Skjevt ratt etter støtdemperbytte foran?

Anbefalte innlegg

Byttet i helgen støtempere foran på min C4. Benyttet da vertktøy for å gjøre dette fra motorrommet. Etter bytte er rattet veldig skjevt. Kan ikke merke at bilen drar til siden (litt vanskelig å avgjøre 100% pga sledeføre :)). La merke til at den ene demperen sto skjevt når jeg skulle ta den opp, men har ikke hatt noen problemer med at bilen har dratt til siden eller hatt ujevn slitasje på dekkene. Noen tips til hva jeg burde sjekke? Har i løpet av det siste halvåret byttet begge bærearmer m/foringer samt endeledd og justert spissing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet selv bærearm nr. 2 litt tilbake, og plutselig stod rattet nesten rett.. Hadde vært omtrent 5 grader feil siden jeg fikk bilen, men har aldri dratt noe til siden. Får vel kanskje ta en 4-hjulskontroll? : klø :

 

Var dette forresten originaldempere? Var det kun innsatser hvor det var igjen masse oljesøl, eller var det hele 'dempere'? Klonker fælt i min venstre.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er mc.person oppheng fremme på disse så må du ha forstillingskontroll etter demper bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rattet var ikke skjevt etter bytte av bærearmer og endeledd, men ble det etter jeg bytta demperene. Har bytte hele 'demperen', ja. Søl var det da den ene demperen bokstavelig talt tok kvelden kulda, men var ikke noe spesielt nede i demperfestet. Det som sto på bilen fra før av var Biltema oljedempere : haha : Bilen er fin og fast og kjøre og kan ikke kjenne at noe er i veien. Eneste er at rattet står alt for mye til ene siden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du tok av camberjusteringsplata på toppen for å dra demperen opp: Merket du da av nøyaktig hvordan den stod slik at den kom på likt etterpå? Hvis ikke har du helt sikkert camberverdier som er på bærtur. Og det kan vel muligens ha litt innvirkning på 'sporvalg'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du tok av camberjusteringsplata på toppen for å dra demperen opp: Merket du da av nøyaktig hvordan den stod slik at den kom på likt etterpå? Hvis ikke har du helt sikkert camberverdier som er på bærtur. Og det kan vel muligens ha litt innvirkning på 'sporvalg'.

 

Hmm. merket ikke av noe, nei. Slang det bare på sånn ca. Visste ikke at det hadde så mye å si :rolleye: Man lærer så lenge man lever! Var merket av med litt spraylakk fra før av, så får justere det så nøyaktig jeg kan først og se om det hjelper. Kan vel evt. kanskje være lurt å la fagkyndig personell ta seg av justeringen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde det samme for 1 mnd sia...bytta selv, slang bare på cambern igjen..Nettopp vært inne og fått det justert...500,- forstillingskontroll...DET MÅ TIL

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde det samme for 1 mnd sia...bytta selv, slang bare på cambern igjen..Nettopp vært inne og fått det justert...500,- forstillingskontroll...DET MÅ TIL

 

hvor tok du forstillingskontroll? Spurt om pris på det hos Møller og fikk pris på 4-hjuls kontroll jeg.. : bh : Har ikke gjort noe i bakstillingen, så å betale 3.878,98 for den kontrollen utgikk glatt...!! :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De færreste verksteder har maskin som tar kun forhjulene lenger.

 

Normalt sett ligger 4wd-kontroll på ca 1500 med få justeringer. Dersom bolter sitter som fy og det tar tid vil det koste mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De færreste verksteder har maskin som tar kun forhjulene lenger.

 

Normalt sett ligger 4wd-kontroll på ca 1500 med få justeringer. Dersom bolter sitter som fy og det tar tid vil det koste mer.

 

Da tror jeg at jeg justerer så godt det går etter den merkingen som var der. Får heller slite skjevt en stund. Nye dekk må på plass snart uansett :) Sist jeg sjekka på Møller her skulle de ha 2.2k. Ingen mulighet for at de kun kan justere camber? Har som nevt ikke hatt ujevn slitasje før, så er kun camber som må justeres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men de må uansett sette maskinen på alle hjulene dine. Ergo heter det firehjulskontroll. :)

 

Hos deg tar det trolig veldig kort tid da, så det er ikke sikkert det kommer til å koste flesk. Jeg betalte vel 1100 sist jeg gjorde det på 80'n min, da på saab-verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da justerer jeg det så godt jeg kan etter merkene nå og får det fikset på eu-kontrollen om en uke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørte om pris på firehjulskontroll på sørumsand i dag faktisk. på nyengen bil sørumsand!

 

han sa ca 1000kr.

 

Også koster det 100 kr for eukontroll på BMW i lillestrøm!!

Veit ikke helt om det gjelder for denne måned. men jeg skal eugodkjenne 19 jan:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørte om pris på firehjulskontroll på sørumsand i dag faktisk. på nyengen bil sørumsand!

 

han sa ca 1000kr.

 

Regn med at eventuell justering kommer i tillegg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regn med at eventuell justering kommer i tillegg. :)

 

Jeg formulerte meg kansje litt feil, men det var justering og allt!

Det er beryktet rundt her att dem har billigst, var på en lokal verksted rundt her også, Han skulle ha 1975 kr for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isåfall er det sykt billig. ;) Jeg veit selv hvor sykt styreledd og slikt kan sitte, og ikke et eneste verksted i området her gir fastpris på en slik jobb.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var vist enda billigere vis man løsna på det først og, spurte om det jeg.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstillingskontrollen tok jeg på HOLMEN AUTO mellom røa og smestad i Oslo. Det var 500 kroner og de måtte gjøre noen justeringer for å si det sånn...Bruker de hver gang det er noe jeg ikke har midler til selv. Veldig fornøyd og generelt billig har jeg inntrykk av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstillingskontrollen tok jeg på HOLMEN AUTO mellom røa og smestad i Oslo. Det var 500 kroner og de måtte gjøre noen justeringer for å si det sånn...Bruker de hver gang det er noe jeg ikke har midler til selv. Veldig fornøyd og generelt billig har jeg inntrykk av.

 

Da skal ihvertfall jeg bestille time der!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute og justerte litt nå. Var godt merket, og veldig tydlig hvor mutrene hadde stått. Er 99.9% sikker på at ting står der det gjorde før støtemperbytte. Rattet er tilbake der det var og bilen går rett frem :) Da drøyer jeg nok kontrollen siden alt virker normalt. Får bare holde et øye med dekkslitasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal ihvertfall jeg bestille time der!

Hils fra meg da !...Riiiimelig sikker på at de husker navnet mitt der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hils fra meg da !...Riiiimelig sikker på at de husker navnet mitt der.

 

hehe skal prøve å huske på det.

 

BRa du fikk det fiksa da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.