#1 Skrevet Januar 13, 2006 Hei Har lest på forumet at folk trykktester sine trykkrør fra turbo til innsug, men aldri hvordan de gjør dette??? Vet hvordan man trykktester et kjølesystem, lurer bare på hvordan man kobler seg inn og tester for lekasje i trykkrørene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 14, 2006 Veldig enkelt! (verfall dersom ein har kon-filter.) Ta av slangen inn på filteret/Luftmassemåleren. Sett her inn noko som tetter hullet. Så du kan stramme rundt med slangeklemma. Lag eit hull i "proppen" som du stikker blåsepistolen inn i. Så er det berre å pøse på. Trykk over 1.5bar er ikkje å anbefalle med orginalslanger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 14, 2006 Jeg har brukt en GØY saftflaske til dette,bunnen på disse flaskene passer perfekt i slangen... Så borrer du ett hull i toppa på flaska til blåsepistol. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 14, 2006 Trykktesting: Lag en 80mm plugg med bilventil Skru av slangeklemma til luftmassemåleren, sett inn pluggen i stedet for. Sett på trykk, men ikke mer enn ca 0,2 Bar iførste omgang. Lekkasjer i veivhusvent vil du høre nå. For å sjekke trykk slanger tar du nå og plugger veihusvent. tilkoblingen på slangen som går fra LMM (luftmassemåleren), slik at veivhusventilasjonen er koblet ut. Jeg pleier å blokkere slangen til wastegate da jeg har en liten lekk der. Nå kan du kjøre opp test trykket til ca 1 Bar, ved lekkasje på trykk slanger vil du antakelig høre det nå. Hvis vanskelig å lokalisere kan du ha på såpevann ca der lyden kommer fra og forhåpentligvis få fine bobler der lekkasjen er. OBS selv en liten lekkasje stjeler effekt! Jeg prøvde meg på denne og det funket:) Lykke til!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 15, 2006 Tusen takk for forslagene. Nå skal jeg nok klare å få trykktstet hele mitt system. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 15, 2006 Hvordan vil bilen oppføre seg hvis det er lekkasje i veivhusventilasjonen? Er det noen kjente tegn? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 26, 2007 Blåser litt liv i denne jeg. Skal til og prøve dette selv. Lurer derfor på følgende: Vil ikke turbo ta skade av dette. Vil ikke den rotere når luft blåses inn og evt da dreie uten tilførsel av olje? Mener og ha sett at andre som prøvde dette blåste lager tettningene i turboen og. Men mulig de brukte vel høyt trykk? Er jeg helt på jordet her eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 26, 2007 Du må blåse luft inn i slangen som går ut på trykksida av turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 26, 2007 Du må blåse luft inn i slangen som går ut på trykksida av turboen. På bildet over blåses trykket rett inn på turboen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 27, 2007 Blåser litt liv i denne jeg.Skal til og prøve dette selv. Lurer derfor på følgende: Vil ikke turbo ta skade av dette. Vil ikke den rotere når luft blåses inn og evt da dreie uten tilførsel av olje? Mener og ha sett at andre som prøvde dette blåste lager tettningene i turboen og. Men mulig de brukte vel høyt trykk? Er jeg helt på jordet her eller? ikkeno farlig så lenge du holder deg til normalt trykk, du blåser jo bare inn det trykket du kjører på. turboen vil ikke snurre noe spesielt så lenge du ikke blåser direkte på bladene for det er eksosen som driver den når bilen din går:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 27, 2007 På bildet over blåses trykket rett inn på turboen! Ja jeg så det, men det er ikke sånn jeg ville ha gjort.. Men begge måtene er sikkert OK. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 3, 2007 ikkeno farlig så lenge du holder deg til normalt trykk, du blåser jo bare inn det trykket du kjører på. turboen vil ikke snurre noe spesielt så lenge du ikke blåser direkte på bladene for det er eksosen som driver den når bilen din går:) Dette prøvde jeg i dag. Nå skal det sies at oppfinnelsen min for og blokkerer slangen inn på turbo ikke var optimal, men jeg fikk ihvertfall bygget trykk, kjente slangen ekspandere og hørte turboen begynnte og spinne Likte ikke dette noe særlig. Men trykket svek ut igjen både her og der på oppfinnelsen min. Men klarte ikke og få trykksiden til og holde på trykket. Fulgte beskrivelsen over og blokkerte veivhusventilasjonen. Jeg trodde at trykket skulle stå seg en stund (1 min?) i slangen slik at jeg rakk å lete, men det gjorde det desverre ikke. Men demonterte IC - innsugslangen min og er temmelig sikker på at lekkasjen er her. Ga opp trykktestingen med og kjøre trykket inn på turbo, var redd turboen skulle gå uten olje... Før dette klarte jeg 1,0 til 1,1 i 2 gir og 1,1 i 3 gir... Men når jeg fikk flyttet litt og rettet slange patenten min fra IC - innsug. Klarte jeg og lade 1,3 i 3 gir igjen og 1,2 i 2 gir. Dette gikk ikke tidligere.... Bare 0,1 bar igjen til gode gamle 1,4 bar. Ved rolig pådrag og trykkbygging hører jeg lekkasjen. Ny IC - innsugsslange jaktes... Neste gang kjører jeg trykket inn på slangen ut fra turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 3, 2007 Jeg har brukt å koble av røret inn til motor, og tette dette med en stor gummislange med slangeklemme irundt.. Turbo siden bruker jeg så å koble ifra ETTER turbo, å gjøre samme manøver der, men med gummislange med bilventil på (f.eks en lastebil-hjuls slange som jeg bruker) Kan ikke kjøre så innmari høyt trykk, men høyt nok til å finne lekkasjer! Ola 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 3, 2007 Her er bilde av trykktesting utstyret vi laget til en S2 i vinter! Funket gull, og fant feilen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 3, 2007 Her er bilde av trykktesting utstyret vi laget til en S2 i vinter! Funket gull, og fant feilen! Fanken, at ikke jeg tenkte sånn! Skar dere ut bare et hull som ikke dekket hele diameteren på bunnen da eller? Men når trykket bygde seg opp. Spant ikke turboen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 3, 2007 Jeg tok bare en bunn fra en halvliter flaske, teipet rundt til diameter passet til slangen som LMM er koblet til, å borret hull, monterte bilventil, å det funker helt supert. Har aldri hørt turboen snurre, å finner alltid noen lekkasjer jeg kan tette Forhåpentligvis ikke så mange fler nå når jeg får samco slangene, men enkelt, tar 5 min å teste, 10 min å lage og er helt supert Gjort det evig mange ganger, å aldri hatt problemer med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...