Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har endelig bestemt meg for å kjøpe muttertrekker og kompressor.

Har hatt planer om dette lenge, men har nøla ganske lenge da garasjen ikke har vært helt ferdig.

 

Tenkte det kan være lurt å høre med forum-brukerne om hva som er å anbefale angående merke/pris/ytelser osv. Det finnes jo mye rart å velge blant, både hva gjelder muttertrekkere og kompressorer.

 

Jeg har skrudd ganske mye bil og derfor slitt med gjenstridige bolter/muttere etc.. Dersom det er noe jeg faktisk kan bli utrolig aggressiv av så er det gjenstridige/fastrusta bolter. Man kommer som regel til kort om man er aggressiv ovenfor mennesker, gjør stort sett vondt verre.. det beste er da å være rolig og "godsnakke" litt.. da oppnår man faktisk ofte å bli gjengjeldt med godvilje slik at situasjonen løser seg. Men om man møter en gjenstridig bolt/mutter så hjelper det lite både med godsnakking og bønn.. jeg har i alle fall til overs å møte velvilje hos en bolt/mutter på denne måten. Her er det kun aggressivitet og brutalitet som gjelder..., noe nabokjærringer og andre irriterende skapninger har fått oppleve gjentatte ganger... ikke fysisk riktignok, men verbalt... Det er bare slik det blir når man oser av sinne og i beste Rambo-stil har psyka seg opp pga en gjenstridig bolt eller to, og nabokjærringa samtidig har funnet ut at det er dags for å kakle som ei anna høne om høy hastighet i gata + småunger som leker... :fy:: bråk :

 

nok om det..

 

Jeg har tidligere brukt muttertrekker i et firma jeg jobba i tidligere, og vet hvilket supert verktøy dette er.

Det er jo nesten så man kan snakke om et tidsskille i garasjehistorien.. før og etter anskaffelsen av kompressor m/muttertrekker++ :)

 

Jeg tror jeg har bestemt meg for en kompressor som føres av Moe & Co i Bergen;

Nettside: http://www.moeco.no

Kompressor: 3 HK, 2,2 kW, 1-fas

50 l tankvolum

38 kg

Pris: Kr 2600,-

 

Denne er kraftig nok for de fleste garasjeverktøy, men samtidig portabel nok til å ha med seg for bruk med spikerpistol etc.

 

Den dagen det blir aktuelt med skikkelig sandblåsing og lakkering (dvs høyere kompressor-effekt og luftmengde) er idéen å kjøpe en kompressor til med tilsvarende ytelse for å "parallell-koble" med den første. Høres kanskje noe uvanlig ut, men har faktisk flere gode argumenter for en slik løsning:

1. Tro det eller ei, men den totale kostnaden blir lavere med to "små" enn én stor.

2. Til prosjekter med spikerpistol etc hvor en liten/mellomstor kompressor holder i massevis, så slipper jeg å transportere en "rugg" på 130 kg.

3. Jeg slipper å investere en masse penger i en stor "rugg" som jeg faktisk ikke trenger enda.

4. I framtida kan jeg ha en kompressor i garasjen, og en i carporten hvor smøregrava er.

 

Er uansett interessant å høre andres synspunkter på dette. Jeg har selv gode erfaringer med Moe & Co, noen som har noe annet?

 

 

Hva muttertrekker angår er jeg langt mer usikker. Det eneste jeg har tenkt er at jeg ikke skal handle dette hos biltema, dels fordi jeg er usikker på kvaliteten, men mest fordi dreiemomentet på disse ikke holder. Er villig til å bruke ganske mye penger på en skikkelig muttertrekker av flere årsaker; kvalitet, støynivå, max tiltrekningsmoment, max avtrekningsmoment, momentjustering, vekt etc.

Forøvrig er det snakk om 1/2" muttertrekker, er vel det som er mest anvendelig for bil.

 

Har brukt Wurth sine muttertrekkere en del, og de er stort sett gode på alle områder, bortsett fra pris da.. hehe

De har veldig godt dreiemoment, og det er nødvendig. Opplevde faktisk noen ganger å ha problemer med å løsne enkelte bolter med wurth-trekkerne også, så høyt moment er et must for meg.

 

Muttertrekkere jeg har vurdert til nå:

- Clas Ohlson, modell til kr 998,- , bra moment, ok vekt, men lite spesifikasjoner angående alt annet.

- Torshov, modell fra Gebe ?, kr 499,- , moment? vekt? etc..

- Wurth, modell Premium eller DSS, meget bra moment, lav vekt, kvalitet, mulighet for tilkobling av støydemper, dobbel slagmekanisme, god garanti, men helt sikkert en fryktelig pris, selv med 30 % rabatt...

 

Synspunkter?

Erfaringer?

Anbefalinger?

 

Alle tilbakemeldinger mottas med takk, regner med det er mange som har meninger og kunnskap om dette :)

 

 

mvh

 

Stian :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har sjølv ein kompressor på 2kw 50L 8bar usikker på liter/min.

 

men vertfall den er kjøpt på mekk. og denna kompressoren suger. går fort tom for luft. langtid å fulle oppigjen.

 

viss eg hadde kjøpt ny idag så hadde eg heller kjøpt modellen over. den til 3500kr. den har to sylindere og fyller tanken fortare opp. slik eg har forstått det.

 

ang. muttertrekker så er faktisk biltema sin den beste eg har vert borti. har prøvd to fra mekk og dei er så elendinge at dei ikkje kan skru ut ein gipsskrue fra ein gipsplata.

