Hvilke understell passer typ81/85

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å oppgradere understell på bilen 80GTE FWD til sommeren. Vil ha disk bremser bak, bedre dempere mm. Vet at det er disk bremser på typ89 FWD 90 og Coupe. Lurer på hvilke muligheter jeg har. Mener å ha hørt at dette har blit gjort før på Q i hvertfall. Synes at det originale understellet er litt spinkelt og det tåler ikke mye BRUK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har forhjulstrekk er det veldig enkelt. Det første du må bestemme deg for er om du vil beholde boltsirkelen på 4x100, eller forandre til 4x108.

 

Bak så er det montert spindler som er boltet fast til bakakselen, disse boltene holder også baksiden som holder skoene og bremsesylinderne. Skru av alt dette, monter spindler fra en bil med skivebremser, sett på nye skiver med nye lager, og bolt fast caliperen til festet på spindelen. Monter nye håndbremsvaiere for skiver, og du er klar.

 

Foran... Nå er jeg usikker på om din bil har 239 eller 256 mm bremser. Hvis du har 239 mm så er det en klar forbedring å montere 256 mm bremser. Da er det sannsynligvis bare å finne den rette skiven i VW's sortiment, og kombinere dette med calipere fra en 90/Coupe 2.2.

 

Har du derimot 256 skiver med 4x100 og vil oppgradere dette ytterligere, så må du montere fjærben fra en nyere 80/90, få presset inn din spindel som er 4x100, og deretter montere skive og caliper fra en VW med G60-motor.

 

Ønsker du å gå over til 4x108 så er det det samme som gjelder bak, det er bare å kjøpe den riktige skiven, til en 80/90/Coupe. Foran er er det da komplett fjærben fra en 90/Coupe 20V eller V6 som gjelder. Det samme gjelder da også 5x112, monter riktig skive bak (fra 100/200) og komplett fjærben med bremser fra S2 foran.

 

4 evt 8 nye felger må man da også ha, glem ikke reservehjulet heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har forhjulstrekk er det veldig enkelt. Det første du må bestemme deg for er om du vil beholde boltsirkelen på 4x100, eller forandre til 4x108.

 

Bak så er det montert spindler som er boltet fast til bakakselen, disse boltene holder også baksiden som holder skoene og bremsesylinderne. Skru av alt dette, monter spindler fra en bil med skivebremser, sett på nye skiver med nye lager, og bolt fast caliperen til festet på spindelen. Monter nye håndbremsvaiere for skiver, og du er klar.

 

Foran... Nå er jeg usikker på om din bil har 239 eller 256 mm bremser. Hvis du har 239 mm så er det en klar forbedring å montere 256 mm bremser. Da er det sannsynligvis bare å finne den rette skiven i VW's sortiment, og kombinere dette med calipere fra en 90/Coupe 2.2.

 

Har du derimot 256 skiver med 4x100 og vil oppgradere dette ytterligere, så må du montere fjærben fra en nyere 80/90, få presset inn din spindel som er 4x100, og deretter montere skive og caliper fra en VW med G60-motor.

 

Ønsker du å gå over til 4x108 så er det det samme som gjelder bak, det er bare å kjøpe den riktige skiven, til en 80/90/Coupe. Foran er er det da komplett fjærben fra en 90/Coupe 20V eller V6 som gjelder. Det samme gjelder da også 5x112, monter riktig skive bak (fra 100/200) og komplett fjærben med bremser fra S2 foran.

 

4 evt 8 nye felger må man da også ha, glem ikke reservehjulet heller.

