Lufte kjølevæskesystemet (PG)

Anbefalte innlegg

Hvordan er det jeg lufter kjølevæaskesystemet på en Corrado G60 (PG)?

Tempen stiger etter at jeg skiftet er par slanger som det var sprekk i, regner derfor med at det har kommet litt luft i systemet siden det har vært helt tomt.

Mvh Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

systemet skal være selvluftende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

systemet skal være selvluftende

så det er ingenting annet enn og helle på vann i ekspansjonstanken asså?

trodde jeg mått lufte jeg, men men..da så ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat gjort dette på min...lot motoren gå på tomgang og fylte vann/frostvæske til korrekt nivå.

Kjørte en tur for å få motoren varm (termostaten åpner) og etterfylte deretter manglende væske.

Nå er alt i skjønneste orden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

akkurat dette gjorde jeg på min bil også..og nå er den i finfin stand igjen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke fryd og gammen her i gården, har byttet termostat og termobryter på en pasat g60.

Tok av den øverste radiatorslangen og fylte opp til den var full, fylte deretter opp ekspansjonstanken mens den gikk på tomgang, varmeannnlegg på fullt, alt virket bra men på en prøvetur så viste kjøleveæske måleren "normal" stabil driftstemperatur men det røde lyset blinket, da kokte det i motoren.

Har prøvd å klemme på alt av slanger, ha bilen stående i forskjellige hellinger men slangen på toppen av radiatoren er glovarm og den på bunnen er kald, så det virker som at det er dårlig sirkulasjon, el-viften starter ikke.

Håper virkelig ikke jeg må ut med den termostaten igjen for det var noe dritt å komme til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke brått sikkert at motor koker, kan rett og slett være luft i systemet som bobler :)

luft kan og blokkere sirkulasjonen helt/delvis :)

vanligvis skal det bare være og fylle på vann så vil det boble en del i ekspansjonstanken, fyll på ettersom. deretter skru på igjen lokket, ta en kjøretur (viktig at lokket ikke er defekt, slik at den klarer og lufte seg)

fyll så på igjen væske til ønsket nivå. om du sliter med luft, så kan det være en ide og "pumpe" øvre radiatorslange

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pumping av øvre slange førte bare til surkling i returslangen, men fikk en til å holde den tett mens jeg pumpet både på øvre og nede, usikker på om dette har hjulpet enda for har ikke testet, men kan det samle seg en luftboble i vannpumpen? det bare sipler litt ut av returslangen, øker på litt med turtall då men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mer vann må til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tok ut termostaten og borret ett 4mm hull i den, no virker alt fint :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.