UrQuattro sperrer på turtall

Anbefalte innlegg

Jeg skal på lørdag hente meg en audi UrQuattro som er i generelt teknisk og utseendemessig god stand etter mitt sjønn. Eneste problemet jeg finner er at bilen sperrer på turtallet når den når 4000 RPM ved gasspådrag. Den sperrer ikke hvis jeg ruser motoren, eller når jeg gir sakte gass, da drar den pent oppover, men hvis jeg gir på så sperrer den på 4000RPM, så kan jeg slippe gassen og gi fort gass igjen så drar den opp til ca 5000RPM og samme må gjøres en gang til før den drar til ca 6000RPM og samme må igjen gjøres før den drar til 6500RPM som er turtalssperra. Jeg gav den en real test på dette for å finne ut hva det kunne være fornoe, men etter å ha snakket med audi sentrum som ikke kunne fortelle meg over telefon hva det kunne være har jeg sett meg nødt til å spørre etter hjelp her på forumet og eventuelt om noen har vært borte i det samme problemet. Bilen er en 1982 Audi UrQuattro av typen WR med en 10v 5'er.

 

Han som har bilen sier at det skal kun være å bytte rotoren for å få ordnet problemet, og at det er pga bilen er kresen på delene, den som sitter i var fra biltema, og han mente jeg måtte få bestilt meg en orginal en fra tyskland. Er dette fakta?

Dersom noen lurer så ordnet jeg meg en pen pris på bilen pga denne feilen og med tanke på at Audi Sentrum mente det kunne koste opptil 15tusen å reparere dersom det var en omfattende feil med k-jettronic innsprutsystemet i bilen.

 

Noen som har vært borti samme problemet før?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være en liten fjær-belastet sak på rotoren som er "turtallsperra" på gamle VW/Audi som den der Urquattroen. Det du kan prøve på er å nappe av den fjærbelasta saken som kortslutter slik at tenningen kuttes. Da har du nok ikke turtallsperre men du får iallfall eliminert en mulig feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel rotor med sentrifugalsperre på den motoren, sikkert like greit å prøve å skifte den først, før du evt går over til meir avansert feilsøking. den motortypen er og veldig følsom for falskluft, som lekkasje på slanger, rør, dårlige pakninger på oljepåfyllingslokk eller peilepinne. Litt usikker på om det er vakumstyrt tenningsforstiller i fordeleren på den motoren, men i tilfelle så kan du jo sjekke at den ikkje går tregt. Rotoren skal kunne vris og skal returnere til utgangspunktet når du slipper den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal være en liten fjær-belastet sak på rotoren som er "turtallsperra" på gamle VW/Audi som den der Urquattroen. Det du kan prøve på er å nappe av den fjærbelasta saken som kortslutter slik at tenningen kuttes. Da har du nok ikke turtallsperre men du får iallfall eliminert en mulig feil.

Fjerner du den delen tror eg du bryter kretsen og da vil du ikkje få gnist.

Mulig eg tar feil, men tror eg prøvde det på en bil eg hadde før og det funka dårlig. løsningen blei å lime fast den delen som legger seg ut sånn at den ikkje får bevegd seg, men da vil selvfølgelig ikkje turtallsperra funke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(...)Noen som har vært borti samme problemet før?

Dette er kanskje ikke direkte til hjelp, men jeg har det samme:

Min MC motor oppfører seg omtrent slik som du bekriver. Ved full gass kutter den ved ca 4000, men om jeg er forsiktig med pådraget kan jeg få den til turtallsperra. Det er i hovedsak lettere å få den til å gå over 4000 på lavere enn på høyere gir. I følge trykkmåleren på kjørekomputeren lader den ikke mer enn 0,2 bar.

 

På min motor er turtallsperra elektronisk, og det er en helt vanlig rotor i fordeleren, så det er i alle fall ikke det som er feil hos meg.

Da jeg kjøpte bilen var det et utall av forskjellige feilsymptomer. Jeg har byttet dyser, dyseforinger, plugger/kabler og to innsugsventiler (overhalt toppen), samt bytta noen vakuum- og veivhusventilasjonsslanger som tydelig var slitne.

 

I skrivende stund er jeg i ferd med å fikse gasspjeldsensoren. Denne gav ikke utslag på full gass så jeg åpna den og fant ei lodding som var gått opp. Så fort sikaflexen tørker og det blir lyst ute skal jeg få den på plass igjen. Håpe det hjelper.

gasspjeldsensor.JPG

 

De to neste punktene vil etter planen det være å trykksette systemet for å lytte etter lekkasjer, og å få lest ut feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, som du sier morten, på 1. og 2. gir klarer jeg å få den til å gå opp til turtalssperra ved forsiktig gasspådrag, mens på høyere gir så klarer jeg ikke det, har ikke prøvd skikkelig i 3. men mener den stoppa på 4k uansett omtrent der.

