#1 Skrevet Januar 5, 2006 Jeg har et KW Gewinder 2 senkesett på min A4. Har orginale papirer fra KW som jeg har fått fra KW direkte. Problemet er at biltilsynet ikke skjønner hva som står på papirene(som står på tysk), og at det ikke tror at de er orginale papirer. I tillegg krever de en godkjenning fra Audi på at fjærene er godkjent på min bil. Og ikke nok med det.. de krever også dokumentasjon på at det er utført hjulstillingskontroll. Skal det være så vanskelig å få godkjent et senkesett?? Får ikke bilen EU-godkjent uten å få dokumentert dette i vognkortet dessverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 5, 2006 Dette skal ikke være noe stort problem, Er jo egentlig dems problem at de ikke forstår det som står, ikke ditt. At fjærene er godkjent til den bilen trenger du ikke ta med audi. Er jo nettopp dette som står i TUV papirene som de ikke forstår. ( at fjærene er tilpasset den typen bil ) hjul kontrolen må du faktisk ta for og få det godkjent. dette er vel for at bilen skal være traffik sikker og ikke trekke til siden eller slite ut hjulene dine. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 5, 2006 Prøv å EU-godkjenne den en annenplass da, burde være mulig å finne noen som ser gjennom fingrene så lenge du har papirer som stemmer med settet. Og det med tysken og biltilsynet er så tåpelig av dem, er ikke mange ordene man trenger å kunne for å finne ut om papirene stemmer overens med gewinden. Du har ikke noen bekjente som kan eu-godkjenne bilen for deg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 5, 2006 Prøv å EU-godkjenne den en annenplass da, burde være mulig å finne noen som ser gjennom fingrene så lenge du har papirer som stemmer med settet. Og det med tysken og biltilsynet er så tåpelig av dem, er ikke mange ordene man trenger å kunne for å finne ut om papirene stemmer overens med gewinden. Du har ikke noen bekjente som kan eu-godkjenne bilen for deg? Er nok neppe noen som går go for den hvis manglen allerde er kommet i papirene. Hvis bilen ikke har vært på kontroll enda går det nok ann å finne noen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 5, 2006 Jeg mener du rett og slett må stå på krava her.. Biltilsynet er generelt trangsynte folk, men disse du har kommet borti tar kaka. Du må nok ha en forstillingskontroll, men det er da bare til ditt eget beste.. Det de skal se etter i papirene er at biltypen din står der, at tallene på fjærene stemmer med de tallene som står i papirene. Og at bilen er innenfor lovlig høyde(står også i papirene), og til sist, at bilen er like høy forran og bak. Hos meg skrev de rett og slett høyden fra navet og opp til hjulbuen ned i vognkortet..det er jo bare tull da det var justerbart men men.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 5, 2006 den har allerede vært inne til kontroll.. så det står en 2er i kontrollpapirene. problemet er at biltilsynet ikke tror at det er orginale papirer fra kw. selv om det er det, så kan jeg ikke bevise det på stedet.. fjolls altså.. det er foretatt hjulstillingskontroll senest i fjor sommer. men har ikke dokumentasjon på dette.. så da må jeg vel ta en ny.. et annet problem er at de ikke klarte å se på fjærene.. ble for mye arbeid for de.. må skru av hjul og sånt.. man så ikke mye fra grava under bilen... men har vært på merkeverksted å sjekket fjærene tidligere før jul. da fikk jeg vite at det sto KW A4/Q HA på fjærene. Tok dermed kontakt med KW og fikk riktige papirer fra dem. sykt å måtte levere skilter fordi dustemiklene på biltilsynet ikke vil godkjenne senkefjærene uten å ha fått skriftlig dokumentasjon fra Audi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 5, 2006 Du må ha hjulstillingspapirer som ikke er eldre en 1-2 mnd tror jeg. Det at de ikke kan godkjenne pga tyske papirer er bull. Referer til at tekniskavdeling på biltilsynet sier tyske papirer er greit. Hvor i norges land er det et tilsyn uten løftebukk for å sjekke fjær nr? Dette er faktisk jobben