Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på en 115 hk TDI motor og en 150 hk TDI motor. Begge blei levert i samme tidsrom, berre at sistnevnte er sikkert noe mer sjelden - i alle fall i Passat.

Kan en ta den orginale motorstyringen fra en 150 hk motor og sette på en 115 hk motor, for å så få 150 hk i denne også?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke si dette for sikkert, men det er nok mer enn bare chippen som må byttes.

 

Hvis man tenker på 1,8T så leveres den med forskjellig effekt, og der er alt fra turbo, intercooler osv annerledes fra modell til modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.9 TDI med 150 hk er veldig sjelden i Passat, den ble nemlig aldri laget med denne motoren :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel lettere å spørre hva som er likt... Og som Per sier, er denne motoren aldri levert i Passat.

Men bunndel (oljepumpe, veiv, stempler og råder), dyser, turbo og manifold, intercooler med trykkrør, luftmassemåler med slanger osv. er IKKE likt + sikkert masse mer.

 

 

 

 

 

Edit: Det gikk visst ikke klart frem at disse tingen ER forskjellige på 1.9TDI 115hk/150hk, ettersom folk begynner og synse om større turbo/ic, at 150hk er en femmer/v6 osv. Altså IKKE bare å skifte motorstyring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer nok det at den aldri blei levert til Passat, men til Golf blei denne motoren i alle fall levert til.

 

Et nytt spørsmål,: Hva er forskjellen på 115 HK med 285 Nm og 115 HK med 310 Nm? Desse to blei i alle fall levert til Passat. (Gikk den med 285 Nm ut da den med 310 Nm kom?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer nok det at den aldri blei levert til Passat, men til Golf blei denne motoren i alle fall levert til.

 

Et nytt spørsmål,: Hva er forskjellen på 115 HK med 285 Nm og 115 HK med 310 Nm? Desse to blei i alle fall levert til Passat. (Gikk den med 285 Nm ut da den med 310 Nm kom?)

 

jeg har ikke sett 115hk med 310nm

 

biler med 5 trinns girkasse ble levert med 285nm, biler med 310nm ble levert med 6 trinns girkasse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det er større Turbo og større IC på 150hk versjonen.

Litt uvisst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

150hk TDI er vel en 5'er TDI i Caravelle? Evt. så er vel 2,5TDI 4motion bilene også 150hk (og det er jo Passat)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

150hk TDI er vel en 5'er TDI i Caravelle? Evt. så er vel 2,5TDI 4motion bilene også 150hk (og det er jo Passat)?

 

fryktelig mange synsere her nå...

 

golf ble levert med en 1.9 TDI med 150hk (hadde da alle bokstavene røde i "TDI")

 

når du henviser til passat så er det da snakk om V6'er og ikke noe rekke 5'er

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fryktelig mange synsere her nå...

 

golf ble levert med en 1.9 TDI med 150hk (hadde da alle bokstavene røde i "TDI")

 

når du henviser til passat så er det da snakk om V6'er og ikke noe rekke 5'er

 

 

Hei

HELT RIKTIG:)

 

GOLF BLE LEVERT MED 1,9 TDI 150HK SOM REGEL SAMMEN MED 4 MOTION OG SOM DU SKRIVER MED TRE RØDE BOKSTAVER.

 

OG DET ER NOK IKKE SÅ ENKELT SOM Å BARE BYTTE STYREENHETEN DESVERRE.

 

VIL SAMTIDIG ØNSKE ALLE ET RIKTIG GODT NYTT ÅR

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her trengs en liten oppklaring. Det finnes tre forskjellige TDI-motorer med 150 hk. Den første er en 4-sylindret 1.9 som ble montert i Golf 4, Bora, Seat Leon og Toledo. Den andre er en 2.5 rekke femmer som ble montert i Caravelle T4, den tredje er en 2.5 V6 som ble montert i Audi A4, A6, A8, Allroad, VW Passat og Skoda Superb.

