Anbefalte innlegg

er det ikke da topp-pakninga som er gåen?

audi 80 2.0e -92 abk motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyst sannsynlig desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

då er det bare å skru sund....

noen tips og triks??

eller er det bare å skru sund?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått tatt en SYLINDERLEKASJETEST først for å være helt 100% sikker. Ellers bør det vel gå greit om du har skrudd noe i fra før. Er ikke nybegynner rep det der mener nå jeg men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skru av minst mulig deler så du ikke må bruke så mye penger på nye pakninger overallt;) tror du skal klare å skifte uten å ta av eksos og innsug.. bare få noen til å løfte opp mens du skyver den under..

 

DEt ville jeg ihvertfall gjort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skru av minst mulig deler så du ikke må bruke så mye penger på nye pakninger overallt;) tror du skal klare å skifte uten å ta av eksos og innsug.. bare få noen til å løfte opp mens du skyver den under..

 

DEt ville jeg ihvertfall gjort..

 

Hva med å KANSKJE rengjøre toppen og blokka da?

 

Bare nisser som skyver toppakningen under = jallamekk som holder i 2 timer

 

Kurant å bytte toppakning på de motorene der iallefall, bare å ta seg god tid om man ikke har gjort det før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skru av minst mulig deler så du ikke må bruke så mye penger på nye pakninger overallt;) tror du skal klare å skifte uten å ta av eksos og innsug.. bare få noen til å løfte opp mens du skyver den under..

 

DEt ville jeg ihvertfall gjort..

 

Greit nok det, men det er en fordel å få pusset blokk og topp ordentlig rent før man har på ny pakning. Gamle pakningsrester o.l Pass også på å tømme bolthull til topplokksboltene for olje og kjølevæske slik at de nye boltene ikke sprenger blokka da du skrur til. Blås de rein med pressluft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

der skal vel vær mæsteparten av pakninger...tillogmed ventilpakninger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å la motoren kjøle seg ned før du skrur av toppen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

der skal vel vær mæsteparten av pakninger...tillogmed ventilpakninger..

 

Da bør det gå bra. Husk nye bolter ( strekkbolter ) og riktig moment og rekkefølge da du drar til toppen. Pass også på å legge toppakningen riktig vei. Teksten TOP skal........ ja...opp! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja, selfølgelig det glemte jeg og si, men jeg tenkte ikke over det med ødelakt pakning. men vanelig toppakning bytte ville jeg gjort det på måten min, i hvertfall på min motor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noen bilde av hvilken rekkefølge det skal skrues til med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk med rekkefølge ark da jeg kjøpte bolter hos mekonomen i hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk med rekkefølge ark da jeg kjøpte bolter hos mekonomen i hvertfall.

har ikje åpna pakken me pakningen, men æ ser ingen gjennom plasten...

...fikk det og da jeg skiftet på en saab og en partol...

kanskje det ligger under alt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk å la motoren kjøle seg ned før du skrur av toppen:)

 

også ta ut kjøleveske og olje.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stikk innom et verksted/servicesenter og spør om de kan sjekke Autohidden, der står rekkefølge og moment. Og tegning på hvordan reima skal stå etterpå.

Ellers er det vel kansje noen her på forumet som har det eller haynes bok som kan gi et konkret svar...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABK har såvidt jeg vet varmeveksler olje/vann, på oljefilterbraketten. Denne kan lekke og blande olje og kjølevæske, ikke uvanlig. Verdt å undersøke før man plukker fra hverandre hele motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, dessuten er det stor sjanse for at den har stålpakning, og de ryker _sjeldent_, for å si det sånn.. (Du ser det fra utsiden, om det er en sånn flerlags pakning.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ABK har såvidt jeg vet varmeveksler olje/vann, på oljefilterbraketten. Denne kan lekke og blande olje og kjølevæske, ikke uvanlig. Verdt å undersøke før man plukker fra hverandre hele motoren.

 

Ka?? kor e den? æ e 1 time fra å bytt alle pakninger i toppen....

har d ikke vært for kjøleveske i olja, har d ALDRI kommet til å skje. da motoren er gått ca 160000km. hvor om trent å er den vanskeli å komme til? må jeg ut med all olje for å bytte pankin...eller hva må jeg tenke på???

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, dessuten er det stor sjanse for at den har stålpakning, og de ryker _sjeldent_, for å si det sånn.. (Du ser det fra utsiden, om det er en sånn flerlags pakning.)

 

jeg tror det var problemer med vifta en gang. da gikk bilen seg meeeget varm..... ryker ikke toppakninga da???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ka?? kor e den? æ e 1 time fra å bytt alle pakninger i toppen....

har d ikke vært for kjøleveske i olja, har d ALDRI kommet til å skje. da motoren er gått ca 160000km. hvor om trent å er den vanskeli å komme til? må jeg ut med all olje for å bytte pankin...eller hva må jeg tenke på???

:confused:

 

Kjølevæsken renner ut når du tar den av, en del olje går ut når du tar av filteret siden det er fullt. Du *må* ikke nødvendigvis skifte olje, men er det blandet kjølevæske og olje bør man bytte begge to uansett.

 

Se vedlagt bilde, enheten jeg tenker på er nr. 7 og har to vannslanger tilkoblet samtidig som den sitter rett over oljefilteret. Man kan si at du skrur oljefilteret inn på undersiden av kjøleren.

 

Skifte er lett om jeg ikke husker feil. Ta av vannslangene og oljefilteret. Løsne mutter nr. 8 og dra hele saken av. Bytt pakningen nr. 6 og sett på den nye oljekjøleren og mutter nr. 8. Sett på oljefilter igjen, etterfyll/skift olje og kjølevæske. Burde ikke ta lang tid.. :)

olje.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men e d ikje normalt at toppakninga ryk om biln har gått seg varm og har koka..???

eller?? bruka dennan pakninga å ryk vist d blir varmt? e d en vanlig o-ring??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan skje, men på kjøleren er det ikke pakningen som ryker, det er selve kjøleren som blir lekk innvendig. Må bytte hele klossen som er nr. 7 på tegningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen har vært varm/kokt bør du evt sjekke om topplokket er rett også. I aller værste fall har det vridd seg pga varmen. Kan også være den kjøleren som er nevnt. Derfor bør du få tatt en sylinderlekasjetest FØR du begynner å skru ifrahverandre noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ja, er ikke lett å velge hva en skal gjøre når det er så mange gode ideer på banen. om du ikke har tatt av toppen din enda, så kan du lese det her, å si hva du syns, dvs, jeg kommer med nok en god ide til deg.

 

dersom det er snakk om lekkasje i kjølere eller blåste toppakninger, så kan det være snakk om mye vann, vann som tærer på syl. foringer, veiv etc. uansett, dersom du har pakninger til det, så ville jeg tatt av toppen bare for å kontrollere at alt er ok. ser alt bra ut, så setter du toppen på med ny pakning og kjører videre med god samvittighet. Det er naturligvis viktig å finne ut hvor vannet kommer fra, men det finner du sikkert. en annen ting som kan være lurt å sjekke er om toppen din har "slått" seg eller sprukket. dersom bilen har kokt, kan dette skje. Slått seg vil si vridd seg på en måte.

 

lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.