Hva skal jeg gjøre ? diff ødelagt GOLF IV

Anbefalte innlegg

Hei

Var ute og kjørte i dag. Skulle ut fra ett kjøpesenter og stod i kø. Hadde bilen i 1 gir og skulle ta løs. Ble noen stygge lyder og stygg lukt, samt at bilen stoppet.

Startet bilen og kjørte 5 meter til. Bilen stoppet på nytt. Gikk ut og kikket. Så at det hadde rent olje utover. Fikk bergning av Falck.

Trodde først det var girkassa, men ser ut som den fungerer som den skal. Får ikke trillet eller bilen til å gå mere enn fem seks centimeter forover eller bakover.

Hva kan jeg gjøre ?

Må jeg kjøpe nytt eller hva?

Er diffen helstøpt med girkassa eller ?

Bilen ;

Golf IV 2000 modell stv highline

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok du må regne med å kjøpe deg ny girkasse. Tipper at det er den bolten som holder planethjulene i diffen i kassa som har sklidd ut og ødelagt girkassehuset. Dvs. at girkassehuset er smadret. Den bolten/akslingen som jeg snakker om skal i utgangspunktet være festet med en sporstift. Denne knekker og akslingen sklir ut pga sentrifugalkreftene.

Ikke sikkert dette er problemet med din, så få en "kyndig" til å se på den før du begynner med noe mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Var ute og kjørte i dag. Skulle ut fra ett kjøpesenter og stod i kø. Hadde bilen i 1 gir og skulle ta løs. Ble noen stygge lyder og stygg lukt, samt at bilen stoppet.

Startet bilen og kjørte 5 meter til. Bilen stoppet på nytt. Gikk ut og kikket. Så at det hadde rent olje utover. Fikk bergning av Falck.

Trodde først det var girkassa, men ser ut som den fungerer som den skal. Får ikke trillet eller bilen til å gå mere enn fem seks centimeter forover eller bakover.

Hva kan jeg gjøre ?

Må jeg kjøpe nytt eller hva?

Er diffen helstøpt med girkassa eller ?

Bilen ;

Golf IV 2000 modell stv highline

Hvis det er en 1,6 det er snakk om, er det nok desverre som Bent Owe sier. Ikke helt uvanlig at dette skjer. Er bilen kjøpt ny i Norge, og ikke over 5 år (ser det er en 2000 modell, når er den registrert?), ville jeg nok forhørt meg litt hos forhandler med tanke på dekning over kjøpsloven.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassen ser ut til å være i orden.. alle girene tar fint og bilen rugger når clutchen slippes ut.. Men når bilen står i fri så kan den ikke rulles mer enn et par cm... Hvordan ser disse planerhjulene ut og hvor sitter de? jeg sitter her med en sprengskisse av diffrensialen og ser ikke noen bolter der som skal kunne løsne og ev lage hull i girkassen.

Deler ikke girkassen og diff`en samme olje og kan det da ikke være at det er fra diffen oljen lekker?

Vet noen av dere om girkassen og diffen er støpt sammen eller om man ev kan bytte bare diffen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du skal prøve det Ole Morten nevner. litt for ny bil for sånne slitasjeskader.

Men lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkassen ser ut til å være i orden.. alle girene tar fint og bilen rugger når clutchen slippes ut.. Men når bilen står i fri så kan den ikke rulles mer enn et par cm... Hvordan ser disse planerhjulene ut og hvor sitter de? jeg sitter her med en sprengskisse av diffrensialen og ser ikke noen bolter der som skal kunne løsne og ev lage hull i girkassen.

Deler ikke girkassen og diff`en samme olje og kan det da ikke være at det er fra diffen oljen lekker?

Vet noen av dere om girkassen og diffen er støpt sammen eller om man ev kan bytte bare diffen?

Er nok denne Bent Owe mener.

diff.JPG

Du kunne jo sikkert byttet bare diffen, men problemet er da at du også må skifte girkassehuset pga. at det er slått hull i huset innvendig mot clutchen. Mye jobb. Dersom du ikke skulle få dekt dette via kjøpsloven( dersom bilen er under 5 år), ville jeg fått tak i en brukt girkasse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har forstått det sånn at dette ikke gjelder alle Golf IV. Hvilke bensinmotorer har den "gode" girkassen? Har 1.8 uten turbo (125 hk) samme "gode" type som 1.8T har, slik at det bare er 1.4 og 1.6 som har den her som selvdestruerer? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

Men ;

Om jeg kjøper en brukt kasse, følger diffen med eller ?

Er det vanskelig å bytte selv, eller er det bare massssse arbeid? Hørte noe om at møller på tok seg noe av kostnadene pga at dette var ett kjent problem. Noen som vet om det stemmer ?

hvor får jeg tak i bytte kasse som ikke er av samme selvdestruerende karakter? Finnes det e en ny forbedret kasse ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk diffhavari på min 2000 (reg. 99) Golf 1.6 i 2004 var det vel (?), dog uten oljelekkasjen du har.

