Problemer med 1,8T, høy "turbolyd" ved gass

Anbefalte innlegg

Hei, igår kveld når jeg var ute å kjørte så skulle jeg gire fra 1`ste til 2`dje så syns jeg det kom en litt rar lyd, uten at jeg tenkte mer på det.. Så fortsetter jeg å akselere opp til 80kmt i 2`dje eller 3`dje gir(husker ikke) og hadde rundt 3-4000 omdr. og da høres det ut som om ett eller annent bare "spinner"(bare mye høyere lyd enn vanligvis når turboen lader) eller at det kan være noe som går innat en reim ellerno.. Litt vanskelig å forklare lyden men.. : rolleyes

Ihvertfall, kommer jeg over ca. 1250 omdr. så hører du lyden godt, og med en gang den får mer motstand eller jeg trykker mer på gassen får den høyere lyd.. Merket ikke at bilen gikk noe spesielt dårligere..

Prøvde å søke, men ble ikkeno mer klok på det..

Håper noen kan komme med noen tips til hva det kan være for jeg tør ikke kjøre med den nå..

: mad :

Mvh, Kim Andre´

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bråker den mere ellers?

en gang da eksosen losnet fra turboen på passat 1.6TD'en så ble det noe sinsykt med turbosus uten at det ble noen spesielt frieksoslyd. Vet ikke om det kan bli hvis du har noe lekasje på trykksiden kanskje: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er mere som en blåselyd, bør du sjekke om du har lekkasje mellom turbo og innsugsmanifold. sjekk med startgass når bilen går på tommgang.

Har opplevd dette selv, og det bllåste godt ut av en slange som hadde revnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bråker den mere ellers?

en gang da eksosen losnet fra turboen på passat 1.6TD'en så ble det noe sinsykt med turbosus uten at det ble noen spesielt frieksoslyd. Vet ikke om det kan bli hvis du har noe lekasje på trykksiden kanskje: klø :

Hei! takk for svar..

Bilen bråker ikke mer, kun den "suselyden".. Litt vanskelig å forklare.. Når vi lukker opp panseret og ruser den på tomgang kan det høres litt ut som om jeg har åpent filter..

Når jeg kjører og slipper gassen eller girer hører jeg ikke psssj lyden lenger, og virker som bilen går litt dårligere\holder igjen litt.. : rolleyes

Kan det være en turboslange som har sprekt\løsnet ellernoe?

Mvh, Kim..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! takk for svar..

Bilen bråker ikke mer, kun den "suselyden".. Litt vanskelig å forklare.. Når vi lukker opp panseret og ruser den på tomgang kan det høres litt ut som om jeg har åpent filter..

Når jeg kjører og slipper gassen eller girer hører jeg ikke psssj lyden lenger, og virker som bilen går litt dårligere\holder igjen litt.. : rolleyes

Kan det være en turboslange som har sprekt\løsnet ellernoe?

Mvh, Kim..

Prøv med startgass når den går på tomgang, endrer turtalet seg så er det lekkasje:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, åssen fungerer startgass? spraye på slanger? :o

takker for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, åssen fungerer startgass? spraye på slanger? :o

takker for svar :)

ja, spray på slanger og alle steder det kan bli lekasje;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, hm.. nå har jeg prøvd å sprayet på de fleste slangene som jeg kommer til, uten at det blir noe forskjell på turtallet på tomgang..

Noe annent det kan være da?

Mvh, Kim Andre´ :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det som per gunnar sier "en blåselyd" ?

Å er du sikker på at det ikke kommer fra eksosen?

Har du prøvd å høre hvor lyden kommer fra når du ruser den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det som per gunnar sier "en blåselyd" ?

Å er du sikker på at det ikke kommer fra eksosen?

Har du prøvd å høre hvor lyden kommer fra når du ruser den?

Hm, er på en måte en blåselyd ja..

Når vi står foran bilen og ruser den, syns vi at lyden kommer ifra venstre siden av motoren.. vanskelig å lokalisere lyden helt men.. Lekkasje mellom turbo og innsugsmanifolden, er det den som er på "baksiden" av motoren min?

Takker for hjelp så langt :)

Mvh, Kim Andre´

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst du tar av det beskyttelsesdekselet under motoren og legger deg under bilen foran høyre fordekk. Prøv så å spray litt startgass på den slangen under der eller ta å se om du kan se sprekker i den. Er den slangen som kommer fra kaldsiden på turboen ( visst det er likt som på passat)...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har fått en ladeluftlekasje etter turboen. Trolig en flenge i en slange.

Dette er ikke lett å oppdage ved tomgang, for da er slangen tett (til den revner helt).

Gå over alle slangene, forsøk å knipe dem flate, se etter mulige lekasjer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror turboen din er gåen. Jeg hadde samme problemet på a4'n min. Jo mer jeg ga gass jo høgere ble lyden. Og bilen gikk ikke som den skulle.. : bh : Så tror nok du skal sjekke turboen din ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se etter lekasje i slanger først å fremst.. Billigere enn ny turbo.. :) Som noen sier her, så følg slangene ut i fra turbo, gjennom ic og inn i innsuget og klem på slangene.. Er vanskelig å se sprekker uten å klemme på dem.. Er en slange som går ut i fra turbo som har en avgreining til dumpventilen, sjekk den avgreiningen, der hadde min revnet.. Går bilen ujevnt når du gir på?? Min gikk veldig ujevnt når jeg ga på siden ladetrykket varierte veldig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se etter lekasje i slanger først å fremst.. Billigere enn ny turbo.. :) Som noen sier her, så følg slangene ut i fra turbo, gjennom ic og inn i innsuget og klem på slangene.. Er vanskelig å se sprekker uten å klemme på dem.. Er en slange som går ut i fra turbo som har en avgreining til dumpventilen, sjekk den avgreiningen, der hadde min revnet.. Går bilen ujevnt når du gir på?? Min gikk veldig ujevnt når jeg ga på siden ladetrykket varierte veldig...

Sjekk den slangen godt! Har byttet den på flere biler da den har tendens til å revne der det er forgrenet til avlastningsventilen. Kan være noe her i og med at du sier du ikke hører psssj lyden så godt lenger. Det vil du selfølgelig ikke gjøre om du ikke får ladetrykk heller da. Problemet er at den kan se tett ut da det ikke er trykk i den. Derfor er den litt vanskelig å sjekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar!

Går bilen ujevnt når du gir på??

Tja, jeg har ikke dratt på noe skikkelig etter jeg har hørt lyden men dro såvidt på i går og jeg tror ikke bilen går helt som den skal.. Virker som den holder igjen litt ja..

Men jeg skal ut en tur for å sjekke flere slanger nå..

Mvh, Kim Andre´

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

om hyle lyden øker gradvis med tiden er det et ganske sikkert tegn på at turboen synger på siste verset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke den øker gradvis med tiden, den kom plutselig da jeg skulle akselere opp til fartsgrensa..

Syns det er litt rart hvis turboen skulle ryke ettersom bilen kun har gått 63 000km og fulgt alle servicer og slikt.. etter jeg har fått bilen lar jeg den alltid stå på tomgang før jeg stopper den og sånn..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn, da er problemet fikset på verksted.. :)

Det var en slange til turboen som hadde detti av..

Takk for alle som har svart.. :)

Mvh, Kim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.