#1 Skrevet Januar 9, 2006 I ett tappert forsøk på å legge forbi en laaaaaang semi i helga, bomgiret jeg i iveren med påfølgende raping, og 1 og 2 gir er blitt *veldig* harde å legge i. Alle andre gir funker greit, 1 er riiimelig treigt, og 2 er steinhardt, må bryte på stanga. Er det lønnsomt å ta en rep eller blir det fort samme pris for en brukt? Jeg er helt grønn på girkasser, eneste jeg har hørt om er noen synkro-ringer som bruker å bli slitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 9, 2006 Sannsynligvis har du skadet syncro ringen til 1 og 2 gir. Dette er en patent inne i girkassa som gjør at drev som skal kobles sammen har samme hastighet da de kobles til hverandre. Er denne ringen slitt eller skadet vil det oppstå raklelyd ved girskift pga at drevene ikke har samme hastighet eller at det blir som du beskriver: full lås. Kassa må evt skrues ut og åpnes for diagnose og syncroringen skiftes. På verksted vil jeg tippe at dette blir dyrt, men på den annen side koster det jo litt å kjøpe ei anna kasse også. Til gjengjeld er det jo lettere å bytte eller få hjelp til å bytte ei komplett kasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 10, 2006 Hvis gira kun er harde å få og det ikke er noe skrape lyder vil jeg tippe på at det kan være en bøyd "skiftegaffel" som er problemet. Magnus 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 10, 2006 Hvis gira kun er harde å få og det ikke er noe skrape lyder vil jeg tippe på at det kan være en bøyd "skiftegaffel" som er problemet. Magnus Vet du om det er mulig å bytte denne uten å ta ned kassa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 10, 2006 Sannsynligvis har du skadet syncro ringen til 1 og 2 gir. Dette er en patent inne i girkassa som gjør at drev som skal kobles sammen har samme hastighet da de kobles til hverandre. Er denne ringen slitt eller skadet vil det oppstå raklelyd ved girskift pga at drevene ikke har samme hastighet eller at det blir som du beskriver: full lås. Kassa må evt skrues ut og åpnes for diagnose og syncroringen skiftes. På verksted vil jeg tippe at dette blir dyrt, men på den annen side koster det jo litt å kjøpe ei anna kasse også. Til gjengjeld er det jo lettere å bytte eller få hjelp til å bytte ei komplett kasse. Takker for gode tips, kassa må sikkert ned, og da kan man vel like godt åpne opp og ta en titt. Jeg har skrudd mye på denne kjerra nå, det verste er at jeg ikke har bukk eller grav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 10, 2006 Skiftegaffelen sitter inni kassa, så eh.. Vel, er vel enklest å ta den ut! Hadde vel også forsøkt å bytte olje på den først, og se på om linkene under gummimansjetten så greie ut, er det noe som kan løsne der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...