Anbefalte innlegg

Hadde egentlig betemt meg for en KKK k24 og har anskaffet meg dette, men nå er jeg tilbake til tenke-stadiet.

 

Jonus mente at en k24 ville fungere best til en G60, og at k26 ville bli litt for stor.

KRB mente at k24 hadde altfor lite eksoshus og propell, og at den ville skape altfor høyt mottrykk og varme. K26 ville passe mye bedre og ville klare mere effekt.

 

Men hva mener folket? tror at det er iallefall to stk. på forumet her som har prøvd k24 på G60. Hvordan fungerte det?

 

 

Jeg bygger motoren for å klare 250hk ihvertfall. Gjerne mer også etterhvert, og da vil jeg gjerne kjøpe en turbo, nå først som sist, som klarer dette! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K24 passer kanon på disse motorene, tap og varme unngår du med et fornuftig grenrør/manifold.

Fikk tidlig ladetrykk og mye punch hele veien på mitt oppsett, hadde dette i rallyen, var endel cossier som syntest det var flaut å bli parkert av en GOLF!;)

 

Har og kjørt t3'er på g60 motor, funker det og. Men hadde da kjip manifold og for stort eksoshus(ar63). Så ble litt ketchup, så egnet seg best på bane og generell grisekjøring da man i slike tilfeller ligger høyere turtall og bremser på gir...

 

Men ville prøvd k24, misliker du det har du jo flens til å bare smette på en 26'er...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En her i Ålesund har en K24 på en 1,8 16v turbomotor,det funker som bare det!!! Den fungerer iallfall helt fint,vil tro en K26 vil bli litt overkill på en G60 motor som jo er 1,8 liter kontra 2,2 liter som de er "beregnet" for. Du får sikkert et hysterisk effekt-register,lite i bunn å et heidundranes brak når du først får ladetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Litt ketchup gjør ikke noe.. men alt med måte.

 

Grenrøret skal være bra, det er bygd med 40mm rustfrie rør, med turboen plassert midt på. Kompressordelen på k24 er nok stor nok, men det er eksosdelen jeg er mest engstelig for. Problemet med G60 kontra 16v er jo at G60 motoren spyr ut mye mer eksos enn 16v motoren!

han som hadde grenrøret før meg hadde oljekjølt k26 og han sa at han hadde ca 0,5bar i ladetrykk ved 3000omdr. og ved 3500 dro det helt av. Hvis det ikke blir verre "lag" så skal vel det gå greit?

 

Johnny: Hvilken k24 hadde du? fikk du målt noe effekt i motoren?

 

Hvordan er k26 turboen på 2,2 10v motorene? mener jeg har hørt at folk prater om "lag" der også? Og hvis det blir lag der, blir det iallefall lag på G60! :)

 

Og går det å lade 1,5bar over tid med en k24??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har K26 på min 16v turbo, og det er helt konge! Litt senere ladetrykk, men ved 3500 tar det helt av, og den holder seg helt ut. Det gjorde ikke K24.

Vet ikke hvor stor forskjell det er fra G60 til 16v jeg men ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den fungerer bra på din 16v så skulle jo det være bra for meg.. :)

I teorien så skal man jo få tidligere ladetrykk med 2v istedenfor 4v..men her er det jo flere ting som spiller inn.

 

Vil nok kanskje tro at jeg får en mer "eksplosiv" motor med mindre turtallsområde enn en 16v med samme turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K24 passer kanon på disse motorene, tap og varme unngår du med et fornuftig grenrør/manifold.

Fikk tidlig ladetrykk og mye punch hele veien på mitt oppsett, hadde dette i rallyen, var endel cossier som syntest det var flaut å bli parkert av en GOLF!;)

 

Har og kjørt t3'er på g60 motor, funker det og. Men hadde da kjip manifold og for stort eksoshus(ar63). Så ble litt ketchup, så egnet seg best på bane og generell grisekjøring da man i slike tilfeller ligger høyere turtall og bremser på gir...

 

Men ville prøvd k24, misliker du det har du jo flens til å bare smette på en 26'er...

Sorry for off topic,men stiller meg litt i samme situasjon som deg Harald...

Johnny:

Var du mye plaga med ekstrem varme på Roccoen?Hvilket trykk kjørte du på?

