Termostat problem. A100, 2,0e

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hvor jeg finner termostaten på nevnte motor.

Haynes boken sier at den skal ligge på undersiden av motoren, ved vannpumpen. Tilkomst enklest fra undersiden. Men etter hva jeg kan se så er den ikke der.

 

Min teori er at den ligger bak en av vannslangene som går inn i siden av motoren på oversiden av vannpumpen. Ca midt på motoren.

(festet med to stk umbraco mener jeg å huske).

Kan det stemme?

 

Motoren er som nevnt en 2,0 e fra 92 eller 93.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten sitter bak plastkappen på undersiden av vannpumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig jeg ikke så godt nok etter, men jeg kunne virkelig ikke finne en plastkappe under vannpumpen. Var jo faktisk det jeg så etter. hehe

 

Andre muligheter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 1.8/2.0 rekkefirer skal termostaten være lokalisert i nedre del av vannpumpa.

På 2.3 rekkefemmer (NG, NF, AAR) står den i blokka bak flensen der kjølevannsslangen går inn, nesten rett bak vannpumpa.

 

På vannpumpa di går det inn en slange i nedre del/undersiden av pumpa, det "lokket" slangen er festet til kan skrues av og du ser termostaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.. takker for svar... Får ta en titt under der igjen om bare hønemor kommer hjem med bilen snart... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du ikke opp temperaturen på motoren siden du skal skifte termostat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det ja. Sjeldent jeg får den over 70 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det ja. Sjeldent jeg får den over 70 grader.

 

Stiger til normal temperatur ved køkjøring og på tomgang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig jeg ikke så godt nok etter, men jeg kunne virkelig ikke finne en plastkappe under vannpumpen. Var jo faktisk det jeg så etter. hehe

 

Andre muligheter?

Som Herman sier så er det foskjellig plassering på termostaten avhengig om det er 4 eller 5 sylindre, så det kan være en fordel å ta med;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja stiger hvertfall til nærmere 90 grader. Men aldri så høyt at viften slår inn. Uten at jeg har forsket for mye på dette.

 

For øvrig er det en 4 sylindret sak dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja stiger hvertfall til nærmere 90 grader. Men aldri så høyt at viften slår inn. Uten at jeg har forsket for mye på dette.

 

For øvrig er det en 4 sylindret sak dette.

 

Du har da ressonert deg frem til at termostaten er synderen, noe jeg er helt enig i. Hadde samme symptomer på min A100 for en tid tilbake, skiftet termostaten og alt var OK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Ja har vært ute for det samme på forrige audien, så jeg håper det er termostaten som kødder seg denne gangen også. Hadde den bare vært like lett å komme til på 100'en som på den gamle 80'en, så hadde jo alt bare vært velstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var termostaten på plass, og alt ser ut til å svare til mine forventninger angående temp. på motor og inne i bilen.. Nå som vinteren nærmer seg ferdig er det jo greit å endelig få varme der inne... : bh :

 

Ellers må jeg jo få skryte litt over den personen som valgte plasseringen på den termostaten der... Her var jo servicevennligheten i høysete! : dum :

 

Men med tiden til hjelp så går jo det meste bra til slutt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.