Bilen ble levert på Gumpens Auto Vest i Kristiansand. Når de ringte lå det ny komplett girkasse ved siden av bilen, gratis. "Det skulle ikke skje" :)

Leste for ikke så lenge siden i et eller annet bilblad (AMS, Bil eller Vi Menn Bil) at det var vanlig med feil på girkasse/diff på noen Golf IV.

Jeg ville tatt kontakt med Møller å hørt om dette er noe som dekkes!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt diff havari på min gti så kjenner til problemet ditt.. min gikk fint i gir men flytta se ikke fra flekken, bare noe skrape lyder.

Jeg kjøpte ny diff på møller til en sum av 3200,- ink rab og plukket ned kassen å fikk far min til å dele den på verkstedet fikk inn ny diff men fikk aldri kassa sammen så bestilte nye skifte gaffler men fikk den fremdeles ikke sammen så måtte skifte en del til på reversen pga trykket har bøyd gafflane når diffen smalt. Skiftet til slutt alt uten om selveste gir dreva.

Så mitt råd til deg er å få tak i ei brukt kasse. Fant 3-4stk i danmark til rundt 4-7000. Norge ligger vel dem på rundt 7000 sånn ca av dem få jeg fant. Ny pris er 22000,- hos møller så brukt er nok den billigste løsninga ;)

finner bilder av havariet mitt i tråden min her :

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=34842

Har fler bilder om du lurer på noe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du fortsatt lurer: JA girkasse inneholder diffen. Kan evt bytte bare diff, men det hjelper deg ingen ting hvis girkassehuset er sprukket. Huset for diffen og girkassa er samme biten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge inn et bilde så ser du hvordan det muligens ser ut inni kassa di.. Diffen er den delen som ligge lengst til høyre i kassa, som du sikkert ser så er drevet revet av.

Regner med det ikke er så stor forskjell på 1.6 og 1.8t girkassene : rolleyes

IMG_0610-.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for all hjelp så langt.

Er nå i dialog med forhandler og ønsker at importør eller fabrikk dekker dette, da det er ett kjent problem.

Sendte en mail til møller og fikk denne malen tilbake etter 3 min. ( tyder på at de har sendt den ut noen ganger før )

Vedrørende din Internetthenvendelse. Vi beklager å høre at det er blitt et

ikke-planlagt verkstedbesøk med din bil.

På noen girkasser i Golf fra '99-2000 har det skjedd at naglene for

tannkransen på et av drevene er røket, med driftsstans som følge. For denne

skadeårsaken har Volkswagen-fabrikken gitt en utvidet garantidekning, med en

begrensning på 7 år eller 100 000 km, begrenset av det som først inntreffer.

Din Volkswagen-forhandler vil ut fra sin kontroll av bilen umiddelbart

vurdere om den er dekket av utvidet garanti.

Vi håper dette besvarer din henvendelse, og ønsker deg velkommen tilbake på

våre nettsider.

mvh

Tom Sagerud

Kundesenter

Harald A. Møller AS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så du vet detgså hadde min gått over 100.000 da jeg fikk ny, om ikke jeg husker helt feil nå da, tror ikke jeg gjør det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satser på det ja. Har en kompis som er sjef for kundemottak verksted mazda og hundai. Han sa at han ofte sendte forespørsler også etter at garanti var utgått på forskjellige reklamasjoner også etter utløpt garantitid. Han fikk igjennom 9 av 10 tilfeller. Dog noen ganger med deling mellom kunde / fabrikk / forhandler osv.

Han mente at siden dette var en kjent feil, så burde dette la seg ordne...

Tenker med skrekk og gru på hva som hadde hent om dette hente i 80 km i timen med mine 2 gutter i baksete. Tipper forsikringselskapet hadde søkt importør / fabrikk regress for skadesaken i og med at dette er en utbredt feil.

Forhandler i Bodø har nå søkt om å få dette dekt for meg. De mente at dette ikke var noen kjent feil. Nevnte av NBS selger masse slike overhalte kasser.

Ønsker i utgangspunktet ikke noen overhalt kasse da det i følge nbs fortsatt kunne oppstå samme havari på den overhalte.

Forhandleren i Bodø gikk langt i å innrømme at den nye kassen er langt bedre. Mener at dette bør en seriøs fabrikk / importør som vw ordne opp i. Syntes at alle biler skulle vært tilbakekalt og ordnet...

Forhandler i Bodø skulle ha 30,500,- for kassen og jobben om ingenting dekkes på garanti........

Mener bestemt at kassen skal overleve bilens levetid. Spesiellt ett kvalitetsprodukt som VAG.