dems. Audi har ikke noe med dette og gjøre og utseder aldri den dokumentasjonen de forlanger. Få event KW til å sende deg papirer i post. Lykke til å stå på krava! Har gjort samme oprasjon selv. Mvh Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 5, 2006 har fått papirene fra kw. er bare så rart at de ikke godtar disse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 5, 2006 Er det langt til neste biltilsyn? kan være en vurderingssak hvis det ikke er ¨så alt for langt. Kan være stor forskjell fra plass til plass når det gjelder sånne ting 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 5, 2006 har vært å klaget nå. snakket med en annen fyr.. han skulle sjekke papirene på nytt. det hadde visstnok kommet inn nye forskriftspapirer som sa at papirene på senkesett ikke trenger å ha orginal signatur.. og de hadde også muligheter til å oversette enkelte ord slik at de kunne sette de i sammenheng med diverse tall/hidden på fjærene. håper det ordner seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 5, 2006 Jeg var inne på http://www.kw-gmbh.de og lastet ned et godkjenningbevis til Audi A4 Q Sedan 8E (Bare for å ta noe) Dette TÜV dokumentet var på både tysk og engelsk, så hvis de ikke klarer å lese det da er det noe galt. Edit: Dessverre så ser det ikke ut til at KW har Audi A4 B5 TÜV papirer på to språk. Kun tysk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 5, 2006 Min erfaring med biltilsynet er at dette er greie og fornuftige karer. Tar alltid EU-kontrollene der og det er strot sett ikke noe problem. Har hatt mere problemer med verksteder. Hva an går godkjenning av senkesett var ikke dette noe problem med min passat til biltilsynet i Trondheim, papirene var på Tysk, men så lenge biltypen som sto i papirene gikk overens men min bil gikk det bra. Det er også stemplet et nummer på senkesettet som også skal stå i papirene, så lenge disse tallene er like skal det være greit. Det var det de sjekket i Trondheim. Jeg fikk mangelen på senkingen på EU-kontroll ved et verksted som påpekte at det ikke var stemplet i vognkortet at bilen var godkjent med senkesett. De sendte meg til biltilsynet og tok en 4 hjulskontroll som du må ha. Alt OK. Mitt råd er stå på krava og ta en 4 hjuls kontroll. Det kommer du ikke utenom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 5, 2006 Jeg har hatt samme problem med en polo.. Dro bare til et annet biltilsyn og alt var ok... Noen er bare umulig å ha med å gjøre.. Vet ikke hvor du bor, men har godkjent kw gewinde på to poloer i drøbak.. De har aldri hatt noe å utsette på det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 5, 2006 høres ut som et typisk fenomen her jeg bor og..idioter av noen gamlinger som ikke kan jobbe sin skikkelig. De kan ikke tysk, defor godkjenner de ikke noe med andre papirer enn nordiske. De ber deg da oversette papirene til norsk også kan de godkjenne det.MEN,papirene er jo da falske..noe du igrunn kunne skrevet selv.. Så derfor råder jeg deg: Finn et annet biltilsyn og prøv deg der..dette skal ikke være noe som helst problem i det heletatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 5, 2006 Det at dei ikkje forstår er vel deres problem.. Da jeg senka en sierra jeg hadde før med ett jamex senkesett med orginale papirer så hadde dei en ordbok å greier der , vakke no problem det. Måtta ha godkjent firhjulskontroll da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 5, 2006 Er det mulig og være så tjukk i hue som de på biltilsynet.? Han som så på bilen min mente til og med at sportfilter "egentlig" ikke kunne godkjennes, og at det FAKTISk ga mindre effekt, pga av størrelsen gjorde at det samlet så MYE skit........ Har han egentlig hørt om rengjøringsmiddel?. Hadde lyst og skrike og flire samtidig, men det fikk jeg ikke til...... Tenkte da: Får bare "jatte med han til psykologen kommer og henter han" Fikk iallefall godkjennt min KW, men tyske papirer, men det var så vidt..