kjørelysene slukker når fjernlysene tennes

Anbefalte innlegg

har oppdaget at kjørelysene slukkes når jeg slår på langlysene..

Hvorfor dette? Skal ikke kjørelysene fortsette å stå på fordi om? er jo rene torturen for xenonpærene da, siden desse slåes av og på hele tiden når jeg bruker fjærnlysene...

 

Kan jeg med enkle håndgrep koble om slik at kjørelysene lyser hele tiden uavhengi av fjærnlysene?

Eller må jeg bytte selve bryteren? For denne er importert fra tyskland, og har ikke automatiske kjørelys...

 

Noen tips??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan du lett koble om... hvis det ikke bare er en ledning som har hoppet av da fra bryteren?? HAr det vært sånn hele tiden?

Hadde det sånn på glåfen og der var det bare en ledning som hadde hoppet (sklidd) ut fra sin plass...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at dette skjer er at bilen din originalt er utstyrt med H4 pærer, disse har da to glødetråder i en pære, og tåler ikke at begge glødetrådene lyser sammen over tid. Derfor slukker nærlysene når fjernlysene tennes. Dette gjøres altså på alle typer biler med H4 pærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at dette skjer er at bilen din originalt er utstyrt med H4 pærer, disse har da to glødetråder i en pære, og tåler ikke at begge glødetrådene lyser sammen over tid. Derfor slukker nærlysene når fjernlysene tennes. Dette gjøres altså på alle typer biler med H4 pærer.
Espen har vel linselykter slik som senere S2 og RS2 har.....se på bildet i avataren hans

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm : klø :

Jeg selv har en 96 mod. (vet ikker om årsmodellen har noe å si) men jeg hadde den vanlige type lykt før (uten linse) og der var det H4 til nær & fjærn + en H7 til fjærnlys. Dvs: ved nærlys var den enetråden i H4 lyste og ved fjærnlys lyste den andre tråden + H7 pæren . Altså 4 pære ved fjærnlys og 2 ved nærlys. Altså ingen problemer der.

 

Byttet i fjor til Linselykter (eller populært kalt RS2 lykter) der er det en H7 pære til nærlys som lyser heletiden når man skår på kjørelys og en H7 pære til som lyser når man slår på fjærnlys. Altså 4 pærer ved fjærnlys og 2 pærer (linsa) ved nærlys.

 

Og jeg har kun byttet lykter og ikke opplevd det problemmet som Espen sier.

her må det være noe bugg et sted.Og min er også import og ikke automatisk kjørelys

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmm : klø :

Jeg selv har en 96 mod. (vet ikker om årsmodellen har noe å si) men jeg hadde den vanlige type lykt før (uten linse) og der var det H4 til nær & fjærn + en H7 til fjærnlys. Dvs: ved nærlys var den enetråden i H4 lyste og ved fjærnlys lyste den andre tråden + H7 pæren . Altså 4 pære ved fjærnlys og 2 ved nærlys. Altså ingen problemer der.

 

Byttet i fjor til Linselykter (eller populært kalt RS2 lykter) der er det en H7 pære til nærlys som lyser heletiden når man skår på kjørelys og en H7 pære til som lyser når man slår på fjærnlys. Altså 4 pærer ved fjærnlys og 2 pærer (linsa) ved nærlys.

 

Og jeg har kun byttet lykter og ikke opplevd det problemmet som Espen sier.

her må det være noe bugg et sted.Og min er også import og ikke automatisk kjørelys

 

høm.. merkelig da..

har rs2 lyktene ja, med H1 pære (xenon), langlys med H1 pære (vis jeg ikke husker feil) og parkpærene

 

har bare 1 pære i hver lykt til kjørelys, og 1 pære i hver lykt til langlys, og skulle tro at kjørelysene skulle forsette å lyse selvom jeg skrudde på langlysene.. : klø :

 

er det flere typer rs2 lykter da? ser jo ut som vi har hver sin type..?

 

målte også på ledningene som går ut i fra bryteren/hendelen, og der kuttet den strømmen til kjørelysene når jeg satte på langlysene..

 

Trodde til å begynne med at siden bilen er importert, at bryteren skulle vær slik, og viss jeg byttet til en "norsk" en så fungerer den slik som jeg er ute etter? Ligger det noe i det da kansje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett på meg om det er H1 pærer og ikker H7 pærere. Husker ikke hva står i, så jeg tok en sjans. Så det er nok ikke der forskjellen ligger.

