Testet toppfart i helgen..(aan i typ 89)..for høyt turtall..!!

Anbefalte innlegg

Var i utlandet i helgen på "test-tur". Sitter en chippet aan-maskin i en typ 89 med standard kasse.

Veldig godt drag, men det blir for høyt turtall til å ligge i 200 liksom. Mener det var ca 3000 O/min og 110 km/t bare....: gråter :

 

Parkerte noen lekne Bmw`er lett opp til 180 og det føltes godt: smil : , men når de ville ligge i 190+ sa jeg takk for meg ettersom turtallet var så høyt.

 

Dette fungerer sikkert helt topp på bane, men hva er det beste å gjøre for meg når jeg skal ut å jakte på cossie`s osv....??

 

Sette i 6-trinns kassa som hører til aan-motoren??

 

Sette i et "lengre" 5.gir i kassa jeg har nå??

 

Eller bytte slutt-utveksling (hvis det er mulig da...)..??

 

Alle tips mottaes med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror definitivt 6-trinns kasse hadde vært min vei å gå. :) Om om denne tilhører aan motoren så bør utvekslingen være godt tilpasset motoren.

 

Mulig du mister akselerasjon om du bare girer om den du har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at AAN kassa er beregna på en S4/S6 med større hjul enn du har på din bil. S4/S6 er jo org. levert med 205/55 16 eller var det 225/50 16 ?? Din bil er vel levert med 185/60 14. Dvs at du får rå aks men ikke fullt så høy toppfart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk på at AAN kassa er beregna på en S4/S6 med større hjul enn du har på din bil. S4/S6 er jo org. levert med 205/55 16 eller var det 225/50 16 ?? Din bil er vel levert med 185/60 14. Dvs at du får rå aks men ikke fullt så høy toppfart.

 

Ja, riktig..dêt er jo også noe å tenke på ja. Har 185/55x15 dekk på nå. Synes det er veldig bra drag, men toppfarten må også være der...: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med 205\45-16 på typ85 audi med RS2 6trinns kasse klarte jeg en reell toppfart på 240km`h.

 

Er vel gjerne større hjul på din typ89 går jeg ut fra.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er gøy med toppfart da? alle kan jo kjøre fort rett fram, men få kan faktisk kjøre fort og smidig på svingete veier. Jeg ville beholdt den utvekslingen og hivd på et grommt understell istedet, så kjører du fra de fleste (bare når det ikke gjelder toppfart da.) med quattro og gromt understell er du som værst på veien og få kan henge på på svingete etapper. Du trenger heller ikke noe større topfart enn 200 her i norge siden vi har såppas dårlige veier. Men dette er jo en smaksak.

 

Ps: letter å kjøre fra onkel P. også skulle du komme utfor den situasjon, men sånn driver vi ikke med selvsagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få ned turtallet er vel 5-trinns S2-kasse den rimeligste løsningen tror jeg.6-trinns kassene er jo en god del dyrere å vanskeligere å få tak i pluss ombygging av skiftemekanismen.

Hadde samme problemet som du før,men har byttet til S2-kasse nå. Hadde ca 3000 i 100 km/t før mot 2500-2600 nå. Har ikke fått prøvd så mye ennå,men den virket litt slappere 0-100 nå: bh : Men det får vi vel ordne på utover sommeren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er gøy med toppfart da? alle kan jo kjøre fort rett fram, men få kan faktisk kjøre fort og smidig på svingete veier. Jeg ville beholdt den utvekslingen og hivd på et grommt understell istedet, så kjører du fra de fleste (bare når det ikke gjelder toppfart da.) med quattro og gromt understell er du som værst på veien og få kan henge på på svingete etapper. Du trenger heller ikke noe større topfart enn 200 her i norge siden vi har såppas dårlige veier. Men dette er jo en smaksak.

 

Ps: letter å kjøre fra onkel P. også skulle du komme utfor den situasjon, men sånn driver vi ikke med selvsagt.

 

Jaja..jojo...skjønner ha du mener. Er jo gøy på svingete veier ja. Er bare at det er så gøy med litt toppfart når de anledningene byr seg..(utlandet, og ikke Onkel blå/"Ragge blåljus" altså...)..=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få ned turtallet er vel 5-trinns S2-kasse den rimeligste løsningen tror jeg.6-trinns kassene er jo en god del dyrere å vanskeligere å få tak i pluss ombygging av skiftemekanismen.

Hadde samme problemet som du før,men har byttet til S2-kasse nå. Hadde ca 3000 i 100 km/t før mot 2500-2600 nå. Har ikke fått prøvd så mye ennå,men den virket litt slappere 0-100 nå: bh : Men det får vi vel ordne på utover sommeren.

 

Okei, ja dêt blir kanskje veien å gå da. Høres bra ut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ikke girkassa som begrenser toppfarta til 200vel? hvis du hadde 3000rpm i 110, klarer du 250 på 7000rpm;)

men skjønner jo at om du skal ligge å kruse i 200 at det kunne vært greit å senke turtallet.. men håper ikke det er så ofte du gjør det;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke gøy å være innehaver av sure-bmw'er i området rundt vinstra i disse dager tenker jeg :) Hørte maskina gikk som ei klokke nå.