 

Takk Per . Det er akkurat slik jeg har tenkt. Har tenkt å gå over til 4x108 eller 5x112 og flytte alt understell fra den rette donor bilen over. Tror dette blir bra. Har som sagt opplevd at det nåværende understellet tåler litte aktiv kjøring. Har byttet mange hjullager og topplager. Har lyst å bytte hele understellet foran til typ89 da blir det lettere å skifte dempere også. HAr tenkt å bruke Bilstein B6 uten senk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Per:

 

Har sett at du har vært med på diskusjon rundt dette med G60 skiver og kalipper på nyere Audi fjærbein tidligere

Har du/dere kontrollmålt dette nå? - Sliter med å måle selv da jeg ikke har tilgang på alle delene.

 

Kan du bekrefte at G60 skive og kalipper passer på et nyere Audi 80 fjærbein dersom en bytter navet?

Da passer antagelig Cupra 304mm bremser også :-)

Festet for styrestaget på nyere fjærbein er litt lengre ut fra fjærbeinet, så dette kan kansje ta i innerskjermen, men det kan da modifiseres.

Hva med opphengskule, fra hvilken bil tar en opphengskule, og må også a-armen byttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager Torgeir, jeg kan ikke bekrefte dette, jeg kan bare henvise til endel andre mennesker som jeg vet har montet slikt på disse bilene. Jeg har ikke gjort noe slikt selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker

 

Har andre montert det, så må det kunne passe da:)

Har nå deler på gang, så da skal jeg få kontrollmålt selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:o Er typ89 fjærben bolt on på min bil? Må bare være sikker: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:o Er typ89 fjærben bolt on på min bil? Må bare være sikker: klø :

 

Hvis du bruker fjørbein fra en 87 mod (ikke delte fjørbein) passer de rett på.

Bruker du delte fjørbein fra en 88 og nyere må du bytte bærekula til 19 mm diameter.

Men begge disse fjørbeina har samme avstand mellom skruehulla til braketten til kalippern

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bruker fjørbein fra en 87 mod (ikke delte fjørbein) passer de rett på.

Bruker du delte fjørbein fra en 88 og nyere må du bytte bærekula til 19 mm diameter.

Men begge disse fjørbeina har samme avstand mellom skruehulla til braketten til kalippern

 

Det var greit å vite. Har nemlig lyst å bytte til delte flærben. Det blir da lettere å bytte dempere og muligens flere senkesett å velge mellom.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men begge disse fjørbeina har samme avstand mellom skruehulla til braketten til kalippern

 

Jeg trodde 88 og nyere med delt fjærben endret til 95 mm boltavstand på caliper-braketten, fra tidligere 75 mm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde 88 og nyere med delt fjærben endret til 95 mm boltavstand på caliper-braketten, fra tidligere 75 mm?

 

Det er jo det jeg skriver også ;) Både delte og udelte typ 89 fjørbein har 95 mm c/c avstand på hulla. I vertfall er det slik på min 87 modell 80 quattro med hele fjørbein.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel ikke noe å si for meg da jeg skal bytte calipere også...? Lurer også på om bilen vil få en annen høyde og hvlike dempere jeg skal se etter. De til original modellen eller de til typ89.

Finner lite info om dette emne. Har søkt på mange forum. Ser på Audi-limit.de at de bruker akslinger fra typ89 på typ 85 noe mer vet jeg ikke. Tenker bare at noen må ha gjort dette før siden 80 / 80q karoseriet er mye brukt til ombygging og rally tidligere. Har tenkt muligens å bygge min til q om noen år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel ikke noe å si for meg da jeg skal bytte calipere også...? Lurer også på om bilen vil få en annen høyde og hvlike dempere jeg skal se etter. De til original modellen eller de til typ89.

Finner lite info om dette emne. Har søkt på mange forum. Ser på Audi-limit.de at de bruker akslinger fra typ89 på typ 85 noe mer vet jeg ikke. Tenker bare at noen må ha gjort dette før siden 80 / 80q karoseriet er mye brukt til ombygging og rally tidligere. Har tenkt muligens å bygge min til q om noen år.

 

Brodern hadde en Coupe quattro 85- med 20V understell, han ble fortalt at bilen var neket 1-1.5 sm, og det var lavt nok!!