 

Den ligger nok ikke i hendelen heller, heller. Hadde først en 96 mod original cab hendel og da fungerte det helt fint, oppgraderte med en hendel som stammer ifra RS2 m/cruisecontroll (pga ettermontering) og ikke noe forskjell i hendelens virkemåte. Så noe annet 'bugg' er det nok. Kan selvfølgelig være feil med hendelen også. er hvist en kjnet problem at disse hendelene blir slitt ut. Det hvist nok at hendelen bryter stømmen direkte (alt strømmen ut til lysa går igjennom hendelen) og ikker via at relè som mange andre biler. Og dermed større slitasje på "kontakt flatene" i bryteren/hendelen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett på meg om det er H1 pærer og ikker H7 pærere. Husker ikke hva står i, så jeg tok en sjans. Så det er nok ikke der forskjellen ligger.

 

Den ligger nok ikke i hendelen heller, heller. Hadde først en 96 mod original cab hendel og da fungerte det helt fint, oppgraderte med en hendel som stammer ifra RS2 m/cruisecontroll (pga ettermontering) og ikke noe forskjell i hendelens virkemåte. Så noe annet 'bugg' er det nok. Kan selvfølgelig være feil med hendelen også. er hvist en kjnet problem at disse hendelene blir slitt ut. Det hvist nok at hendelen bryter stømmen direkte (alt strømmen ut til lysa går igjennom hendelen) og ikker via at relè som mange andre biler. Og dermed større slitasje på "kontakt flatene" i bryteren/hendelen

 

det er nokk H1 pærer som står i ja.. :P

Så jeg må prøve å få meg tak i en ny hendel/bryter da, så tror du problemet vil løse seg? har du den orginale hendelen liggendes enda? viss den sku passe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har oppdaget at kjørelysene slukkes når jeg slår på langlysene..

 

I utgangspunktet skal kjørelysene slå seg av i det du setter på nærlysene....

Nærlys + kjørelys = bot dessverre(spesielt når de har lyskampanjer hos gutta i blått) : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er nokk H1 pærer som står i ja.. :P

Så jeg må prøve å få meg tak i en ny hendel/bryter da, så tror du problemet vil løse seg? har du den orginale hendelen liggendes enda? viss den sku passe..

Den er nok solgt. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet skal kjørelysene slå seg av i det du setter på nærlysene....

Nærlys + kjørelys = bot dessverre(spesielt når de har lyskampanjer hos gutta i blått) : mad :

 

nærlys og kjørelys? trodde det va det samme jeg bare to forskjellige ord på det.. :P

 

Tåkelys du mener?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nærlys og kjørelys? trodde det va det samme jeg bare to forskjellige ord på det.. :P

 

Tåkelys du mener?

 

Tenkte på tåkelys=kjørelys ja :) Misforstod litt der.

Ang. ditt problem så har jeg sett linselykter der nærlys slukker når man skifter til langlys. Lysmessig er det en fordel da det ikke blir et sterkt lys rett foran bilen som forstyrrer/blender for lyset lenger fremme. Med xenon burde egentlig linsa vært byttet til en nyere type bi-xenon linse der et spjell inne i linsa skifter mellom nær og fjern. Dermed får man et mye bedre fjernlys uten at man blir blendet av nærlyset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på tåkelys=kjørelys ja :) Misforstod litt der.

Ang. ditt problem så har jeg sett linselykter der nærlys slukker når man skifter til langlys. Lysmessig er det en fordel da det ikke blir et sterkt lys rett foran bilen som forstyrrer/blender for lyset lenger fremme. Med xenon burde egentlig linsa vært byttet til en nyere type bi-xenon linse der et spjell inne i linsa skifter mellom nær og fjern. Dermed får man et mye bedre fjernlys uten at man blir blendet av nærlyset.

 

jo selvfølgelig så hadde jo det vert det aller beste da.. men dette må være en annen type linselykter en jeg har..

Tror ikke det finnes et slikt alternativ for desse rs2 lyktene..

Må skifte lykter da, og det er jeg ikke så veldig gira på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sett på http://www.bruktbildeler.no for å finne meg ny bryter/hendel..

Men selvfølgelig ligger det jo ingenting under "cabriolet" da...

