Merkelig problem Audi 100 TQ...

Anbefalte innlegg

Har en Audi 100 TQ med et merkelig problem......

 

Bilen stoppet under kjøring, helt uten forvarsel...

Når man prøver å starte bilen igjen, så drar starteren motoren rundt, men kun på et jevt turtall, som om det ikke er kompresjon på motoren.

MEN registerreimen er intakt, og riktig montert og motoren går rundt...

Noen som har vært borti lignenede problem??

 

Kan det være tannreimhjulet på kammen som har løsnet? Evt. kan en gåen toppakning gi slike symptomer??

 

:confused: :confused: :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye har du lada a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikk jeg som har kjørt da, men så vidt jeg vet så skjedde dette under nedbremsing før en rundkjøring i 50 sone, så jeg tror ikke det har vært noen "burnout" her nei... EI heller i forkant...

Men hvis så skulle være, da er sjansen stor for ... ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikk jeg som har kjørt da, men så vidt jeg vet så skjedde dette under nedbremsing før en rundkjøring i 50 sone, så jeg tror ikke det har vært noen "burnout" her nei... EI heller i forkant...

Men hvis så skulle være, da er sjansen stor for ... ??

 

skulle til å si at du kanskje hadde "banket" istykker motoren, men det skjer vel sjelden på alle 5 sylindrene

 

Forsåvidt så var min lik sånn du beskriver når kamreima bomma med en halv omdreing på kamhjulet. Klikka 5 ganger også var det null komp igjen i motoren.. Det er ikke gøy å bytte topp på 10v, TRANGT!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skulle til å si at du kanskje hadde "banket" istykker motoren, men det skjer vel sjelden på alle 5 sylindrene

 

Forsåvidt så var min lik sånn du beskriver når kamreima bomma med en halv omdreing på kamhjulet. Klikka 5 ganger også var det null komp igjen i motoren.. Det er ikke gøy å bytte topp på 10v, TRANGT!

 

Dvs. at du måtte bytte toppen pga. dette skjedde?? Var det ventilene som tok kvelden, eller tok toppen kvelden??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 eksosventiler som var litt deformerte..

2b78abca.jpg

e37e3f30.jpg

 

Det fine er jo at KV motoren (10v sug) har akurat samme topp som deg. Sikkert fler og.

WR passer ikke, det fant jeg ut den harde måten. Montert allt med nye pakninger og sånt, skulle fylle på vann på motoren og det rant ut av et området toppen ikke dekket (bittelite)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel lite sannsynlig at det er reimhjulet på kammen da det er skikkelig sporkil, (ikke bare støpt i reimhjulet) er verfall det på KG motoren min, vet ikke på MC men.. Det er jo ganske enkelt å sjekke pga. fordeleren på toppen. Hvis ikke kammen går rundt, så går heller ikke rotoren rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbomotorene har sodiumfylte eksosventiler, det har ikke motorene uten turbo. Har forresten nylig overhalt en topp til en turbomotor (MC) og skiftet to innsugsventiler fordi de var bøyd etter feilmontering av registerrem hos forrige eier. Syntes egentlig ikke det var så forferdelig mye jobb å ta toppen hverken av eller på.. :) For to personer tok det 4 timer å ta den av, overhalingsjobben (ventilsliping og nye ventiltetninger + kontroll av ventilstyringer) tok et par timer, så tok det vel 4-5 timer å få den på igjen. Helt overkommelig, og selvgjort er velgjort.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.