Anbefalte innlegg

Ett spørsmål, er det vanlig med sylinderveggslitasje(kant) på AAN ? De eldre 10v motorene ble fort slitt i nr fem pga mangelfull kjøling. Er det noe tilsvarende på AAN ?

Vurderer å overhale toppen på min som har gått 218 000 og lurer på om jeg må forberede meg på boring og det hele.

Noen som vet/har erfaringer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eeh...min -91 aan hadde solide slitasjekanter iallefall...Det værste eksempelet Jonus hadde hørt om....husker ikke hvor mye vi målte det til.

Bytta blokk i stedet for borring.

 

Hvis du vil borre uansett skal du få blokka mi billig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Jon-Christer, om enn ikke oppløftende: faint : Jeg har en ekstra motor ser du men håper jeg slipper å bytte. Hvor langt hadde din gått? Var de likt slitt alle sammen ?

PS vil gjerne høre fra flere: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Jon-Christer, om enn ikke oppløftende: faint : Jeg har en ekstra motor ser du men håper jeg slipper å bytte. Hvor langt hadde din gått? Var de likt slitt alle sammen ?

PS vil gjerne høre fra flere: klø :

 

Ok, nei er ikke så oppløftende dêt akkurat.

Vet ikke km.standen som var på den motoren da jeg begynnte på den, men Jonus sa minst 300`km med dårlig olje og hardkjør++.

De var likt slitt alle 5 ja...

Håper det ser bedre ut hos deg da..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På et hvis bra at det var likt da. Ønsker fortsatt erfaringer om noen har, takk o takk: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de fire aan motorene jeg har åpnet har det ikke vært slitasje på sylinderveggene. Den ene motoren hadde gått 150tkm, den andre ca 300tkm og de to andre ca 200tkm

 

Må den ene fikk jeg derimot rådebank på sylinder nr 5, åpnet den og der var lagret så og si borte mens de andre var helt fine. Virker nesten som om det er litt dårligere smøring på syl nr 5, eller kanskje det var spesielt for denne motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Frank Andre, det var godt å høre, da overhaler jeg reservetoppen og bytter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka bare de sylinderne som var synlige når jeg overhalte toppen, (gadd ikke knote med f.eks regreim i klemme etc..) men de så igrunn kjempefine ut, selv etter 233'km. Kunne så vidt kjenne en liten kant, så jeg kjørte bare på med litt smergel på de fire som var nede. (bare litt forsiktig, egentlig ikke noe vits i.. ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhalte en topp til 10v turbo for et par uker siden. Motoren som toppen tilhørte hadde gått sannsynligvis et sted mellom 200 og 300k, og det var ingen slitasje i sylinderveggene som det gikk an å kjenne.

 

Samme gjaldt en 2.2E (ikke turbo) med over 400000 km som jeg åpnet for et par år siden..

 

Slik slitasje på sylinderveggene i disse motorene skyldes som oftest hard kjøring med kald motor, da klaringene er større og slitasjen veldig mye større. Ikke over halv gass eller 3000 rpm før kjølevæske- og oljetemperatur har stabilisert seg på korrekte nivåer, så holder bunndelen av motoren i utgangspunktet omtrent evig om man ikke trimmer ihjel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.