Vil 3" downpipe bli overkill eller? Er ikke helt sikker på om jeg skal gå for den T3en jeg har,mye vil ha mer..Og vil ha et bredt effektregister også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den fungerer bra på din 16v så skulle jo det være bra for meg.. :)

I teorien så skal man jo få tidligere ladetrykk med 2v istedenfor 4v..men her er det jo flere ting som spiller inn.

 

Vil nok kanskje tro at jeg får en mer "eksplosiv" motor med mindre turtallsområde enn en 16v med samme turbo?

 

Når jeg kjørte med K24, så føltes det ut som den var tom ved 5000 - rett over, mens K26 gir hele veien til rødmerkinga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror selv det vil bli litt lag med 26, for stor eksosdel. viss den kommer på 3500 er jo det kjedelig, k24(fra S6) på min begynte ting å skje allerede rett over 2000o/min, og bare tok videre av, om det gir seg ved 5800-6000 så vil ikke jeg si det er så trist da man allerede har kommet seg fort opp på det turtallet, ville aldri dradd slike motorer til vane opp i rødmerkinga eller over da det er da ting går til hellsikken.

 

Tingen er da at når man girer vil treffe rett der ting begynner å skje igjen så det skjer ting hele tiden, har man for mye lag må man presse motoren opp på høyere turtall for å akkurat treffe der ladetrykket kommer på neste gir...

 

Andreas: Merket ikke mye til varme, litt var det vel. Hadde pakket inn alt i eksostape og kjølere i alle ender...

 

Har tidligere bare kjørt 2.5toms på 8vt, skal ha 3tums på 16v da. Men tror ikke det blir overkill i ditt tilfelle, en turbo skal jo puste fritt og dermed ha minst mulig/ingen motstand i eksos. Spørsmålet er vel heller om du får plass til det på einseren. Hva t3 hadde du nå da? 42/48? 42/50? 48/63?

 

Er nok litt forskjell på 8v-16v ja, og ellers ting som spiller inn er jo kammer, tenning, grenrør, ladetrykk osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3" downpipe går nok bra, men det er en del mindre plass bak en 8V med turboen hengende ned mot drivakslingen. Jeg tror det er mer et spørsmålet om hvor bra det blir med x antall trange bøyer før man kommer under bilen. Jeg er i ferd med å lage 3" downpipe på min (og jeg har kun en liten K04)

 

Men det er ikke plass til 3" over bakakslingen. Det er trangt nok med 2.5"

 

Bildet viser et noe flatklemt 2.5" rør over bakakslingen med hjulopphenget hengede maksimal ned.

IMG_4973.sized.jpg

 

Bilder fra eksosanlegg byggingen ligger her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakakslingen kan ''bygges'' om den, kapp ned et spor der eksoen skal over, 10x1,5cm holder, sveis på vinkeljern på begge sider, og den er sterkere enn den noengang var, og plass til 3toms har man, bare ikke fortell det til noen på tilsynet;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andreas: Merket ikke mye til varme, litt var det vel. Hadde pakket inn alt i eksostape og kjølere i alle ender...

 

Har tidligere bare kjørt 2.5toms på 8vt, skal ha 3tums på 16v da. Men tror ikke det blir overkill i ditt tilfelle, en turbo skal jo puste fritt og dermed ha minst mulig/ingen motstand i eksos. Spørsmålet er vel heller om du får plass til det på einseren. Hva t3 hadde du nå da? 42/48? 42/50? 48/63?

 

Er nok litt forskjell på 8v-16v ja, og ellers ting som spiller inn er jo kammer, tenning, grenrør, ladetrykk osv...

heheh..plassen blir vel så som så..men får tenke ut en løsning på det :)

Er ikke helt sikker hvilken .AR det er på den jeg...hvordan finner jeg ut det da?

Det var den Airesearch T3en du hadde...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3" downpipe går nok bra, men det er en del mindre plass bak en 8V med turboen hengende ned mot drivakslingen. Jeg tror det er mer et spørsmålet om hvor bra det blir med x antall trange bøyer før man kommer under bilen. Jeg er i ferd med å lage 3" downpipe på min (og jeg har kun en liten K04)

 

Men det er ikke plass til 3" over bakakslingen. Det er trangt nok med 2.5"

 

Bildet viser et noe flatklemt 2.5" rør over bakakslingen med hjulopphenget hengede maksimal ned.

