Spørsmål : Virkemåte for Haldex ?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en S3, men spørsmålet er generelt om virkemåte til Haldex.

 

Slik som jeg forstår at det virker er at når forhjulene spinner kobles bakhjulene inn elektronisk. En har da 4 hjulstrekk, men mitt spørsmål er da :

 

Hvor lenge er bakhjulene koblet inn etter at stabilt veifeste er oppnådd ?

 

Noen som vet dette ?

 

.arve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for rask tilbakemelding. Jeg har lest igjennom trådene før, men kan ikke se at de svarer på spørsmålet mitt ? Hvis jeg da ikke er blind, er åpen for det.. :)

 

Mulig jeg har formulert meg dårlig da så for å spørre på en annen måte : Er bakhjula _kun_ koblet inn når fremhjula spinner ? Slik at med en gang fremhjula har fått fest så kobles bakhjula ut ?

 

Eller er det andre parameter med som styrer dette..

 

.arve

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex versjon en er totalt utkoblet ved normal kjøring og kobler inn med en gang orhjulene mister grep.

 

Haldex versjon to har alltid ti prosent trekk på bakhjula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for rask tilbakemelding. Jeg har lest igjennom trådene før, men kan ikke se at de svarer på spørsmålet mitt ? Hvis jeg da ikke er blind, er åpen for det.. :)

 

Mulig jeg har formulert meg dårlig da så for å spørre på en annen måte : Er bakhjula _kun_ koblet inn når fremhjula spinner ? Slik at med en gang fremhjula har fått fest så kobles bakhjula ut ?

 

Eller er det andre parameter med som styrer dette..

 

.arve

 

I grunn er det umulig å svare på spørsmålet ditt. Man kan finne mye info om Haldex på Haldex sine hjemmesider. Der ligger det blant annet noen meget gode pdf filer som forteller i detalj hvordan systemet virker. Uten at jeg skal skjære alle over en kam, så kan det til tider virke som om jeg er blant de få som gadd å lese denne dokumentasjonen når debatten gikk som heftigst her inne og på bilforumet.net .

 

Problemet er som følger; Haldex er software styrt. Dvs det er opp til bilprodusenten å spesifisere styringsmønsteret til enheten. Du vil derfor ikke finne svaret på spørsmålet ditt på Haldex sine sider, ei heller i deres pdf dokumenter. I og med at systemet er programmerbart så kan Haldex systemets evne til å fordele kraft til de forskjellige hjulene variere fra modell til modell, selv om det er samme modell.

 

Eks. Golf 4 Motion 1999 har software 1a med mønster A

Golf 4 Motion 2001 har software 1b med mønster B

Audi S3 1999 har software 1b med mønster B

Audi S3 2001 har software 1c med mønster C

 

Dette er kun tenkte eksempler. Som du ser så kan produsenten trikse og mikse med de forskjellige software oppsettene slik de vil. Dersom 1999 S3 ikke falt i smak hos journalistene med tanke på kjøre oppsett, så kan de gi 2000 modellen nye fjærer og endret drivkrafts mønster. Hvilke biler som er levert med hvilke mønstere tror jeg neppe noen her til lands har kontroll på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.