 

Så spørs om den ikke blir lavere ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo det jeg skriver også ;) Både delte og udelte typ 89 fjørbein har 95 mm c/c avstand på hulla. I vertfall er det slik på min 87 modell 80 quattro med hele fjørbein.

 

Jeg trodde du trodde det var motsatt, at du trodde de fremdeles brukte 75 mm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker

 

Har andre montert det, så må det kunne passe da:)

Har nå deler på gang, så da skal jeg få kontrollmålt selv

 

Da har jeg målt, og kan bekrefte at navet med boltsirkel 4*108 står 16.5mm lenger ute en 4*100 navet.

 

Sammenligner en da en golf G60 (280*22) skive med en Audi 2.3 (280*22) skive,

så er avstanden top hatt -> skive ..... 17mm mer på Audi 2.3 (4*108)

http://www.brembo.com/ENG/Market/Brembo+Catalogues/SearchCars.htm

 

0.5mm, det skal gå bra, det er ikke mer en at jeg kan ha målt litt feil pga rust og skitt : vinke :

 

Da må Cupra R 304mm bremsesettet passe også da: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg målt, og kan bekrefte at navet med boltsirkel 4*108 står 16.5mm lenger ute en 4*100 navet :

 

 

Det har vel innvirkning på innpress jeg må ha på felgene ?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg målt, og kan bekrefte at navet med boltsirkel 4*108 står 16.5mm lenger ute en 4*100 navet.

 

Sammenligner en da en golf G60 (280*22) skive med en Audi 2.3 (280*22) skive,

så er avstanden top hatt -> skive ..... 17mm mer på Audi 2.3 (4*108)

http://www.brembo.com/ENG/Market/Brembo+Catalogues/SearchCars.htm

 

0.5mm, det skal gå bra, det er ikke mer en at jeg kan ha målt litt feil pga rust og skitt : vinke :

 

Da må Cupra R 304mm bremsesettet passe også da: rock :

 

Ja blir nok fjerning av rs2 nav på passat prosjekte mitt også nå, lettere med oginal drivakslinger og g60 eller liggende bremse sett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg målt, og kan bekrefte at navet med boltsirkel 4*108 står 16.5mm lenger ute en 4*100 navet.

 

Sammenligner en da en golf G60 (280*22) skive med en Audi 2.3 (280*22) skive,

så er avstanden top hatt -> skive ..... 17mm mer på Audi 2.3 (4*108)

http://www.brembo.com/ENG/Market/Brembo+Catalogues/SearchCars.htm

 

0.5mm, det skal gå bra, det er ikke mer en at jeg kan ha målt litt feil pga rust og skitt : vinke :

 

Da må Cupra R 304mm bremsesettet passe også da: rock :

 

 

Dårlegt bilde av 4x100 nav og 4x108

brems1.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettop fått svar på http://www.audiworld.com forum som passer meg veldig bra tror jeg(billigere). Setter den ut her for å få litt meninger.

 

4x100mm is VERY popular with VW, Honda, Toyyota etc... there are a TON of different wheels that will fit your car, as a rule of thumb, if it fits an 80's VW, it'll fit your car!

 

Also, 16V Scirocco front and rear brakes will fit your car: 10.1" vented front discs (you'll need the calipers and carriers too) and 8.9" solid rears (you'll need the stub axles, calipers, carriers FROM THE 16V AND new brake lines and E-brake cables from a "90"). I did this EXACT swap, so I can attest that it'll work!

I would't swap the front suspension either, I would, however get the later a-arms from coupe and 4000's that had the droplink swaybar (see pic), you can then swap in the 4000q 26mm bar instead of your whimpy 21mmm "clip on" bar....

The biggest benefit is all the above can be bought VERY cheaply at your local "U pull it" yard (just make shure you rebuild the calipers!!).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel ikke store oppgraderingen å hive på scirroco 16v 10,1" skiver vel. Hva har du fra før da? 239mm? 10,1" blir jo det samme som 256 mm.