 

Men som jeg sier, hvis jeg slipper gassen fort å gir gass igjen så går den litt høyere på turtall som jeg forklarte, men begynner igjen ganske fort å sperre igjen.

 

Tok i går når jeg parkerte hjemme å holdt for eksosen og ble da helt svart på hånden. Det "sprutet" rett og slett ut av eksosen. Hva kan dette være? Feiltenning som ressulterer i bensin som slipper igjennom og ut i eksosanlegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, som du sier morten, på 1. og 2. gir klarer jeg å få den til å gå opp til turtalssperra ved forsiktig gasspådrag, mens på høyere gir så klarer jeg ikke det, har ikke prøvd skikkelig i 3. men mener den stoppa på 4k uansett omtrent der.

 

Men som jeg sier, hvis jeg slipper gassen fort å gir gass igjen så går den litt høyere på turtall som jeg forklarte, men begynner igjen ganske fort å sperre igjen.

 

Tok i går når jeg parkerte hjemme å holdt for eksosen og ble da helt svart på hånden. Det "sprutet" rett og slett ut av eksosen. Hva kan dette være? Feiltenning som ressulterer i bensin som slipper igjennom og ut i eksosanlegg?

At du ble svart på hånden er ikke unaturlig!! Samler seg opp kondens i eksosanlegget såfremt du ikke kjører hardt med den så kondensen fordamper pga varmen i eksosen. Men det høres mer og mer ut som du bør kjøpe deg en ny rotor ja. Helt sikkert den turtallsperre-dingsen som kødder til ting og tang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ta meg av det så tidlig som mulig i morgen da å få tak i en ny rotor å sette inn for å sjekke om det kan være feilen. Uansett skal bilen få ose seg litt på et audi verksted for å få justert tenningen, samt en overhaling av diverse. Har satt av ca 25-30k som kan brukes til service og rep. Og med de kostnadene burde bilen bli forholdsvis strøken. :tilber:

 

Henter prøveskilt, samt får bestilt skilter i morgen tidlig når vegvesenet åpner dørene, samt kjører den dermed opp til erling rød for en sjekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått målt pluggledningene og funnet ut at de bør byttes, så i morgen får jeg nye. *svindyrt*

 

Må sjekke over alt som er av vakumslanger rundt omkring i motorrommet, også skal jeg få lagt opp nye da dette trolig trengs.

 

Ny rotor og fordelerlokk er montert, og oljefilter er kjøpt inn slik at jeg er klar til å bytte olje når jeg har tid og mulighet. Blir da kvalitets Valvoline eller Castrol olje jeg bruker.

 

Har tatt en tur under bilen i dag (kjørte den på løftebukk) og har fått tittet rundt, ser faktisk ikke så galt ut at det gjør noe, eksos er tottalt rustfri til og med :o, eneste som var dårlig var "skjoldene" til bremseskiven på høyre side bak. Så at den var rusten, og den var helt sprø.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått målt pluggledningene og funnet ut at de bør byttes, så i morgen får jeg nye. *svindyrt*

 

Må sjekke over alt som er av vakumslanger rundt omkring i motorrommet, også skal jeg få lagt opp nye da dette trolig trengs.

 

Ny rotor og fordelerlokk er montert, og oljefilter er kjøpt inn slik at jeg er klar til å bytte olje når jeg har tid og mulighet. Blir da kvalitets Valvoline eller Castrol olje jeg bruker.

 

Har tatt en tur under bilen i dag (kjørte den på løftebukk) og har fått tittet rundt, ser faktisk ikke så galt ut at det gjør noe, eksos er tottalt rustfri til og med :o, eneste som var dårlig var "skjoldene" til bremseskiven på høyre side bak. Så at den var rusten, og den var helt sprø.

 

Hei! Grattis med grombil :)

 

Pluggledninger osv får du på Mekonomen, koster ca 1000-1500kr for plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk. Byttet dette på min, og det fungerer veldig bra. Sjekk om det er to oljefilter på motoren, det er det på min (motorkode WX). Kjipt å bytte olje, men bare 1 av 2 filter....

 

mvh

Eivind W.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggledninger er bestilt fra mekonomen og hentes om noen timer. Kostet 900kr, rotor og fordelerlok er også byttet (i går) kostet meg 150kr.