 

I tillegg finnes det et utall versjoner av 1.9-liter TDIen rundt om i VAG-konsernets biler, med effekter på 90, 100, 105, 110, 115 og 130 hk i tillegg til 150-hesteren som allerede er nevnt. Noen bruker pumpedyse-innsprøytning, noen har variabel turbogeometri, noen har begge deler, men å greie å vite nøyaktig hva som er forskjellen på alle sammen blir vanskeligere for hver gang en ny versjon blir sluppet ut. På toppen av dette så finnes det nå også 2.0 TDI i tre forskjellige versjoner for å gjøre forvirringen total.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har ikke sett 115hk med 310nm

 

biler med 5 trinns girkasse ble levert med 285nm, biler med 310nm ble levert med 6 trinns girkasse

 

115 hk med 310 nm har motorkode ATJ

115 hk med 285 nm har motorkode AJM

 

Stemmer nok kanskje at ATJ motoren blei levert sammen med 6-trinns kasse, uten at jeg er helt sikker.

Men, det må jo vere noe forskjell på desse to motorene da den ene har 25 nm mer enn den andre, og at dei her forskjellige motorkoder.

 

FOR ORDENS SKYLD SÅ ER DET ALTSÅ 1,9 TDI MOTORENE DET ER SNAKK OM!!

 

mvh Edvin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan faktisk chippes til 185 hk og 410 nm, men da ryker visst tiptronic kassa etter hva jeg har hørt. Har prøvd denne 150 hk motoren og den går skikkelig bra :-D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan faktisk chippes til 185 hk og 410 nm, men da ryker visst tiptronic kassa etter hva jeg har hørt. Har prøvd denne 150 hk motoren og den går skikkelig bra :-D

 

http://www.audisentrum.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan faktisk chippes til 185 hk og 410 nm, men da ryker visst tiptronic kassa etter hva jeg har hørt. Har prøvd denne 150 hk motoren og den går skikkelig bra :-D

 

 

Går sikkert no jæ.......

Har mer tro på litt mer moderat chipping, der det ikke blir tatt max ut av motorene... i alle fall i en familiebil/bruksbil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet motorkode på denne 150hk motoren da?? (1.9 liter`n altså)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som vet motorkode på denne 150hk motoren da?? (1.9 liter`n altså)

 

Motorbokstaver: ARL (1.9tdi 150hk pumpedyse Golf/Bora så det er klart for alle synsere også)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorbokstaver: ARL (1.9tdi 150hk pumpedyse Golf/Bora så det er klart for alle synsere også)

 

Takker...skal søke litt på nettet å se om jeg finner noe info om disse

 

Virker som du har dette ganske klart, sitter du på noe mere opplysninger om hva som er forskjell på denne og 115/130hk utgaven?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker...skal søke litt på nettet å se om jeg finner noe info om disse

 

Virker som du har dette ganske klart, sitter du på noe mere opplysninger om hva som er forskjell på denne og 115/130hk utgaven?

 

Hvis du ser litt tidligere i denne tråden. Der ramset jeg opp endel ting som er forskjellig. Nå er ikke 115hk og 130hk like de heller da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ser litt tidligere i denne tråden. Der ramset jeg opp endel ting som er forskjellig. Nå er ikke 115hk og 130hk like de heller da...

 

Har lest tråden jeg og vet at ingen av de er identiske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan faktisk chippes til 185 hk og 410 nm, men da ryker visst tiptronic kassa etter hva jeg har hørt.

 

Forskjellige kasser tåler forskjellig. Såvidt jeg har fått med meg fikk du ikke 1.9 150hk i golf med tiptronic. Alle jeg har sett har hatt manuell.

Norspeed leverer 204hk program til denne motoren.

 

Problemer med tiptronic og max moment har vi diskutert før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115 hk med 310 nm har motorkode ATJ

115 hk med 285 nm har motorkode AJM

 

Stemmer nok kanskje at ATJ motoren blei levert sammen med 6-trinns kasse, uten at jeg er helt sikker.

Men, det må jo vere noe forskjell på desse to motorene da den ene har 25 nm mer enn den andre, og at dei her forskjellige motorkoder.

 

FOR ORDENS SKYLD SÅ ER DET ALTSÅ 1,9 TDI MOTORENE DET ER SNAKK OM!!

 

mvh Edvin

 

Det er altså ingen som vet forskellen på desse to motorene??:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kun software som er forskjellig, kun for å begrense momentet litt på 5 trinns kassa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kun software som er forskjellig, kun for å begrense momentet litt på 5 trinns kassa

 

 

OK, Takker alle for svar, det var egentligt berre noe jeg har lurt litt på en tid.

(Har ingen betydning for meg i alle fall)

 

mvh Edvin: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.