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 6, 2006 har vært å klaget nå. snakket med en annen fyr.. han skulle sjekke papirene på nytt. det hadde visstnok kommet inn nye forskriftspapirer som sa at papirene på senkesett ikke trenger å ha orginal signatur.. og de hadde også muligheter til å oversette enkelte ord slik at de kunne sette de i sammenheng med diverse tall/hidden på fjærene. håper det ordner seg Skal ikke være noe problem å få godkjent den bilen du har, skal ikke trenge annet enn tuvpapirene. + firhjulskontroll, var det jeg trengte og da så han på papirene å sa alt var i orden.. MEN felgene var ikke godkjent så han ikke kunne godkjenne bilen likevel.. var 0.5 mm for mye innpress... men skaffet tuv på disse også å da ble den godkjent uten noen form for merknader... (bortsett fra att dem glemte å sende inn godkjenningslappen slik att jeg fikk brev om avskilting etter en mnd: bh : , men etter litt krangling ble alt bra:rolleye: men er vel langt fra Vadsø til noe annet biltilsyn kanskje? har vel ikke blitt noen nye regler nå i det siste vel? var jo i sommer jeg fikk min godkjent å da med kopi av tuv.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 6, 2006 det er 17mil til nærmeste biltilsyn, som er i kirkenes. men jeg tror de prater skit med at det er kommet nye regler for en uke siden.. bare unskyldninger.. men vi får se i dag. skulle bli oppringt når de hadde gått over papirene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 6, 2006 da jeg godkjente passaten med 40mm senk dro jeg ditt med 19" felger. mye mas om at bilen måtte ha forstilingskontrol og justert lysa, tokk da et par sterke bløff. he he, som at at jeg hadde elektroniske justerbare lys, så at dette justerte seg selv. " har jo bryter inne i bilen til og justere he he, og så sa jeg at på grund av at passaten har justerbare høyde på ende ledda så trengtes ikke forstilings kontoll. "kremt kremt" oki sa han, du veit best. men de sa aldri noe på 19" felgene bort sett fra at det var pent til bilen he he, men skal sta og få de godkjent til sommern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 6, 2006 OT: Kva sa dei til deg når du har ein enorm cooler i fronten? Og sikkert grovt eksosanlegg.++++ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 6, 2006 de sa ingenting på intercooler og eksos.. men eksosanlegget ser ikke ut som det er så grovt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 6, 2006 Oky, eg hadde vore skeptisk til å reist på biltilsynet med ein så trimma bil eg da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 6, 2006 hadde vel ikke så mange andre valg.. må få det godkjent eller lever inn skiltene... bilen ser forsåvidt ikke så trimmet ut.. går klokkereint og har meget lav CO.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 6, 2006 Tror faktisk Biltilsynet kan kreve at TUV-dokumentasjonen blir oversatt på kundens regning, og av godkjente folk.. Men man trenger ikke akkurat hete Albert Einstein for å sjekke om nummeret på papiret stemmer med nummeret på fjærene, og om bilen fremfor dem er en VW Golf 3 (i mitt tilfelle).. Kopi av TUV-dokumentasjon er forøvrig også godkjent. Jeg skrev ut mine fra nettet, og det var null problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 6, 2006 Endelig fikk telefon i dag. dro opp igjen med bilen. til en annen kontrollør. kjørte inn i hallen. han fant fram et speil og en lommelykt. heise opp bilen. sjekket numrene på fjærene opp mot dokumentasjonen. og vips.. så skrev han under på godkjenningspapirene. den forrige kontrolløren heiste ikke opp bilen engang.. han bare så på den og sa at den e senka så mye at ..blablablabla.. trengte ikke hjulstillingskontroll engang. nå har jeg fått bilen eu-godkjent og alt er bare lykken her oppe i nord... takk for alle tips.. nå regner jeg min sak som avsluttet.. men det kan jo være en nyttig sak for andre å lese denne tråden. lykke til med godkjenning av senkesettene deres folkens 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...