Bolten til reimskiva sitter helt fast

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe gode ideer på å få løsnet boltet som holder reimskiva på plass?

 

Takknemlig på alle gode forslag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har noe gode ideer på å få løsnet boltet som holder reimskiva på plass?

 

Takknemlig på alle gode forslag

 

Laaang latmannsarm.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og verktøy til å holde igjenn reimhulet hjelper jo endel;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En modig muttertrekker kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muttertrekker kan til nød brukes, men det er lett å dra rundt ting som ikke skal rundt, for å si det sånn. Jeg måtte til med ca. 1.5m parabolantennerør og 'grei' 1/2" pipe for å få av min, med lånt festemekanisme.

(Har tegninger og bilder hvis du trenger å lage en slik..)

Etter en sånn påkjenning er det lurt å bytte både bolt og reimtannhjul, den er bare skrudd fast i skiva og har innstøpt sporkile som er ganske sprø.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde motor ute, tok av bunnpanne og låste veiva fast med en trekloss innvendig...så tok en stoor muttertrekker seg av resten..(Kanskje ikke helt bra som Bjørn beskriver her men..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke denne LINKS-gjenget? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke denne LINKS-gjenget? : rolleyes

nei det er den ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren står i bilen, greier håndbrekk, gir og treklosser rundt hjula å holde imot når du løsner bolten. Som andre har sagt er latmannsarm med en dugelig forlenger løsningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, men da kan skiva følge med bolten, og dra rundt toppen. Men ser på det som et lite problem, i forhold til når bolten skal på igjen! 450Nm holder du ikke igjen gjennom hele drivverket!? Bruk i hvertfall 6.gir, så er det mere direkte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk å støtte opp forlengeren så nær latmannsarmen som mulig, jeg pleier å bruke en garasjebukk. Dette for å ikke få for mye "benn" på veiva, lykke til: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den ene motoren min satt den bolten så hardt at jeg ikke klarte å løsne den med nor som helst, bare knakk verktøy o.l. Løsningen da ble å bruke usac 1" verktøy og lage en stålplate som jeg låste ved hjelp av svinghjulet. To menn og 1,5m lang stålrør klarte da til slutt å løsne bolten. På den andre motoren min løsnet den med muttertrekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muttertrekker kan til nød brukes, men det er lett å dra rundt ting som ikke skal rundt, for å si det sånn. Jeg måtte til med ca. 1.5m parabolantennerør og 'grei' 1/2" pipe for å få av min, med lånt festemekanisme.

(Har tegninger og bilder hvis du trenger å lage en slik..)

Etter en sånn påkjenning er det lurt å bytte både bolt og reimtannhjul, den er bare skrudd fast i skiva og har innstøpt sporkile som er ganske sprø.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en kopi av disse tegningene :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok av min for et par dager siden.

Kjøpte 3/4" t-handtak og pipe på biltema... koster ikke mere en 150 kr.!Bilen sto i 5 gir, og en kompis trykte så my han orka på bremsen. Med 1 m forlengerrør, så gikk det veldig greit.

 

Tips: Kjøp med en 3/4"-1/2" overgang, så har du mulighet til å bruke t-handtaket til andre ting også.. hjullager bytte osv..

 

1/2" verktøy er litt snaut hvis den sitter som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Værsågod:

Tegning på regreimverktøy til AAN/ABY (visstnok annen reimskive på WR etc..)

http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=2349

Sendte med noen bilder av vidunderet også.

Har målt så nøyaktig som mulig og tegnet i AutoCad. Men har også sett verktøyet laget med kun en firkantprofil i bunnen og en gammel gjerdestolpe som mothold og kun bolten øverst, så det er mange muligheter.. Bolten øverst er eh.. aner ikke hvor lang, men det finner du sikkert ut av. Den går rett i blokka.

På audifans.com står det forresten en god walk-through om regreimbytte.

 

Filene ligger der i 30 dager etter siste nedlasting, så send en PM hvis den ikke funker på et senere tidspunkt..

 

PS: Jeg har IKKE et slikt verktøy.. DS. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aaaahhh, grazie :-) Tegning går rett til verktøymaker kompis :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT: Kan du finne ut hva han skal ha for å lage dette, er det sikkert rom for et gruppekjøp, kanskje hver lokallagsleder burde hatt en liggende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update med direkte vedlagt tegning av verktøy.

 

 

Stikkord for søkets skyld: regreimverktøy AAN registerreimverktøy registerreimlås veivlås låseverktøy

 

regtool.zip

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11år siden forrige innlegg hoho

 

jeg har verktøy hvis noen trenger å låne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjør dere når bolten skal strammes igjen? Skal den ikke strammes med 450 nm? Ser de har momentnøkkel på biltema som kan klare det, men koster 3000,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå vet ikke jeg hvordan motor du snakker om men godmotoren 2,5tdi rekke 5 skal trekkes til med 160 nm og deretter 180grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.2 20 v Turbo fra en gammel S4 er det jeg lurer på, er det samme låseverktøy på den og 2.5 tdi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gjør dere når bolten skal strammes igjen? Skal den ikke strammes med 450 nm? Ser de har momentnøkkel på biltema som kan klare det, men koster 3000,-

 

Med en spesiell forlenger kan du bruke en vanlig momentnøkkel som går til 350Nm, jeg brukte et langt rør, en badevekt og litt grunnskolematematikk.. Enklere er vel en lang forlenger rett opp (relativt) og en fiskevekt, en Nm er en Nm.

(2m vertikal forlenger gir 23kg, er heftig moment, dette..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.