Bilder fra eksosanlegg byggingen ligger her

 

Så du kjører 3" helt bak til bakakslingen du da...Tenkte jeg skulle prøve med 2,5" fra downpipe og bak...vil tro det skulle holde i massevis ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du kjører 3" helt bak til bakakslingen du da...Tenkte jeg skulle prøve med 2,5" fra downpipe og bak...vil tro det skulle holde i massevis ;)

Nei, 3" downpipe og 2.5" fra torpedoveggen og bakover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, 3" downpipe og 2.5" fra torpedoveggen og bakover.

Åjah...

Men den bakdempern der..Hvor kjøpte du den? Og pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åjah...

Men den bakdempern der..Hvor kjøpte du den? Og pris?

Torshov bilrek. og ca 900-1000kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet når en Audi med 2,2 10v og k26 turbo begynner å bygge trykk?

Eller som vet om en K24/7000 tåler 1,5bar over tid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har og hørt om litt lag på gamle k26 på 10v, men kan ikke bekrefte dette.

 

K24'en tåler nok det ja, er vel noe slikt de fleste audier som er trimmet går på. 1.6bar på min s6... virker fint den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt lag på K26, men syntes ikke den var så mye verre enn K24. Kan jo tenkes at det har noe med at jeg fikk en del mer komp. samtidig som jeg byttet til K26.

Hørte at K24 tålte max 1,2 bar ? Men jeg kjørte med 1.5 bar på min K24.

 

Johnny: Har du da trukket fra 1 bar i atmosfærisk trykk når du sier S6'n din går på 1.6 bar ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Johnny: Har du da trukket fra 1 bar i atmosfærisk trykk når du sier S6'n din går på 1.6 bar ?

 

Hehe, har nok det, ikke mange mtm stg3 chiper som går på 0.6bar...

 

Ang lag og arbeidsområde blir det igrunn urealistisk å sammenligne 8v og 16v enten med 24 eller 26 da det er to vidt forskjellige maskiner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. ikke lett dette her! Men jeg kan ikke skjønne annet enn at en k24 må være et bra valg. Den klarer jo fine tall på en 2,2 femmer, så da burde den jo klare det også på 1,8l. Og selvom en 2v motor vil spy ut mer eksos enn en 4v motor, så tror jeg det går oppiopp i og med at femmer'n har 400cc mer med volum.. Men hadde jeg hatt en k26, så hadde jeg prøvd. Men siden jeg har et bra eksemplar av en k24 så tror jeg at jeg går for den! :) Fikk hentet meg Vr6 clutch sett idag også, så da skulle jeg være sikret der iallefall. :)

 

Men et spm. til: Skal jeg gå for W5DPO eller W4DPO platina plugger til denne motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 8v vil ikke spy ut mer eksos enn en 16v, eksosen må jo ut uansett:) Forskjellen ligger vel i det at en 8v gir mer eksos pr åpne ventil kontra en 16v pga dobbelt så mange ventiler, men eksosmengden som kommer frem til turbo er den samme. Ang k24 kontra k26 ville jeg ha valgt en k24. Grunnen til dette er lag, en k26 lagger bra nok på en 2,2 10v. Hadde selv en uno turbo 1,3liter med v40 turbo (mitsu t14?), denne fikk jeg fullt turbotrykk (1,8bar) ved 3800omdr, dette var ganske slitsomt og kjøre med og vil egentlig ikke anbefale dette for noe annet enn banebruk. Var slitsomt å varve 8-9000omdr for å ha fullt trykk ved neste gir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 8v motor vil utvikle mer eksos pga at det er en mindre effektiv motor. Man må ha mere trykk/luft på en 8v motor ,for å få samme effekt som en 16v. Visste ikke dette før jeg lærte det av KRB og Turbopower.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 8v motor vil utvikle mer eksos pga at det er en mindre effektiv motor. Man må ha mere trykk/luft på en 8v motor ,for å få samme effekt som en 16v. Visste ikke dette før jeg lærte det av KRB og Turbopower.. :)

 

Vil tro det motsatte jeg men...

 

Det du gjør når du trimmer en motor er jo å øke mengden lutf/bensin som kommer inn i sylindrene.

 

Jo mer inn mer må ut, 16v er sprekere enn 8v, altså vil den(16v) levere mer eksos...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har k24 i g60`en min, funkker greit det, har ladetrykk til ca.5700 eller noe,

eneste som er minuset er den separerte wg`en som tar meget stor plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.