Sjanse for å bli stoppa med Xenon = ?

Anbefalte innlegg

Noen som har blitt stoppa med uorginale xenonlys?

 

Evt. noen som vet hva "straffen" blir hvis man skulle være uheldig å ende i en teknisk kontroll?

Står på nippen her nå til å bestille xenon fjernlys, er så lei de dårlige halogenlysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt stoppet med ettermontert Xenon i nærlysene,og de brukes jo konstant.Så lenge du skal ha i fjernlysene er det ikke store sjangsene for st du blir stoppet pga det noen gang tror.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I en "utekontroll" tror jeg sjangsen for at de oppdager det er nesten lik null.

På eu-kontroll e.l lignende ser de det med en gang om de veit hva de skal se etter. Dvs følerne for automatisk høyderegulering. Kanskje noen vil reagere hvis det ikke er lyktespylere på bilen din men.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer nok mye an på hvor gammel bilen er også. En moderne bil med ettermontert xenon-ombygging er det ikke sikkert engang Biltilsynet legger merke til, men hvis man, som meg, kjører en 87 modell så er det noe helt annet, for "alle" vet at det ikke fantes xenon-lys den gangen.

 

En annen ting er jo det du nevner, du skal ha dem i fjernlysene. Da er det vel en liten sjangse for at det ses "mellom fingrene" på det, for fjernlys brukes uansett ikke ved motgående trafikk, og derfor er det heller ingen krav til aut. høydejustering eller spyleranlegg. Jeg har ettermontert xenon i fjernlysene på min bil og kan varmt anbefale det! Lyset er helt fantastisk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bestillinger straks i boks, bare lønna er det samme..

Jeg har lyktespylere så da ser de det ikke på det kosmetiske ihvertfall.

 

Får se om kanskje ikke kjørelysene blir oppgradert etterhvert også da, møtte en Skropel med uorginale xenon lys her en dag å det blendet som f...

Vil tippe dette er siden den bilen, som min ikke har linselykter, å da blir vel lyset skredd på en annen måte.

 

Får du noen reaksjoner fra andre bilister at lysene dine blender Tom Are?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer nok mye an på hvor gammel bilen er også. En moderne bil med ettermontert xenon-ombygging er det ikke sikkert engang Biltilsynet legger merke til, men hvis man, som meg, kjører en 87 modell så er det noe helt annet, for "alle" vet at det ikke fantes xenon-lys den gangen.

 

En annen ting er jo det du nevner, du skal ha dem i fjernlysene. Da er det vel en liten sjangse for at det ses "mellom fingrene" på det, for fjernlys brukes uansett ikke ved motgående trafikk, og derfor er det heller ingen krav til aut. høydejustering eller spyleranlegg. Jeg har ettermontert xenon i fjernlysene på min bil og kan varmt anbefale det! Lyset er helt fantastisk!

vil ikke det si at det er lovlig da: klø : :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har bestilt bi - Xenon kit til hovedlysa mine. Har ikkje lyktespylerar på min så det er ulovligt å ha det på min bil. Skal justera lyktene litt lavare så eg slepp å blenda alle som kommer i mot.

Trur det er liten tjangs for å bli stoppa for det. Men du vett aldri ka du treffe på. Litt drit å havna i teknisk kontroll som veivesenet har. Trur du blir sluppe vidare i politikontrollar, viss ikkje det er ein politimann så har peiling på lysbruk og reglar.

Eg skal montera lyktespylerar i min bil, sånn at tjangsen for å bli tatt blir mindre, skal ha lyktespylerar og "automatisk" lyshøydejustering for at det skal vera lovligt, eg har manuell.

Legger ut bilder før/etter montering til neste helg. Skal bli nice det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer nok mye an på hvor gammel bilen er også. En moderne bil med ettermontert xenon-ombygging er det ikke sikkert engang Biltilsynet legger merke til, men hvis man, som meg, kjører en 87 modell så er det noe helt annet, for "alle" vet at det ikke fantes xenon-lys den gangen.