 

men har og lært litt at skal man ha skikkelig kopresso og luftverktøy så må man ha skikkelige slanger.

det fant eg ut når eg kjøpte meg ein luftdreven pussemaskin. med dei slangane eg hadde så var det så vidt den klarte å starta. kjøpte nye slanger med større dimensjon innv. og da blei det futt i maskina.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder muttertrekke vil jeg ha kjøpt Ingersolran...

Tror ikke du får noen som er bedre kvalitet på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg jobbet som servicetekniker hos Luna reparerte jeg mange Race muttertrekkere, så styr unna dem ihvertfall.

Mens derimot Yokota som er Lunas proffserie er meget bra og til en forholdsvis hyggelig pris.

 

http://www.luna.no

 

 

FB11019B.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder kompressor må du helt klart legge på så du får den 2 sylindra. Den fyller tanken raskere, og bråker mye mindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å kjøpe en elektrisk muttertrekker ifra makita da? denne går alldri tom for luft og er av topp kvalitet:tilber:

 

 

TW 0350

 

350 Nm max bør holde til de fleste oppgaver;)

c2_1_b.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å kjøpe en elektrisk muttertrekker ifra makita da? denne går alldri tom for luft og er av topp kvalitet:tilber:

 

 

TW 0350

 

350 Nm max bør holde til de fleste oppgaver;)

Synes min 500Nm lufttrekker blir litt puslete innimellom jeg men... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder muttertrekke vil jeg ha kjøpt Ingersolran...

Tror ikke du får noen som er bedre kvalitet på..

 

 

Enig med Jim.

Bruker Ingersoll-rand både på jobb og hjemme.

Da snakker vi om kvalitet.

Koster litt, men den løsner i værtfall boltene.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Jim.

Bruker Ingersoll-rand både på jobb og hjemme.

Da snakker vi om kvalitet.

Koster litt, men den løsner i værtfall boltene.:)

 

Link til muttertrekkeren jeg har.

http://81.191.140.131/shop/main.aspx

Den linker funker dårlig hvis man ikke er logget inn på den siden, visstnok.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uansett..

 

jeg velger billig og stort neste gang..

får alldri nok luft, eller finner nytt verktøy som er kjekt å ha, og så viser det seg å få få lite drivkraft : bråk :

 

biltema sin er rett og slett ikke ille.

og man tør å reparere den selv om nødvendig.

 

 

17-6043_l.jpg

 

150 l 5,5 hk 680 l/min 545 l/min 10 bar 2 Rem 17-6043 7.990,00 kr

 

 

vet om en slik, og han er stor fornøyd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har priser og linker til elektriske muttertrekkere? syntest de fungerer veldig bra hvertfall, kunne godt tenkt meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har priser og linker til elektriske muttertrekkere? syntest de fungerer veldig bra hvertfall, kunne godt tenkt meg.

 

den jeg linket til koster 4700 + mva på luna.no

det blir 5875 men handler man feks ifra ebay i tyskland kommer den på 275 euro x 8.22 = 2260.5 +25 % mva =2826,- + frakt så her er det penger å spare;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg har sjølv ein kompressor på 2kw 50L 8bar usikker på liter/min.

 

men vertfall den er kjøpt på mekk. og denna kompressoren suger. går fort tom for luft. langtid å fulle oppigjen.

 

viss eg hadde kjøpt ny idag så hadde eg heller kjøpt modellen over. den til 3500kr. den har to sylindere og fyller tanken fortare opp. slik eg har forstått det.

 

ang. muttertrekker så er faktisk biltema sin den beste eg har vert borti. har prøvd to fra mekk og dei er så elendinge at dei ikkje kan skru ut ein gipsskrue fra ein gipsplata.

 

men har og lært litt at skal man ha skikkelig kopresso og luftverktøy så må man ha skikkelige slanger.

det fant eg ut når eg kjøpte meg ein luftdreven pussemaskin. med dei slangane eg hadde så var det så vidt den klarte å starta. kjøpte nye slanger med større dimensjon innv. og da blei det futt i maskina.

 

Kjøpt på mekk. ? dvs mekonomen?

Ja skikkkelige luftslanger er et must. Blir tverrsnittet for lite så blir trykktapet stort og effekten mye dårligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si meg enig i at 350 Nm fort kan bli for puslete...

600 Nm og oppover høres bedre ut... men ikke mange som leverer dette.

 

Har sjekka litt og forstått at Ingersoll-Rand er konge på luftverktøy etc.

men koster dessverre temmelig mye.. +/- 4000,- inkl mva..

Her i Trondheim har jeg funnet ut at Albert E. Olsen og TESS selger Ingersoll-Rand, og de selger stort sett ikke noe billig. Så vidt jeg vet har ikke klubben rabatt-avtaler der heller.

Men fant tilfeldigvis en pdf-fil da jeg googlet... viser seg at TESS har hatt kampanjepris på den nyeste og råeste muttertrekkeren fra Ingersoll-Rand. Modell 2135QTI, http://www.tess.no/kampanjer/TESSOst_IR_Host2005.pdf

Har i grunnen bestemt meg for den, i alle fall dersom jeg får den til kampanjepris... vanvittig maskin.. over 1300 Nm i avtrekningsmoment, produsert i titan/kompositt og veier bare 1,8 kg! : rock :

 

Angående kompressorer... Er det en fordel at de er direktedrevet framfor at de er drevet via reim?

Hva med smøre-system.. på noen kompressorer står det at de er oljefrie, er dette bedre?

: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker würth sin på jobben :tilber:

 

Har en biltema en på hobbyverksted : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.