er klonkinga ikke sant som tyder på at det skal byttes og ikke tikkinga...jeg har fått greit med tikking i min nå og det er en eller annen lyd som kommer å går en gang i blant...

Pluss at det er noen ganger det tikker skikkelig syns jeg...spesielt i 100...

men tror det er mye med at jeg er litt overnervøs også men det er noe liksom...

 

Tjaaa... rakling/klonking. Kommer som regel godt frem hvis du ruser opp bilen til ca 2500-3000 omdr og hører da du slipper opp igjen. Noen ganger høres det også hele tiden på et bestemt turtall. Tikking KAN være slitte ventilløftere også kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rakle lyd ved 1700-1900 omdr.. Hører det godt der også. På klippet hører du rakle lyden bedre ved litt turtall. Kan være i registret 1700-2000 omdr..

Man skal ikke ta helt av her, og tro at VR6 motoren sin kommer til å gå til h..... Men lydklippet er en pekepin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjaaa... rakling/klonking. Kommer som regel godt frem hvis du ruser opp bilen til ca 2500-3000 omdr og hører da du slipper opp igjen. Noen ganger høres det også hele tiden på et bestemt turtall. Tikking KAN være slitte ventilløftere også kanskje?

tror nok det er ventilløftera mine som er slitne egentlig...men skulle det ikke ryki litt extra da eller er jeg på villspor nå...mener å ha hørt det en gang i tida bare...

mye jobb å gjøre no med det eller??dyrt??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

strammeren og glideren bak girkassa på min vr6 var så og si i orden med øvre glider og strammer var : glider sprekker og løsnet en bit, skulle ikke mye kraft til før jeg gride å brekke den i 2 biter.

Strammeren var nedslitt, helt inn på mettallet og litt til øverst på strammeren!

 

Tror ikke dette hadde trengt å vare så mye lengere!

 

 

Jeg hadde ingen rakklelyder eller noe, hører ikke noe spes forskjell som jeg kan si før eller etter..

 

Men har bilen din gått 100.000km og over det er det helt klart tid for å bytte øvre glider og spenner

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er mine strammere, glider

stremmere2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en rassssle/single lyd i kjedet..

fått intrykk av at det lønner seg skifte når bilen

nærmer seg 170-80 da jeg har sett noen havari

på biler som har gått nærmere 200...

 

dag a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

inngår glide og strammere i noen service?

syns dette virket skummelt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

inngår glide og strammere i noen service?

syns dette virket skummelt

 

Ingår ikke i noen service.

VAG fikk beskjed at man ikke skulle bry seg så mye om rakling og sånn fra kjedet. Det var bare sånn VR6 var. Det skulle holde livet ut det der.

Etter noen år, så kom de første havariene, og glideskinner/strammere

ble forbedret. Gikk over fra et til dobbelt kjede.

Husker min første VR6 i 2000 var det vel. Dro på Møller og fikk en mekaniker ut for å lytte. Skal være sånn sa han....

 

Kjenner en i Sverige som tar sånne bytter for en god pris.

Send meg en PM, så kan jeg høre å mye han tar for komplett bytte.

kam kjede kit VR6 1.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingår ikke i noen service.

VAG fikk beskjed at man ikke skulle bry seg så mye om rakling og sånn fra kjedet. Det var bare sånn VR6 var. Det skulle holde livet ut det der.

Etter noen år, så kom de første havariene, og glideskinner/strammere

ble forbedret. Gikk over fra et til dobbelt kjede.

Husker min første VR6 i 2000 var det vel. Dro på Møller og fikk en mekaniker ut for å lytte. Skal være sånn sa han....

 

Kjenner en i Sverige som tar sånne bytter for en god pris.

Send meg en PM, så kan jeg høre å mye han tar for komplett bytte.

du har visst for mange pm for å få noen fler må nok noe slettes...men kunne du hørt om pris på min jetta vr6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prisene klare på komplett kjede bytte med alle delene.

Dele prisen er ca 3000-3500,-

Ferdig montert er under 10 lapper.

Møller Skøyen tok 35000,- på min

 

Send meg PM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg prisene klare på komplett kjede bytte med alle delene.

Dele prisen er ca 3000-3500,-

Ferdig montert er under 10 lapper.

Møller Skøyen tok 35000,- på min

 

Send meg PM

 

 

Hei

Jeg betalte vel ca 7-10 000 i deler, skifta clutchen og diverse

småting i samme slengen....

Fikk pris på lokale vw bua på ca 20 for alt inkl clutch.

virka som om det var dyrt på skøyen ja : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg betalte vel ca 7-10 000 i deler, skifta clutchen og diverse

småting i samme slengen....

Fikk pris på lokale vw bua på ca 20 for alt inkl clutch.

virka som om det var dyrt på skøyen ja : eek :

 

 

EU kontroll var med... haha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja da røk kjedestrammeren, det medførte at tre av sylinderene ikke har comp lenger, da er det bare å begynne å pelle bilen i molekyler å skifte alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en kompis som byter på ein VR6 sjøl. Her er et bilde når han hadde fått av girkassa, som de ser, ikkje noe for amatører

VR6motor.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ta dette på min nå, prisen for delene hos møller er 2500ca for alt

begge kjedene 2 strammere og 2 glidere.

 

var ingen lyder som tilsa noe rakkel, når jeg tok av toppen hang deler å slang langs kjeden: eek : pluss strammeren hadde delt seg... glad jeg åpnet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ta dette på min nå, prisen for delene hos møller er 2500ca for alt

begge kjedene 2 strammere og 2 glidere.

 

var ingen lyder som tilsa noe rakkel, når jeg tok av toppen hang deler å slang langs kjeden: eek : pluss strammeren hadde delt seg... glad jeg åpnet :)

Nok et eksempel på at det ikke nødvendigvis trenger å rakle..

Har en kompis i Sverige, som gjør hele jobben med deler inkl for ca 10-12000,-

Det er en ok pris.

Send meg PM hvis inntresse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prisen der var ikke noe å klage på! men her er det DIY som teller:)

motoren blir sikkert litt oppgradert nå når den er ute så nå kjører jeg orginal motor en stund...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipser alle som begir seg i kast med en slik jobb å skru ut motoren. Det er overraskende lettvint. Skru av fronten først så.

 

Fronten er festet i fire 13mm skruer rett bak blinklysa, to 10mm oppe i motorrom mot skjermene og to stifter pr side i innerskjermene. Demonter ALLE kontakter og ledninger bak på frontseksjon og dra deretter komplett frontseksjon med støtfanger, radiator vifter og hele balleten fremover.

 

Lettere å dele motor og girkasse da motoren er plukket ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.