ESP slår seg inn i utide...

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg synes ESP funksjonen slår seg litt for lett inn på min Passat 1,9 TDi 4-motion 2000 modell. Særlig pussig er det at ESP lampen ved flere anledninger har blinket (og bilen lugget) etter en krapp 90 graders sving hvor jeg tar løs i andre gir... (Jeg er sikker på at dette ikke er et resultat av hjulspinn..)

 

Er det noen som vet om ESP benytter mekaniske følere som f.eks måler krengning på bilen ?

 

Kan i så fall mitt bytte til sportsfjærer samt gassdempere ha ført til mine problemer, og hvordan kan jeg i så fall best få justert disse ESP følerne for en rimelig penge..?

 

 

Mvh

Harald

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ESP er jo også antiskrens!

Når det lugger, er det ESP'n som kontrer sladd.

Bruker alle bremsen individuelt for å rette oppigjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ESP er ikke bare spinn, men stabilitet. Den har følere i ratt og retningsfølere montert midt i bilen for å oppdage om bilen beveger seg i den retningen du vil. Hvis du tar i skikkelig, merker du også at den bremser på hjulene individuelt for å rette deg opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnet over er ESP elektronisk stabilitetsprogram som hjelper deg å holde bilen på veien ved hjelp av ABS systemet. Bilen din har da som nevnt en såkalt rattvinkelsensor som registrerer hvor mye du dreier rattet, en føler for sideaksellrasjon som måler bevegelser sideveis og en tilsvarende føler for lengdeaksellrasjon som måler bevegelser i lengderetningen. I samarbeidet med ABS og speedometer vet ESP også hvor fort du kjører og beregner deretter hvor store krefter som normalt vil virke på bilen da du kjører/svinger. Da disse hiddenene avviker fra en fastsatt verdi trer ABS i gang og vil bremse det hjulet som er hensiktsmessig for å rette opp bilen avhengig av om det under eller overstyrer. Feks.Ved høyresving med overstyring vil venstre forhjul bremses mest for å tvinge bakenden inn igjen. Ved understyring i samme sving bremses høyre bakhjul for å prøve å dra fronten i riktig retning. Venstresvinger blir da stikk motsatt. Selfølgelig bremses også de andre hjulene individuelt og forsåvidt uavhengig av hvor hardt du trår på bremsen.

 

Tror dette ble sånn noenlunde riktig iallefall. Ei stund siden jeg var på kurs nå gitt! Systemet har reddet meg i en New Beetle en gang iallefall, men litt tregt når man skal leke seg litt. Det er vel knapp for utkobling? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

jeg synes ESP funksjonen slår seg litt for lett inn på min Passat 1,9 TDi 4-motion 2000 modell. Særlig pussig er det at ESP lampen ved flere anledninger har blinket (og bilen lugget) etter en krapp 90 graders sving hvor jeg tar løs i andre gir... (Jeg er sikker på at dette ikke er et resultat av hjulspinn..)

 

Er det noen som vet om ESP benytter mekaniske følere som f.eks måler krengning på bilen ?

 

Kan i så fall mitt bytte til sportsfjærer samt gassdempere ha ført til mine problemer, og hvordan kan jeg i så fall best få justert disse ESP følerne for en rimelig penge..?

før du gjør noe som helst, sjekk luftrykket i dekka..., trenger faktisk ikke være værre enn det. ujevnt eller for lite luft kan rote til ting her, har vært borti det flere ganger.

slitasjeforskjell kan også påvirke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info!

 

Siden ESP virkelig er avanserte saker hadde det vært ekstra gøy om feilen lå i noe så enkelt som feil dekktrykk.

 

Dette må sjekkes ut i morgen!.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringsmessig, så kan det også virke inn hvis du senker bilen/bytter til stivere dempere. Jeg senka den gamle A3'n min, og etter det, så jobbet ESP'n litt oftere, og på steder som den tidligere ikke hadde slått inn på...

Blir det for plagsomt, så kan du vel bare slå den av... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ESP fra Audi.no:

 

"Passive safety systems protect you once an accident has already happened. The active safety system ESP helps to prevent accidents.

ESP helps to improve vehicle behaviour considerably in all critical driving manoeuvres by stabilising the vehicle. It unites four essential safety components: the Anti-lock Braking System (ABS), Electronic Brake-force Distribution (EBD), the Electronic Differential Lock (EDL) and the Traction Control (ASR) system, and combines these with a yawing moment controller.

 

The system makes sure that the vehicle retains its cornering and directional stability in all situations. The car’s driving condition and the driver’s actions are monitored 25 times a second. Instability, oversteer and understeer are immediately registered and corrected.

 

ESP intervenes until the vehicle has regained its stability. In this way it makes the car’s handling performance safer all round and enables the driver to enjoy maximum driving pleasure at a high level of safety – even in adverse weather conditions."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.