 

Hehe, kan hende dêt. Må bare beherske meg....fali detta jo...går jo fælt..og skikkelig skummelt når det "tar tak" når man slipper opp etter å ha ligget bredt...:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel ikke girkassa som begrenser toppfarta til 200vel? hvis du hadde 3000rpm i 110, klarer du 250 på 7000rpm;)

men skjønner jo at om du skal ligge å kruse i 200 at det kunne vært greit å senke turtallet.. men håper ikke det er så ofte du gjør det;)

 

Neida gjør ikke det ofte!! Er bare de gangene forholdene tillater det at det hadde vært ekstra morsomt da....ulv i fåreklær osv...:) !!

 

Hva slags kasse/utveksling hadde du i din...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

jeg hadde samme erfaring som du med min ombyggde bil. Først så brukte jeg orginalgirkassen fra 80en, og da ble det høyt turtall, men dette var derimot en fryktelig morro kasse fra 0-100, og lekekjøring:) Jeg lot den bare sitte i, og kjørte den til det smallt, hele midtdiffen revna. Så bytta jeg til En 5trinns S2kasse og den var helt annerledes. 80kassen gikk til 90 i 2.gir, mens S2 kassen gikk til 125km/t-...... Synes faktisk den orginale girkassa var mest morro til vanlig bruk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å tilpasse utvekslinga på bakdiffen (quattro biler) i forhold til kassa, ellers ryker en av delene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

jeg hadde samme erfaring som du med min ombyggde bil. Først så brukte jeg orginalgirkassen fra 80en, og da ble det høyt turtall, men dette var derimot en fryktelig morro kasse fra 0-100, og lekekjøring:) Jeg lot den bare sitte i, og kjørte den til det smallt, hele midtdiffen revna. Så bytta jeg til En 5trinns S2kasse og den var helt annerledes. 80kassen gikk til 90 i 2.gir, mens S2 kassen gikk til 125km/t-...... Synes faktisk den orginale girkassa var mest morro til vanlig bruk....

 

Ja det er skikkelig bra drag nå gitt..:) Men får håpe den holder i vinter, så får jeg satse på en slik 5-trinns S2 kasse til sommeren.

Blir vel å høre hva Mr.Jonus har å anbefale:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å tilpasse utvekslinga på bakdiffen (quattro biler) i forhold til kassa, ellers ryker en av delene!

 

Når man har girkasse og bakdiff som hører sammen er vel ikke dette noe problem?

Dette kommer vel når jeg evt bytter til S2 kasse? Kan du utdype nærmere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle bilene med "s motor" dvs s4/s6/s2 har samme sluttutveksling og kan brukes omhverandre, 90/80 etc har ikke samme utveksling. Man må dermed bytte bakdiff også om man skal bytte til "s" kasse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle bilene med "s motor" dvs s4/s6/s2 har samme sluttutveksling og kan brukes omhverandre, 90/80 etc har ikke samme utveksling. Man må dermed bytte bakdiff også om man skal bytte til "s" kasse

 

Er du helt sikker på dette ? Jeg var\er 97,2% sikker på at alle 80\90 også har 4.11 sluttutveksling slk som alle S-bilene har ?

 

De bilene jeg vet som som har annen utveksling er først og fremst urquattro og A4 som har 3.89.

 

mvh.

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker, men er mindre sikker nå, eneste jeg har prøvd og vet går om hverandre er s4/s6/s2, men kjenner en som hadde en 90quattro med s2 motor i, og når han røyk kassa måtte han få tak i en samme kasse fordi det var visstnok en annen utveksling. Han har også s2 kasse liggendes og tror ikke han hadde stresset rundt for å få tak i en annen kasse hvis han kunne brukt s2 kassen. Men som sagt så er jeg ikke 100% sikker så det er bare å prøve :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok Jan Brede ha mest rett her!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker, men er mindre sikker nå, eneste jeg har prøvd og vet går om hverandre er s4/s6/s2, men kjenner en som hadde en 90quattro med s2 motor i, og når han røyk kassa måtte han få tak i en samme kasse fordi det var visstnok en annen utveksling. Han har også s2 kasse liggendes og tror ikke han hadde stresset rundt for å få tak i en annen kasse hvis han kunne brukt s2 kassen. Men som sagt så er jeg ikke 100% sikker så det er bare å prøve :P

 

Ok, takk for opplysningene. Men jeg skal nok være temmelig sikker på hvordan dette êr før jeg "bare skal prøve"..:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bare prøvde jeg: rolleyes ikkeno prob. typ 89 90q har 4.11 samme som S er det ikke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bare prøvde jeg: rolleyes ikkeno prob. typ 89 90q har 4.11 samme som S er det ikke?

 

Okei, da får jeg satse på å sette inn en S2 5-trinns til våren.

 

Noen som har..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 5 trinns fra 200Q 20v (ADZ). Den har 4.11 utveksling og manuel sperre på mitt diffen: rock : (Hvis ikke jeg tar helt feil....)

 

Skal ha gått kun 60 000km.

 

Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har samme kasse som i min 90 (aku) er det 4.11 utveksling på den.ADZ- kasse passer ikke uten videre. Mye lengre diff-hus på den.

Skal du bytte til S2-kasse må du kanskje bytte over flensene til driv-akslene foran fra gammle kassen,siden du mest sannsynlig har 100 mm innerknuter mot 108 mm på S2. Men er ikke helt sikker.Er et skille på understellet på 90 en gang i 89.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.