Montering av Audi S4 hovedlykter

Anbefalte innlegg

Har tenkt på å investera i S4 hovedlykter til min Audi 100 C4 til våren.

Men har noken spørsmål angåande det:

- Er det bare å skru ut den orginala hovedlykta, dra ut kontaktar/ledningar, skru inn S4 hovedlykta og sette inn kontaktar/ledningar eller trengs det litt modifiseringsarbeid?

- Må lyktene justerast på verksted eller stillast skikkeligt inn?

- Har nærlys og fjernlys i samme pæra på den lykta eg har nå, men på S4 lykta er det nærlys i ei linsa og fjernlyset i reflektor skjerm. Ka må eg gjer for å få nærlyset til å lysa når hendelen står på nærlysposisjon og for at fjernlyset skal lysa samtidig med nærlyset nå hendelen står i fjernlysposison?

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=42402&highlight=xenon

På den linken står det bare at eg skal flytta ein tjukke gul kontakt til terminal 56 så skal det fungera. Er det så lettvint?

Eg har ikkje så voldsomt peiling: klø : på ledningar og elektrisk så det hadde vore heilt kanon om noken kunne hjelpa meg. Eller er det best å få lykta satt inn i bilen på eit verksted?

Link til S4 hovedlykt: http://193.213.24.227:8080/4daction/WA_Bilder/?Vare=00619&ASP=1137017&Type=Audi&Model=100&Year=1993&Back=WA_Varegruppe+ASP=1137017+Type=Audi+Model=100+Year=1993+Varegruppe=0015

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=42402&highlight=xenon

På den linken står det bare at eg skal flytta ein tjukke gul kontakt til terminal 56 så skal det fungera. Er det så lettvint?

Eg har ikkje så voldsomt peiling: klø : på ledningar og elektrisk så det hadde vore heilt kanon om noken kunne hjelpa meg. Eller er det best å få lykta satt inn i bilen på eit verksted?

Den linken gjelder Audi 80, så det er absolutt ingen sikkerhet for at det er likt på 100'en din :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den linken gjelder Audi 80, så det er absolutt ingen sikkerhet for at det er likt på 100'en din :)

Okay, er det noken så har ein link til ei sida eg kan lesa om sånt? Til Audi 100 C4.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...)- Er det bare å skru ut den orginala hovedlykta, dra ut kontaktar/ledningar, skru inn S4 hovedlykta og sette inn kontaktar/ledningar eller trengs det litt modifiseringsarbeid?

- Må lyktene justerast på verksted eller stillast skikkeligt inn?

(...)

Kontaktene er ikke like. Siden det er tåkelys/spreder i S4-lykta så der det en leder mer. Men 2 minutter med loddebolt og krympestrømpe med lim så er den saken bif.

Lyktene bør justeres ja. Det gjelder generelt alle lykter som er løsnet fra festet. Er ikke umulig å få til selv, men det blir absolutt best med skikkelig utstyr. Et vettugt verksted fikser det for det på 2 minutter og det bør definitvt ikke koste all verden. Tror det lokale VAG-verkstedet krevde 300 spenn sist jeg spurte. Det er vel omtrent 6 ganger dyrere enn det burde være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret. Noken så vett kor mykje det vil kosta å få lykta satt i på verksted? 1000 lapp eller 2?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Rema-metoden funker også brukbart her: Merk av på veggen med tape før du tar av de gamle, og sikt inn de nye. (ta hensyn til at nærlys står 5cm over de gamle,ellers blir de veldig lave.) Tåkelysene kommer omtrent likt, men bruk nærlysene til å stille inn. Med linselykter blir det veldig skarpt skille, så hvis du ser at lyset ikke er høyere enn at det løfter seg litt (1%) når du kjører mot en vegg eller forankjørende bil, er du i boks. Ellers pleier de fleste frittstående verksteder å kunne ta en slik justering temmelig gratis mens du tar EU-testen der.. : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan hende kontaktene er like også, noen S4-lykter har en stor kontakt med "alt", da må de byttes, andre har en stor og en liten hvor den lille er til tåkelyset, da passer den store som sitter i bilen - MEN - den har for kort ledning, så du må uansett klippe og skjøte.

Ellers må kontakten til lysbryteren kobles om slik at nærlys og fjernlys lyser samtidig siden det er separate lykter. Bortsett fra det skulle det være enkelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, spesielt om det lyshøydegreien, greit å kunna.

