håndbrekk og calipper bak med skivebrems - problemer

Anbefalte innlegg

har hatt litt problemer med håndbrekket mitt.. har lest litt rundt på forumet og som dere sier, at håndbrekker sitter låst/fast/ikke funker grunnet at håndbrekk "hendelen" har låst seg....

 

Har nå demontert denne calipperen, og smurt på CRC og banket å herjet løst på den med hammer... og til slutt så løsnet heløe greia.. fungerer som normalt... (tror jeg)

 

Monterte sammen igjen og luftet systemet...

Men det som er faen nå, er at bremse-pedalen går 5 cm lenger inn før den tar på bremsa i forhold til før... håndbrekka fungerer nå da, men stusset på at pedalen gikk så mye lenger inn en før..

 

Har hørt at det er noe selvjusterings greier på denne, men hvordan fungerer dette?? virker som om klossene går alt for mye tilbake når pedalen slippes... og at jeg må trykke 2 ganger for at bremsene tar på samme måte en før...

 

 

Noen som kan forklare meg hvordan calipperen fungerer, og hvordan brekke hendelen fungere på calipperen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du hadde opp hele calipperen i smådeler skrudde du vel stempelet helt inn igjen før du monterte sammen? Stempelet skal justeres ut igjen til du har omtrent 0.5-1mm klaring mot klossene da du monterer sammen. Stempelet justeres ved å skru det utover, stikk motsatt av hva du gjør da du presser det inn igjen ved skift av klosser. Skjønte du det Veit ikke helt hvor bra jeg greide å forklare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg monterte det på igjen så tok jeg en planke å en hammer å "skyvde" stempelet helt inn når jeg monterte.. etter monteringen tok jeg og pumpet bremsen til den ble "hard" så foretok jeg luftingen....

 

er dette feil??

 

 

Demonterte ikke stempelet når jeg hadde den ut..

Hvordan skrur jeg stempelet ut da? >Forsto ikke helt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Semplene på disse calipperne skal skrus inn, ikke presses. Dersom de presses inn uten at man skrur, kan selvjusteringa til brekkmekanismen legge på røret.

 

Korrekt fremgangsmåte er å skru stemplet helt inn.

Så kan man enten la de være helt innskrudd når du monterer, eller skru det ut igjen til det er ca 1 mm klaring. NB. Om du skrur for langt, må du skru helt inn i gjen og begynne på nytt.

Så er det ytterst viktig for at selvjusteringa av brekke skal komme på gli at du pumper en 20-30 ganger med fotbremsen (med motoren i gang) før du rører brekket. Dersom du har hatt av brekkvaierne, så vent med å montere dem igjen til etter at du får pumpa ut stemplene med fotbremsen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil det si at jeg har ødelagt selvjusteringa nå da?

Hva skal jeg gjøre nå da? skal jeg bare prøve å løsne det opp igjen og skru helt inn, og skru helt ut til det er igjen 1mm, så montere sammen uten håndbreke wirene, pumpe 30 ganger og så hekte på brekke wirene?

 

Når i denne fremgangsmåten skal jeg lufte bremsa? før eller etter jeg har pumpet 30 ganger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil det si at jeg har ødelagt selvjusteringa nå da?

Hva skal jeg gjøre nå da? skal jeg bare prøve å løsne det opp igjen og skru helt inn, og skru helt ut til det er igjen 1mm, så montere sammen uten håndbreke wirene, pumpe 30 ganger og så hekte på brekke wirene?

 

Når i denne fremgangsmåten skal jeg lufte bremsa? før eller etter jeg har pumpet 30 ganger?

Prøv det. Du kan i praksis la være å skru utover også, bare skru inn og la pumpinga presse stemplet ut. Luft bremsene først, ellers får du kanskje ikke nok trykk når du skal pumpe stemplet utover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Haynes-boken til min Audi står det at stempelet skal justeres ut ved at man trekker i håndbrekket 20-30 ganger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv det. Du kan i praksis la være å skru utover også, bare skru inn og la pumpinga presse stemplet ut. Luft bremsene først, ellers får du kanskje ikke nok trykk når du skal pumpe stemplet utover.

 

 

har prøvd dette nå, men ingen forandring.. pedalen går like lang inn enda...

 

 

skal prøve å trekke i håndbrekka 30 ganger i morga...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Haynes-boken til min Audi står det at stempelet skal justeres ut ved at man trekker i håndbrekket 20-30 ganger.

Stemmer det, men stemplet må ha anlegg på klossen før man gjør det, ellers kommer hele greia på utur. BTDT : bh :. Om man skrur stemplet ut eller om man bruker fotbremsen (eller en kombinasjon av disse) spiller ikke så stor rolle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fy faen... hørte med møller om ny calipper... 2600,- for 1.stk.. Trodde desse lå på en 1400-1500,- jeg... men neeeida... Noen plass desse selges til en billigere penge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster vel rundt en 1800,- på Mekonomen som innbyttedel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.