 

Så det jeg lurte på er om "80 / S2 92-95mod" passer til min Cab -92? skulle jo igrunn tro det.. Noen som har peiling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo selvfølgelig så hadde jo det vert det aller beste da.. men dette må være en annen type linselykter en jeg har..

Tror ikke det finnes et slikt alternativ for desse rs2 lyktene..

Må skifte lykter da, og det er jeg ikke så veldig gira på..

 

Finnes ikke som alternativ nei. Det blir å bygge om selv med linseenhet fra en annen bil. Har tenkt tanken, men ikke kommet så langt ennå. TTT......:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det jeg lurte på er om "80 / S2 92-95mod" passer til min Cab -92? skulle jo igrunn tro det.. Noen som har peiling?

 

Åhhh... Hvordan var nå det igjen? Lurer ikke på om det er samme bryteren fra 9/91 til ca 12/94. og det blei forandring da Audi sluttet med proconten belte/rattsystem. Da Jeg tror RS2 og cab + siste utgaver av S2 fra ca 95-00 har anderledes (litt sørre diameren på "hullet") Men noen med ' A.K.T.E' kan vel sjekke nøyatig opp hva/hvem som passer omhverandre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok ikke så vanskelig å bygge om hvis man vil klippe litt ledninger. Det man må gjøre er at man må få koblet nærlysene direkte til bryteren, utenom veksle-funksjonen i blinklysbryteren. Dermed vil nærlysene lyse hele tiden, selv når man skifter om til fjernlys. Jeg gadd aldri å gjøre dette på Cabrioen jeg eide, når jeg skiftet om til RS2-lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det samme problemet selv. Vil ikke akkurat kalle det ett problem, men det er gjort på ti minutter å løse det uansett:

 

Bruk ett vanlig arbeisrelè (også kalt ett 87-relè). Dette får tilførsel av strøm fra batteri, via en sikring. Jord håper jeg sier seg selv?

Styrestrøm tar man fra fjærnlys med en strømtyv eller lodding og krympestrømpe, og "ut"-strømmen fra relèet kobler man inn igjen på nærlys-ledningen, også med strømtyv eller lodding og krympestrømpe.

 

Når du nå setter på fjernlys, så slokker egentlig nærlyset. Men samtidig går det styrestrøm til relèet, som igjen overfører strøm til nærlyset. Skjønner du opplegget?

 

Jeg gjorde sånn når jeg monterte RS2-lykter. Funker helt fint. Men dessverre blir det noe feil spenning eller noe sånt ute og går, så AutoCheck-en begynner å surve hver gang fjernlyset blir slått på. Men hvis du ikke har AutoCheck, så er det null problem!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det samme problemet selv. Vil ikke akkurat kalle det ett problem, men det er gjort på ti minutter å løse det uansett:

 

Bruk ett vanlig arbeisrelè (også kalt ett 87-relè). Dette får tilførsel av strøm fra batteri, via en sikring. Jord håper jeg sier seg selv?

Styrestrøm tar man fra fjærnlys med en strømtyv eller lodding og krympestrømpe, og "ut"-strømmen fra relèet kobler man inn igjen på nærlys-ledningen, også med strømtyv eller lodding og krympestrømpe.

 

Når du nå setter på fjernlys, så slokker egentlig nærlyset. Men samtidig går det styrestrøm til relèet, som igjen overfører strøm til nærlyset. Skjønner du opplegget?

 

Jeg gjorde sånn når jeg monterte RS2-lykter. Funker helt fint. Men dessverre blir det noe feil spenning eller noe sånt ute og går, så AutoCheck-en begynner å surve hver gang fjernlyset blir slått på. Men hvis du ikke har AutoCheck, så er det null problem!

 

jah, sjønner opplegget.. har tenkt samme tanken selv, men vil det ikke være noen microsekund det er strømløst til nærlyset da? tenker da på hvordan det går med xenonlyset, om pærene kommer til å like det...

 

det jeg vil aller helst er jo å få strøm til nærlyset hele tiden uten noen osm helst "strømstans" mellom stillene...

 

men er det noen som kunne ha sjekket "AKTET" om dette med lysbryteren/hendelen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok ikke så vanskelig å bygge om hvis man vil klippe litt ledninger. Det man må gjøre er at man må få koblet nærlysene direkte til bryteren, utenom veksle-funksjonen i blinklysbryteren. Dermed vil nærlysene lyse hele tiden, selv når man skifter om til fjernlys. Jeg gadd aldri å gjøre dette på Cabrioen jeg eide, når jeg skiftet om til RS2-lys.