Det er vel derfor man kjøper og kjører ordentlige biler ?????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ordner seg nok skal du se. Hadde bilen din gått over 100.000km da? Hvis ikke er det jo ikke noe problem. Da kan du jo bare referere til mailen du fikk fra møller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er selvfølgelig gått 126000. Typisk !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men mulighetene er der nok, min hadde også gått over 100, men Gumpens i Kristiansand ringte Møller og spurte om de kunne ta det som en garantisak, resultatet var ny kasse kostnadsfritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEHE... Da bør jo saken være grei !

Det må være likhet for loven. Dvs har de utført dette som garanti for deg, bør vel også jeg få det. Kommer til å argumentere med at andre har fått det, om de skulle nekte å dekke dette.

marius

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det avgjort !

Forhandler vil ikke dekke dette. Snakket med Møller sentralt.

Skal poste mailen jeg sendte forhandler i Bodø i dag. ( når jeg kommer meg hjem )

Håper og tror det er mange bra VAG forhandlere rundt om i landet, så dette gjelder bare min erfaring om forhandleren i Bodø.

Håper andre slipper dette tullet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mail til Bodø Bil i dag:

Hei

Som du sikkert husker er det snakk om min Golf 1,6 Highline 2000 modell med defekt girkasse. Reg nr .

Har etter samtale med deg i dag, ringt importør Møller. Snakket med Tom Allan på garanti / reklamasjon i 30 minutter. Etter hans oppfordring ville han at jeg skulle be Dere om en skriftlig begrunnelse av avslaget. Han ønsket at jeg gjorde det før jeg fikk media til å belyse saken, både lokalt og nasjonalt.

Jeg er kjent med mine rettigheter i forhold til reklamasjon, garanti og kjøpslov.

Jeg mener dog at denne sak er vanskelig å forstå, da dette er ett kjent problem som rett og slett er livsfarlig i enkelte situasjoner. Jeg kommer til å belyse saken via media pga farene som kan oppstå. Jeg ønsker at golf-eiere med respektive årstall informeres om dette. Jeg gjorde importøren oppmerksom på hva uttfallet kan føre til.

Tør ikke tenke på hva som ville skjedd om dette skjedde i 80 km/t med mine 2 barn i baksete.

Bilen stoppet i tillegg under havariet, noe som fører til at Abs bremser, servo, antisladd osv ikke fungerer.

Girkasser av denne typen er jo selvdestruerende og ikke beregnelige.

Jeg finner det også utrolig at det ikke er sendt brev til kundene med golf 99-00 modeller, hvor det gjøres oppmerksom på problemet. Dette er også meddelt importør.

Registrerer også at andre har fått dette gjort utover forlenget garanti.

Det er beklagelig at VAG, som skal være ett kvalitets produkt, vil være bekjent av dette.

Håper bare ikke noen kommer til skade på grunn av girkasse havari.

Kopi av svar fra kundeservice ; Her innrømmes vel problemet ganske mye;

Vedrørende din Internetthenvendelse. Vi beklager å høre at det er blitt et

ikke-planlagt verkstedbesøk med din bil.

På noen girkasser i Golf fra '99-2000 har det skjedd at naglene for

tannkransen på et av drevene er røket, med driftsstans som følge. For denne

skadeårsaken har Volkswagen-fabrikken gitt en utvidet garantidekning, med en

begrensning på 7 år eller 100 000 km, begrenset av det som først inntreffer.

Din Volkswagen-forhandler vil ut fra sin kontroll av bilen umiddelbart

vurdere om den er dekket av utvidet garanti.

Vi håper dette besvarer din henvendelse, og ønsker deg velkommen tilbake på

våre nettsider.

mvh

Tom Sagerud

Kundesenter

Harald A. Møller AS

Ønsker skriftlig redegjørelse for avslaget snarest pr e-post

Mvh

Marius

Til media ;

Ønsker og belyse saken fordi den rett og slett er en farlig feil. Forhandler skal ha 30,500,- for jobben. Andre forhandlere / importører tilbakekaller ofte biler med alvorlige / farlige feil. At de ikke har informert golf eiere er også utrolig. Hadde vel aldri kjøpt denne bilen i respektive årsmodell om jeg hadde vært klar over dette.

Jeg kontakter Dere i løpet av noen dager ang saken. Jeg kommer til å gjøre en forespørsel om Dere vil skrive om saken.

Er det interesse for saken kan jeg kontaktes;

E-post:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at jeg sendte denne mailen til forhandleren i Bodø, dekker de 50 % av kostnadene.

Jeg får altså den nye girkassen for 15000,- ink mva og arbeid.

De skulle jo egentlig ha 30.500,-

Dette er vel ett tegn på at man ikke alltid skal gi seg så lett.

15 `er bedre enn 30 `

: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.