Hadde planer om å ha bilen på service sånn ca i mars. Får heller utsetta det til tidligt på sommaren (mai/juni), då kan eg få møller til å kasta i lyktene med det samma. Fortsatt 6500 km til den skal på service ifølge serviceboka så det kan nok venta litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Du lærer ikke noe uten å prøve selv heller da, Tor Erlend! Er jo litt av morroa, det! ;)

Men dessverre vanedannende.. Til slutt nekter du å sende bilen til 'ukjente' i det hele tatt, og tar motoroverhaling over to uker i kald garasje i stedet for å punge ut og få igjen bilen dagen etter.. :rolleye:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.. Du lærer ikke noe uten å prøve selv heller da, Tor Erlend! Er jo litt av morroa, det! ;)

Men dessverre vanedannende.. Til slutt nekter du å sende bilen til 'ukjente' i det hele tatt, og tar motoroverhaling over to uker i kald garasje i stedet for å punge ut og få igjen bilen dagen etter.. :rolleye:

Det har du rett i. Før eg fekk meg bil så kunne eg ikkje så voldsomt mykje om slikt. Nivået var litt lavt, men nå når eg har hatt den i 3 - 4 mnd så har nivået begynt å auka. Å det like me.

Låg faktisk i 2 timar å fiksa div ting på bilen i ein kald garasje sist veka, det enda med at eg fekk ein saftige forkjølelse. Kommer nok til å prøve meg på lyktene sjølv, men gir opp viss det skulle bli altfor vanskligt. Kan ta å slenga den inn på eit lokalt verksted viss eg treng hjelp.

Trur Eg smelle bilen inn på service i mars eg, som planlagt så får den seg litt stell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan hende kontaktene er like også, noen S4-lykter har en stor kontakt med "alt", da må de byttes, andre har en stor og en liten hvor den lille er til tåkelyset, da passer den store som sitter i bilen - MEN - den har for kort ledning, så du må uansett klippe og skjøte.

Ellers må kontakten til lysbryteren kobles om slik at nærlys og fjernlys lyser samtidig siden det er separate lykter. Bortsett fra det skulle det være enkelt.

Puste liv i denna tråden igjen. Fekk i dag S4 lyktene eg kjøpte på ebay til A100 C4 min. Har vore nede i bilen å sjekka litt ut med kontaktar. Quota Eyvind Spangen si forklaring frå. Eg har bestilt ei sånn lykt med ein liten og ein stor kontakt i lykta.

Stor kontakt: Her er kontakten til Nær- og fjernlys,denna har samme kontakt som H4 lyktene men kabelen frå bilen til kontakten er for kort til å passa på ei S4 lykt fordi denne kontakten ligger på motsatt side enn den orginala H4 lykta. Så her må det som sagt skjøtes på.

Liten kontakt: Her er kontakten til tåkelyset, denne har akkurat samme kontakt som er på dei orginale tåkelysa nede i frontfangaren til A100 som er seperate frå hovedlykta. Bare å plugge denne inn i hovedlykta. For dei som skal på EU kontroll så er det bare å ta ut dei orginale tåkelysa og heller koble til tåkelysa i S4 lykta.

Rektangelforma kontakt: Her er kontakten til høydejusteringsmotoren, denne er samme kontakt som sitter i H4 lykta.

Fant ut detta i dag, så tenkte eg sko skriva det inn for dei som skal setta inn S4 lykter som er lika usikker som eg var. Einaste som må til er å skjøte på kablene til den store kontakten og eventuelt fiksa litt på ledningane så fjern og nærlys lyser i lag.

Men er det vanskligt å skjøte på? noken så har gjort detta før som kan forklara litt. Eller er det fort gjort?

Audiar 001.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor kontakt: Her er kontakten til Nær- og fjernlys,denna har samme kontakt som H4 lyktene men kabelen frå bilen til kontakten er for kort til å passa på ei S4 lykt fordi denne kontakten ligger på motsatt side enn den orginala H4 lykta. Så her må det som sagt skjøtes på.

Må nesten oppdatere denne viss noen søker på den. Det jeg har skrevet om den store kontakten om at den må skjøtes på, det stemmer ikke. Når jeg prøvde å montere S4 lyktene så var ledningsnettet akkurat langt nok. S4 C4 lyktene passer rett inn i A100 C4 fronten:)

Måtte skrive nytt innlegg siden det ikke gikk ann å redigere forrige innlegg. Ikke meningen å bumpe opp en gammel tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.