Batterikapasitet osv- noen spørsmål....

Anbefalte innlegg

Har opplevd at batteriet på allroad 2,5 tdi var flatt, igjen...

Dette etter at bilen hadde stått stille i tre uker. Har også opplevd dette tidligere etter kun fem dager.

Gjorde et par ting i dag for å prøve å komme problemt til livs:

1. Renset batteripolene skikkelig med stålbørste, da det var en del irr der.

2. Fylte på 1,5 liter med batterivann, dette var kanskje den største synderen?

3. Målte strømforbruk ved avstengt bil, og etter noen minutter var det nede i ca 360 mA.

Får prøve å ta ut sikringene etter hvert for å se hva som drar såpass med strøm.

Det jeg lurer på da er, hvor mye vann går det på et batteri ?

Kan man si forenklet følgende: Halvfylt batteri (vann/syre) gir halv kapasitet?

Hvor mye strøm pleier det å trekke for alarm, klokke etc? Andres erfaring, hva sier den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt trekker klokke og alarm strøm når bilen står i ro, men et friskt batteri skal kunne holde disse funksjonene i live ganske lenge uten problemer. Med tanke på at du fylte såpass mye vann på batteriet høres det kanskje ut som om det holder på å ta kvelden. Batteriet har et maksmerke langs siden som indikerer hvor mye vann/syre du _kan_ fylle på, men under ingen omstendigheter må det være mindre syre enn at platene inne i batteriet stikker opp av syra. Har det vært såpass tørt nedi der ville jeg bytta det, eller om ikke annet fått sjekka det av noen som kan batterier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den delen av platene som har vært over væskenivået er ødelagte for alltid!

Som Kay sier er det på "gjennomsiktige" batterier en nivåstrek på utsiden, mens det på de aller fleste er en liten flate i hvert påfyllingshull som skal ligge jevnt med væskenivået.

Husk at påfylling av destillert vann kun skal skje på fulloppladet batteri!

Ditt batteri kan du sikkert kaste siden du måtte fylle på så mye som 1,5 liter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare bemerke nårr man etterfyller batterivann på et batteri er detvist kun batterivann og ikke batterisyre som skal etterfyles. Ellers så kan det bli for mye syre i et batteri. (feil med kjemien)

Nå vet ikke jeg hvor stort batteri du har, men jeg hadde to stykk 100Ah forbruks batterier som jeg har etterfylt èn gang iåret og da gikk det på ca 0.8L totalt for begge. Så 1,5L for et 60~80 Ah høres nå ~litt for mye ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har et nytt Exide Maxxima 900 A batteri du kan få kjøpe for 1000,- Nypris 1650,- (Må hentes)

Maxxima 900A.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene.

Men foreløpig er det ingen av dere som gir meg svar på spørsmålene mine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg lurer på da er, hvor mye vann går det på et batteri ?

Det vet jeg ikke, men når du fylte på 1,5 liter kan det umulig ha vært mer enn noe over halvfullt, eller rettere sagt halvveis opp på platene.

Kan man si forenklet følgende: Halvfylt batteri (vann/syre) gir halv kapasitet?

Ja, litt under halv kapasitet. Men som sagt er den tørre delen av platene ødelagt for alltid, hjelper ikke å fylle opp igjen!

Hvor mye strøm pleier det å trekke for alarm, klokke etc? Andres erfaring, hva sier den?

Det vil nok variere fra bil til bil, men 360 mA er MYE. På 3 timer har du da brukt 1 Ah, er batteriet 80 Ah vil dermed holde 240 timer før det er totalt tomt, dette vil si 10 dager! Dette stemmer selvsagt ikke helt i praksis, men det er ikke mye feil.

Om bilen din har fulladet batteri og står i en uke, vil du etterpå ha så lav syrevekt at du sannsynligvis ikke vil klare å starte bilen. Det er klart at her er det noe galt, gjør som du nevnte tidligere og dra ut en og en sikring til du finner feilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar, jeg får vel løpe og kjøpe et nytt batteri i morgen, med skikkelig kapasitet. Forslag ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar, jeg får vel løpe og kjøpe et nytt batteri i morgen, med skikkelig kapasitet. Forslag ?

Exide Maxxima eller Millennium 3 og Sønnakbatterier med blå skrift.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optima Redtop

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.