Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med at 2,8'en har en del ventilslamring. Jeg prøvde å skifte olje, men lyden ble borte i bare en liten stund. Nå er den tilbake, noe som irriterer meg noe så inni /(&%%&¤...

Jeg ser for meg at jeg ikke blir kvitt lyden før jeg får skiftet ventilløfterne. Jeg er ikke så gira på å gjøre dette selv, for jeg har ingen plass å mekke og jeg er heller kanskje ikke macgyver :nana:

 

Hvor kan jeg få gjort dette billigst mulig? Er dette vanskelig å gjøre selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter litt med at 2,8'en har en del ventilslamring. Jeg prøvde å skifte olje, men lyden ble borte i bare en liten stund. Nå er den tilbake, noe som irriterer meg noe så inni /(&%%&¤...

Jeg ser for meg at jeg ikke blir kvitt lyden før jeg får skiftet ventilløfterne. Jeg er ikke så gira på å gjøre dette selv, for jeg har ingen plass å mekke og jeg er heller kanskje ikke macgyver :nana:

 

Hvor kan jeg få gjort dette billigst mulig? Er dette vanskelig å gjøre selv?

er bare å ta opp kammene og løfte av løfterne, og sette ned nye. forutsatt at det er likt som på rekkemotor:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det "bare-bare", eller er det noe hokuspokus med kamdrev o.l.?

Regner med at man må av med kamdrevene før man får løs kammene?? Om noen kan komme med en guide for dummies, hadde jeg vært takknemlig! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må av med toppdekslene og kammene. Deretter er det bare å pille opp løfterne og slippe nedi nye. Ingenting av dette er noen heksekunst, men for å få av kammene må du jo av med registrerreima. Og da er det viktig å passe på i hvilken posisjon alt står slik at det kommer på likedan etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flottings! Jeg må nok få noen til å hjelpe meg med registerreim-biten, men ellers virker det greit.

 

Hvor er det gunstigst å kjøpe løfterne? Originale er vel en selvfølge...

Ca pris??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flottings! Jeg må nok få noen til å hjelpe meg med registerreim-biten, men ellers virker det greit.

 

Hvor er det gunstigst å kjøpe løfterne? Originale er vel en selvfølge...

Ca pris??

 

Sist jeg hørte prisen på løftere var Møller griiisedyre. Dette var før jul, og han som skulle bytte endte opp med å kjøpe på norskbildelsenter(.no) for 110,-/stk. Mener det var noe nærmere 300,-/stk på Møller, men du kan jo uansett ringe de og høre.

Jeg sendte deg en PM om den registrreimbiten forresten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også å la det stå en halvtimes tid før du starter etter å ha skrudd det sammen, dette for at de nye løfterene skal få "sunket" sammen. Drei gjerne motoren litt også. Sist, men ikke minst; vær klar for noen kjipe lyder, de gir seg fort, men sekunder er lange i en slik situasjon, lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at på tyske nettauksjoner ligger prisene helt ned mot ca 25kr/stk, men jeg aner ingenting om kvaliteten

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Pass på å feste kammene i riktig 'kryss-metode', så du ikke ødelegger lagerbukkene. Ingen enkel måte å skifte disse hvis de skulle knekke!

2. Har bilen gått langt er det kanskje en idé å bytte ventiltetninger mens du er inni der..

 

Bentley publishers (fås hos amazon.com, blauparts.com etc.) har en fin-fin manual for V6'en forresten, sammen med all info om AAN-motoren.. Kan anbefales, står alt en trenger av momenter og 'riktige' fremgangsmåter. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk så langt for masse nyttig informasjon! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, hvor skadelig er det å kjøre med for mye olje? Har sett flere advarsler rundt omkring hvor det står at katalysatoren absolutt ikke liker dette... Mente jeg leste i instruksjonsboken at man trenger 6 liter ved skifte av olje og filter. Jeg fylte på ca 5,5 liter da jeg skiftet, og nå er nivået en del over max-merket.

 

Kan dette ha noe med ventiltikkingen å gjøre? Kan det bli mindre kakling om nivået er mer normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, hvor skadelig er det å kjøre med for mye olje? Har sett flere advarsler rundt omkring hvor det står at katalysatoren absolutt ikke liker dette... Mente jeg leste i instruksjonsboken at man trenger 6 liter ved skifte av olje og filter. Jeg fylte på ca 5,5 liter da jeg skiftet, og nå er nivået en del over max-merket.

 

Kan dette ha noe med ventiltikkingen å gjøre? Kan det bli mindre kakling om nivået er mer normalt?

 

Motoren holder 4.8 liter olje når du også skifter filter. Det som skjer når du fyller for mye olje er at det kommer olje ut oljeluftinga som suges rett inn i motoren. Denne olja går mye godt uforbrent gjennom motoren og ned i katalysatoren, og det er ikke gunstig for levetiden på den. Oljepumpa har en trykkregulator som hindrer at trykket går over 6 bar (ca), så oljenivået spiller liten rolle der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, hvor skadelig er det å kjøre med for mye olje? Har sett flere advarsler rundt omkring hvor det står at katalysatoren absolutt ikke liker dette... Mente jeg leste i instruksjonsboken at man trenger 6 liter ved skifte av olje og filter. Jeg fylte på ca 5,5 liter da jeg skiftet, og nå er nivået en del over max-merket.

 

Kan dette ha noe med ventiltikkingen å gjøre? Kan det bli mindre kakling om nivået er mer normalt?

hvis det hadde vært for lit olje, kunne det ha med tikkingen å gjore:) ganske lite da:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les på http://www.12v.org et sted før du skifter løftere, det er en trykkventil til et par hundringser i hver topp som ofte er grunnen til problemet, ikke nødvendigvis løfterne (men kan såklart være de også, eller begge deler). Akkurat nå er http://www.12v.org nede, så får ikke postet nøyaktig link.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har veldig mye det samme problem på min 1.8T og jeg har vell også konkludert med at det å bytte sannsynligvis er eneste utveg. Har fått tips om å prøve med 10W60 olje, men har ikke komt sålangt enda. Ble litt bedre med 10W40 Maxlife enn vanlig olje, men holdt kun ett par tusen km også det før tikkinga/klakkinga kom tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har etter flere oljetyper kommet til at Mobil1 5-50 er det eneste som stopper kjeften på løfterne mine, så da får det bli det! Kan jo prøves? Castrol i samme vekt knatra fælt bare jeg kjørte littegrann 'morro'..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har etter flere oljetyper kommet til at Mobil1 5-50 er det eneste som stopper kjeften på løfterne mine, så da får det bli det!

Samme her. I tillegg har denne oljen god renseeffekt slik at avleiringer og koksing i oljekanalene i toppen forsvinner på sikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går kveld kjørte jeg litt hardt, for å spyle ut eventuell sot og drit fra tidligere eier. Vet ikke om den er igjensotet, men syns det er greit med litt gjennomblåsing ihvertfall.

Og det som er litt rart, er at siden "hardturen" er ventilene blitt stille! Den går også litt renere på tomgang. Tror jeg da, kan hende jeg bare er glad for at lyden har roet seg : haha :

Ventiltikking er utrolig irriterende!!

 

Uansett, jeg regner med dette bare er en god periode og at kaklingen kommer tilbake etter hvert. Men det er rart den plutselig blir helt tyst....

 

Men nye løftere er bestilt, så jeg regner med det blir bytte etter hvert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobben er forresten gjort, med MASSE hjelp fra Kay Langhelle. Retter en stor takk til han :tilber:

 

Det tok en stund, men tikkingen forsvant til slutt. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.