 

En annen ting er jo det du nevner, du skal ha dem i fjernlysene. Da er det vel en liten sjangse for at det ses "mellom fingrene" på det, for fjernlys brukes uansett ikke ved motgående trafikk, og derfor er det heller ingen krav til aut. høydejustering eller spyleranlegg. Jeg har ettermontert xenon i fjernlysene på min bil og kan varmt anbefale det! Lyset er helt fantastisk!

 

 

Bilen er en A3 Sportback 2005, så relativt ny ja.. :o

 

Det er godt å få positive anbefalinger fra flere her.. takk takk boys..:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ha lyktespylerar og "automatisk" lyshøydejustering for at det skal vera lovligt, eg har manuell.

 

 

Er det ikke en stor operasjon å montere automatisk høydejustering?

Må jo ha sensorer diverse steder på bilen, å nye lykte innsatser(?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjernlys ja.... får jo kjøpt tusenmetere med xenon og det er jo lov :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjernlys ja.... får jo kjøpt tusenmetere med xenon og det er jo lov

 

Syntes det ødelegger mye av utseende jeg da.. Å se ut som en svenske..: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes det ødelegger mye av utseende jeg da.. Å se ut som en svenske..: rolleyes

 

Helt enig, men tanken var at fjernlysa dine på en måte er tusenmetere det også. Sånn sett burde det jo være lovlig i de originale lampene også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil ikke det si at det er lovlig da: klø : :confused:

 

Nei, egentlig ikke, for de originale fjernlysene er laget for halogen-pærer, og ikke xenon, og dermed er det ikke lov å bruke en annen type pærer enn det lykten er laget for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bestillinger straks i boks, bare lønna er det samme..

Jeg har lyktespylere så da ser de det ikke på det kosmetiske ihvertfall.

 

Får se om kanskje ikke kjørelysene blir oppgradert etterhvert også da, møtte en Skropel med uorginale xenon lys her en dag å det blendet som f...

Vil tippe dette er siden den bilen, som min ikke har linselykter, å da blir vel lyset skredd på en annen måte.

 

Får du noen reaksjoner fra andre bilister at lysene dine blender Tom Are?

 

Nix,ingen reaksjoner. :D Jeg har jo linser på nærlysene og disse samler lyset mer enn reflektor,hadde jeg hatt reflektor på nærlysene hadde jeg ikke kjøpt til de tror jeg. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører med Xenon i nærlysene selv, og har vært på høydejustering hos Møller i etterkant..

 

Ingen som blinker når de møter meg, og har ikke hørt at noen synes de er sjenerende. Var dog ikke like populært når jeg var på EU-kontroll hos Møller Stjørdal ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører med xenon som nærlys i linselyktene mine.. Har ikke blitt stoppet enda vertfall.. tror også som sagt, at sjansen er størst ved eu-godkjenning..

 

Har spurt kompiser som har kjørt både forran meg og møtt på meg, og dem sier i vertfall at det ikke er noe problem med at dem blir blendet.. Flott lys sier dem bare.. : rock :

 

Og ønsket om xenon i fjærnlysene er STORT (siden jeg ikke merker den store forskjellen som før når jeg skrur på fjærlysene)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en A3 Sportback 2005, så relativt ny ja.. :o

 

Det er godt å få positive anbefalinger fra flere her.. takk takk boys..:P

 

Jeg ville vært litt skeptisk til å ettermontere dette i en så ny bil. A3 (8P) har en egen styreenhet for elektriskanlegg, som styrer blant annet lys. Ved ettermontering av xenonlys KAN du risikere forstyrrelser på det elektriske anlegget. Et xenonlys trekker mye mer strøm i oppstarten enn en vanlig halogenpære.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville vært litt skeptisk til å ettermontere dette i en så ny bil. A3 (8P) har en egen styreenhet for elektriskanlegg, som styrer blant annet lys. Ved ettermontering av xenonlys KAN du risikere forstyrrelser på det elektriske anlegget. Et xenonlys trekker mye mer strøm i oppstarten enn en vanlig halogenpære.

 

 

Men det skal vel ikke ha noe å si at xenon har en veldig høy oppstartstrøm siden det følger med transformator eller hva det heter i de pakkene man kjøper?

