#1 Skrevet Desember 22, 2005 Holder på å bytte bremseskive og klosser, og har fått bytta foran nå, men får ikke av skiva bak. Er det helt annerledes på Quattro enn i forhold i vanlig forhjulsdreven bil? For i Haynesboken er det ikke en ei slik klypa som holder rundt skiva. Får heller ikke vrikka på skiva, så jeg skjønner ikke hva som må til her. Må man demontere alt av faenskap bak der? Drivaksel, fester til opphenget og alt? Ser ikke hva som kan skrus av for å hjelpe på problemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 22, 2005 Fant to dupeditter som kanskje kunne gjør noe, men ser ikke hvordan man får av skiva ved å løsne på dette uansett.. Ikke får jeg vridd hodet inn for å sett hva det er festa med heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 22, 2005 Hvis du gir skiva noen rapp med hammeren i området der hjulboltene sitter skal den løsne. Må slå ganske hardt. Henger antakelig i rust. Hvis du får løs skiva kan du kanskje klare å vri den ut ellers må du løsne de to skruene du har bilde av. Det er 8 mm umbraco tror jeg. Vær forsiktig og sørg for at du får godt tak på de da de har lett for å dras rundt og som regel sitter noe j..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 22, 2005 no er eg ikkje audi ekspert men må man ikkje løsne bolten som står i senter på skiva?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 22, 2005 Får prøve å skaffe en slik umbrako da, å se hva man får til.. Får ikke lurka skiva mellom værtfall Tror ikke man trenger å løsne den store bolten.. gjorde ikke det framme værtfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 22, 2005 no er eg ikkje audi ekspert men må man ikkje løsne bolten som står i senter på skiva?? Ikke så lenge drivakselen går gjennom skiva. Er egen spindel med hjullager som skiva festes på. På biler uten quattro sitter som regel hjulagrene festet i selve bremseskiva= stor bolt i midten må skrues opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 22, 2005 Etter det jeg husker er det tolvkant som er riktig her, du må løsne de boltene du har ringet inn, det er her du bruker tolvkant. Rens hullet skikkelig, smør og gi hele caliperrammen et par slag. Da ordner det seg. PS; det er mulig det sitter med 8 mm umbrako og ikke tolvkant, husker ikke helt;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 22, 2005 Følte med en 8mm umbrako inni hullet der og det virka som det kunne stemme.. men trenger å få tak i en som passer i skralla. Fikk ikke nok kraft på det jalla verktøyet jeg hadde.. så jakten på umbrako fortsetter i morgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 23, 2005 er 8mm unbraco (sekskant) som passer i de skruene. Eneste du trenger gjøre er skru ut de 2, så løsner hele feste til calipteren, og skiven kan tas rett ut (ikke skru noe på bolten til navet). Er samme innfesting på både quattro og fremhjulstrekker av C4, så skifte av bremser er likt. Kan jo også gi deg et lite tips (hvis du ikke vet det) om at når du skal presse inn stempelet på calipteren så må du også huske og skru stempelet innover samtidig som du legger press på det. Dette gjelder kun på calipterene bak på C4 (grunnet håndbrekkmekanismen), og kan enkelt gjøres med en klemme og "nøkkelen" som bruker til å stramme til skiven på en vinkelsliper (den ser ut som en fastnøkkel med 2 tenner nedover)... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 23, 2005 er 8mm unbraco (sekskant) som passer i de skruene. Eneste du trenger gjøre er skru ut de 2, så løsner hele feste til calipteren, og skiven kan tas rett ut (ikke skru noe på bolten til navet). Er samme innfesting på både quattro og fremhjulstrekker av C4, så skifte av bremser er likt. Kan jo også gi deg et lite tips (hvis du ikke vet det) om at når du skal presse inn stempelet på calipteren så må du også huske og skru stempelet innover samtidig som du legger press på det. Dette gjelder kun på calipterene bak på C4 (grunnet håndbrekkmekanismen), og kan enkelt gjøres med en klemme og "nøkkelen" som bruker til å stramme til skiven på en vinkelsliper (den ser ut som en fastnøkkel med 2 tenner nedover)... Kan du utdype dette litt nærmere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 23, 2005 Bare skru ut se to umbrakoskruene på baksiden (mulig det er torks?).. så er det bare å ta skiva rett av når du har fått løs hele kaliperen. Det skal være selvjusterende handbrekk på 100Q, har jeg hørt: klø : . Da jeg skulle montere klemte jeg bare tilbake stemplet med en skrutvinge. (pass på at du ikke skader pakningen rundt stemplet). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 23, 2005 Siden jeg har gjort denne jobben for et døgn siden kan jeg bekrefte at det er 8MM UNBRACO som er gjeldende verktøy for å løsne boltene. Mine var allerede rundet av pga tidligere bremsejobb, så jeg måtte bruke tang, dremel, meisel osv. Og selvsagt punge ut med nye bolter Det selvjusterende håndbrekket gjør at kaliperen skal skrues inn. Det KAN hende du greier å presse den inn med brutal makt, men den skal altså skrues. Hvis du bare skrur går den ingen veier enn rundt, så den må presses også. Jeg pleier, som Stian også sa, å bruke en festenøkkel til vinkelsliperskive for å skru, så bruker jeg ei vanlig skruklemme for å presse samtidig. Hva du bruker blir selvsagt opp til deg, det finnes også verktøy å få kjøpt på f.eks. biltema som er lagd for oppgaven. Pass godt på at du ikke drar i stykker pakninga til stempelet mens du skrur. Den kan godt sette seg litt etter mye dritt og sand har pakket seg inn der, så bare lirk litt langs kanten med et skrujern eller noe hvis du ser den vrir seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 23, 2005 Takk for tilbakemeldingene! Da skal jeg hive meg løs på oppgaven i dag:) Ligger forørvrig et Biltemastempel inni kalipperen på øverste bildet. Kjempeverktøy! Eneste problemet er at den satt såpass hardt fast nå, at jeg må finne en forlenger for å få den løs 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 23, 2005 Mine var allerede rundet av pga tidligere bremsejobb, så jeg måtte bruke tang, dremel, meisel osv. Og selvsagt punge ut med nye bolter Typisk! Siste bolten var helt rund : bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 23, 2005 Lite tips med rund bolt. Du har ramma som du vil skru av, hvis du har løsnet en bolt kan du slå denne ramma slik at den skrur boltn litt ut, deretter holder du bolten med en rørtang mens du dunker ramma tilbake. Gjør dette et par ganger så løsner den;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 23, 2005 Lite tips med rund bolt. Du har ramma som du vil skru av, hvis du har løsnet en bolt kan du slå denne ramma slik at den skrur boltn litt ut, deretter holder du bolten med en rørtang mens du dunker ramma tilbake. Gjør dette et par ganger så løsner den;) Lurt tips.. skal prøve om noen strakser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 23, 2005 Hvis ikke det går kan du banke inn en innvendig tolvkant pipe (xzn-pipe), fungerer utmerket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...