Bytter du til delte fjørbein fra en typ 89 får du jo også større hjullager med på kjøpet, 75 mm. (litt usikker om du da må ha fjørbein fra en A90 typ 89 eller om også A80 typ 89 har dette).

 

Når det gjelder bakaksel med skivebremser er det vel bare å lete/ringe rundt på høggere og høre om de har en typ 81/85/89 2wd bakaksel med skiver liggenes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har sniket seg inn en tanke hos meg: Quattro ! Er det mulig å bygge min GTE om til Quattro? Jeg tror at karosseriet er det samme....

 

Da blir alt med bremser løst...... .

 

Jeg tenkker å gjøre alt dette i sommer når jeg skal besøke familien min i Latvia. Der er det mer Typ85 en det er i Tyskland. Fikk helt sjokk sist jeg var der. Og de koster ingen ting.....

: rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har sniket seg inn en tanke hos meg: Quattro ! Er det mulig å bygge min GTE om til Quattro? Jeg tror at karosseriet er det samme....

 

Da blir alt med bremser løst...... .

 

Sorry Sigvards, det er nesten ikke mulig. Eller rettere sagt, det er mulig, men det innebærer omfattende ombygging av karroseriet. Hele gulvet, gulv i bagasjerommet og begge fjærbenstårnene bak er forskjellige, det er i tilfelle enklere å selge den du har, og kjøpe en quattro.

 

Jeg tenkker å gjøre alt dette i sommer når jeg skal besøke familien min i Latvia. Der er det mer Typ85 en det er i Tyskland. Fikk helt sjokk sist jeg var der. Og de koster ingen ting.....

: rock :

 

Synd å si det, men dine landsmenn har ikke særlig god smak når det gjelder Type 81/85. Grunnen til at jeg sier det er at jeg tidligere har sett gjennom galleriene på nettstedet http://www.audi-style.lv/ og det var dessverre en klar overvekt av stygt modifiserte biler, i forhold til de penere bilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd å si det, men dine landsmenn har ikke særlig god smak når det gjelder Type 81/85. Grunnen til at jeg sier det er at jeg tidligere har sett gjennom galleriene på nettstedet http://www.audi-style.lv/ og det var dessverre en klar overvekt av stygt modifiserte biler, i forhold til de penere bilene.

: flau :

Kan si meg helt enig i det. Men forumet er faktisk veldig bra med utrolig mye bra tekknisk info. Har vurdert å oversette noe av det og poste her. Det er blant annet en rally veteran som svarer på spørsmål om tuning,modding osv. Men smaken er helt på tur det er en av grunnene at jeg bor her. Men de har veldig mange gamle Audier. Mange typ44 som kjører som taxi og mange coupe q / GT osv.

 

Synd at det ikke går.... Satser på en Coupe Q sennere en gang. Synes bare de er for dyre i forhold til km/alder osv. Tenker også på vedlikehold på quattro deler. Har hørt at det er dyrt. Men, Men

 

Lurer på hvorfor jeg har kardang "tunnelen" i mitden av da: klø : . Trodde den var lik q jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hvorfor jeg har kardang "tunnelen" i mitden av da: klø : . Trodde den var lik q jeg.

 

Tunnelen har flere funskjoner. Den stiver opp bilen, den fpr løftet giroverføringen, girkassen sitter i fremre del av tunellen, og den gir plass til eksosanlegget så det slipper å henge under gulvet, og begrense bakkeklaringen på bilen. Hvis jeg ikke tar helt feil så er tunnelen på en quattro en anelse høyere enn på en Fwd bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe det stemmer.....

Jeg har bygget om min Passat 32b fra fwd til syncro.

 

Ikke vanskelig, men noe mer jobb en jeg hadde ventet...

Ca 14 dager av sommerferien og en kone som:fy:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.