 

Er dette med styreenhet spesielt for denne modellen, er jo flere her som har montert xenon, men det er kanskje på litt eldre modeller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det skal vel ikke ha noe å si at xenon har en veldig høy oppstartstrøm siden det følger med transformator eller hva det heter i de pakkene man kjøper?

 

Er jo transformatoren(tenneren) som trekker strømmen.

 

 

Er dette med styreenhet spesielt for denne modellen, er jo flere her som har montert xenon, men det er kanskje på litt eldre modeller..

 

Denne styreenheten kom på A4 (b6) førtste gangen på audi og er montert på alle nye modeller som kom etter denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville vært litt skeptisk til å ettermontere dette i en så ny bil. A3 (8P) har en egen styreenhet for elektriskanlegg, som styrer blant annet lys. Ved ettermontering av xenonlys KAN du risikere forstyrrelser på det elektriske anlegget. Et xenonlys trekker mye mer strøm i oppstarten enn en vanlig halogenpære.

 

Vil dette da si at en A3 med originale xenonlys har en annen styreenhet for lysene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil dette da si at en A3 med originale xenonlys har en annen styreenhet for lysene?

 

Nope, styreenheten er lik den. Kodet annerledes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, styreenheten er lik den. Kodet annerledes.

 

 

Hvilke elektrisk problemer kan jeg få ved å ettermontere xenon da.

Det er kanskje ingen fasit på det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke elektrisk problemer kan jeg få ved å ettermontere xenon da.

Det er kanskje ingen fasit på det?

 

Er vel ingen fasit der nei. Har vært borti at vindusviskermotoren (styreenheten) røyk hele tiden (3 ganger, før xenonkitet ble demontert). Men det kan jo også gå bra. Er jo sikkert flere som har forsøkt dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hellanor:

Forsiktig – farlige produkter

Dessverre finnes det i handelen Xenon ettermonteringssett som det er forbud å bruke innen vårt område (ECE Vest-Europa)! Slike ”konstruksjoner” er farlige for trafikksikkerheten. Derfor kan brukstillatelsen for bilen bortfalle dersom slikt ulovlig utstyr monteres.

 

Farlig og forbud (å bygge om hovedlyskastere)

 

I henhold til ECE-forskrift R48 og § 50 kap. 10 i den tyske veitrafikkloven skal det i Europa bare ettermonteres komplette Xenon lyskastersystemer. De består av et sett typegodkjente lyskastere, automatisk lyshøyderegulering og lyktespylesystem (forskrift). Egenhendig, ulovelig ”ettermontering” fra halogen til Xenonlyskastere er farlig og forbudt.

 

Årsak: På disse ”hjemmelagde” lyktene blir blendingsverdien opptil 100 ganger forsterket – ekstremt farlig for andre trafikanter.

 

Fasit: brukstillatelsen for bilen kan bortfalle, forsikringsdekningen bli innskrenket.

 

Årsak: Enhver lyskaster får sin typegodkjenning sammen med den lyskilde (halogen eller Xenon) som den brukes sammen med. Hvis denne lyskilden byttes ut med en som ikke er typegodkjent eller er typegodkjent for en annen lyskaster, bortfaller typegodkjenningen og dermed også brukstillatelsen for bilen. Kjøring uten brukstillatelse kan føre til begrensninger i forsikringsdekningen.

 

Også den som selger slike ikke-godkjente lykter må regne med krav om skadeerstatning fra kjøperen. For ved å videreformidle slike deler overtar selgeren ikke bare garantien for at de kan brukes til de tiltenkte formål, men under visse omstendigheter også garantien i forhold til risikoen for skade.

 

Fullstendig lovlig derimot er det å ettermontere Xenonlyskastere som Hella tilbyr som komplette sett (typegodkjente lyskastere, lyshøyderegulering og lyktespylesystem) – med de kjente fordelene:

 

- Over dobbelt sår stor lyseffekt som i halogenlampene,

- lysere og bredere belysning av veibanen og en lyskvalitet som nærmer seg dagslysets,

- farer i veikanten eller hindringer foran bilen oppdages tidligere,

- forgjengere og syklister letter å se.

 

- Xenonlyset forsterker kontrastene og fargene,

- bedrer sikten i dårlig vær.

 

Kilde: Hellanor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.