 

 

ja, det går jo ann å koble nærlyset direkte på bryteren slik jeg får automatiske kjørelys og at det lyser hele tiden, men da får jeg jo et "stille" på hendelen som ikke blir i bruk da.. å da blir det på en måte litt "irriterende" for da er jo ikke "alt i orden" liksom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner bekymringen din på det lille "mikrosekundet" uten strøm. Men så vidt jeg har vært borti Xenon-lys, så tar det litt tid før de "dør ut", og jeg vil nok anta at det tar så kort tid før strømmen opprettes igjen, at det ikke vil ha noe å si.

 

Men hvis du velger å koble om på det originale, så gjør du det på en sånn måte at nærlyset kun fungerer når hendelen står på hakk to, slik at "parklys" stillingen brukes som normalt. Bare det at strømmen til nærlys ikke går innom "switchen" i fjernlyshendel.

Ikke spør meg hvordan, men det kan sikkert noen som har litt mer peil på bilelektro enn meg svare på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nach dem Umbau muß noch am LENKSTOCKSCHALTER ein Kontakt (auf dem Bild im dem Stecker) umgesteckt werden und zwar das dicke gelbe Kabel auf Kontakt 56 umstecken

 

Damit bei den DE-Scheinwerfern das Fahrlicht bei Lichthupe und/oder Fernlicht NICHT ausgeht, diese ist sonst sehr bescheiden!

 

klemme56.jpg

 

Kort sagt er det en ledning i kontakten til lysbryteren som må flyttes. Den tykke, gule skal flyttes fra der den sitter til terminal 56. Det er bare å dytte den lilla biten på kontakten til en side, så blir alle kontaktene løse. Sitter det noe i terminal 56 fra før er det bare å flytte det der den tykke, gule satt fra før.

 

Been there, done that. Slipper å klippe/lime, tar 10 minutter og blir som originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg så virker det sånn at problemmet kan ligge med den "gamle" hendelen. Siden det er to stykker her med cab fra ca 92 som har hatt dette problemmet, mens etter forandringen som skjedde i 1/95 (for cab) så er det problemmet borte, siden jeg ikker har opplevd dette, eller har jeg det nå? hvis jeg tenker etter? (kan ikke huske hvordan det var første gangen)

 

Men jeg føler vi driver å skyter litt i blinde her nå. Prøve å oppsumere enkelt det vi har kommet fram til og hva jeg mener som kan gjøres.

 

Du har koblet Xenon inn på nærlyset. Du hadde opprineligt H4 og dvs si 3 ledninger inn på en sokkel, 2 stk pluss (nær & fjærn) og jord. Så lenge du vipper hendelen opp to hakk for du spenning på en av ledningene og alt lyser vel. Og da er det jo logisk at denne mister spenninga når du aktivere fjærnlyset, siden dette er en H4 pære m/to gløde tråder og begge kan jo ikke lyse samtidig og xenon vil slokke. Så da må du til med noen triks. Enten som man har nevd tidligere med et rele eller koble xenon inn på parklyse, så vil dette gi spening allerede fra første hakk. Eller så kom jeg på at du muligens kjøpe hendel i fra en RS2 eller fra en S2 etter 94 m/originalt linselykter. For jeg tror problemmet ditt ligger i hendelen. Men denne hendelen vil ikke passe på ratt stammen pga forskjelling dimensjon. Så her må du være litt fingernemd å skru innmaten i fra Rs2 hendelen over i cab hendelen. Har drivet å trikset litt selv (da den andre siden) men det meste skal passe. men som sagt så tror jeg nå feilen ligger i hendelen siden RS2 har to stk H1 pærer og hendelen styrere dette litt anderledes en cab hendelen. SÅ du får prøve å finne på noe trikse-ludo der ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen ligger i "pinout" i kontakten man plugger i hendelen. Selve hendelen er lik uansett. Samme gjelder forresten 100 C4 om man bytter fra H4-lykter til samme lykter som TDI og S4 har.. Helt likt der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

edit: Nå ser jeg at Eyvind Spangen var tidligere ut med en bedre og raskere løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.