 

Kjørte bilen inn på et verksted i går for å få tittet over den å ja, som du sier sitter det to oljefiltre der, ser TYDELIG at det ene er GAMMELT mens det andre er av nyere utgave. Får hente meg et til så jeg får byttet begge når jeg først skal gjøre det. Håper på en forbedring i bilens gange når jeg får skikkelige pluggledninger, de som sitter der nå er som sakt fra biltema, og uten motstand slik som bilen skal ha. Dersom det ikke hjelper skal jeg skru opp å sjekke om gasspjellet åpner skikkelig og eventuelt smøre opp det hvis det er nødvendig. Neste skritt blir som sakt å gå over alle vakumslanger på motoren for å sjekke etter lekasjer eller mangler.

 

Kanskje jeg lærer noe nytt til og med :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du turbotrykksmåler?

Veit i hvertfall att mc motor ikke kan ha høyere ladetrykk enn 0.6, og den lader jo rundt 3000-4000 rpm.

 

Vis den får høyere enn 0.6 så kutter motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du turbotrykksmåler?

Veit i hvertfall att mc motor ikke kan ha høyere ladetrykk enn 0.6, og den lader jo rundt 3000-4000 rpm.

 

Vis den får høyere enn 0.6 så kutter motoren.

men er det ikke da bensinkutt?? ikke turtalls-sperre....tror jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo det er vel bensinkutt.. Når jeg tenker meg om.

Det funker i hvertfall bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått byttet pluggledninger å fått satt på "orginale".

 

Rotor og fordelerlokk er byttet uten hell. Skal prøve å få bestilt det fra Audi så jeg får orginalrotor og fordelerlokk å se om det hjelper. Men det er helt tydelig at det er en ellektrisk tenningsfeil som utgjør at bilen sperrer. Turtelleren blir helt vill å fungerer heller ikke når bilen kommer til ca 3800RPM så det er tydelig at den slutter å tenne på alle pluggene, tror den bare går på 2 av 5 eller noe for det blir helt rar lyd i motoren. Dette skjer også ved rusing av motoren. Jeg kan ikke engang ruse motoren opp i turtall. Ved ca 3800rpm blir det rar lyd i motor, samt turtelleren blir helt vil og det er helt klart at den ikke tenner på alle pluggene.

 

Skal bytte bensinfilter når jeg har muligheten til å rulle inn på verksted, samt nytt luftfilter kommer. Bremsene vil bli luftet for å se om det kan hjelpe noe, og olje og oljefilter ligger klart. Jeg kommer så til å ta en gjennomgang av alle vakumslanger i motorrom, samt legge opp en god del nye slanger osv slik at ting blir 100%. Regner med at jeg blir nødt til å lage meg en liten Prosjekt tråd om bilen etterhvert.

 

Neste som blir gjort er å prøve å finne ut om fordeleren eventuelt kan være deffekt eller om coilen ikke klarer å gi nok strøm slik at kun noen av pluggene har tenning ved høyere turtall.

 

Jeg er ikke helt med på dette dere snakker om med turbotrykket. Hvor kan jeg justere turbotrykket på bilen? (Har ikke vært borti turbobil før) Er det på wastegaten jeg justerer det? Det er nemmelig mulig at forrige eier har vært bortpå å justert turbotrykket også. Den måleren som sitter inne i bilen går fra 0-2 bar? eller psi? Den ligger ved ca 0.3 idle, gir man gass så går den til midten som er 1? og over 3k RPM går den oppimot ca 1.7?

 

Skal gå ut å ta et bilde å prøve å illustrere hva jeg mener.

 

turbobar.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:rolleye: bump

 

24 eller 12timers bump regel på forumet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du henviser til er sannsynlighvis at nødprogrammet slår inn.Den kutter motoren på pådrag ved ca 4000 rpm. Det er nok bare å søke etter feil. Jeg har hatt to urquattroer og opplevd det samme på begge to. El systemet på disse bilene før 1987 kan være litt ustabilt. Det trenger ikke å være noen stor

feil,men irriterende vanskelig å finne noen ganger. Hør med forrige eier om han kan gi deg noen tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"nødprogrammet" ?

 

Hva er dette fornoe? Kan du forklare nærmere, eventuelt gi meg noen tips om hva det var du sjekket for å finne feilene på dine to biler. Forrige eier er død (RIP) så det er litt vanskelig å spørre han. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den skulle vel ikke være rød med skinnseter den bilen din?

Urquattro har en ecu som overvåker div. motorfunksjoner etc.

Hvis det oppstår en feil verdi setter den bilen i et nødprogram som hindrer at evt skade skjer. Dette er på ca 4000 rpm og oppleves ganske brutalt.

På min første urquattro var det dårlig kontakt på støpselet inn til ecu. Tok meg over et år å finne feilen da den var periodisk.På min andre ga jeg opp å finne feilen og koblet opp tenningsnettet fra en tidlig audi 100. Funket helt

greit,men hadde ikke bankesensorene innkoblet. Det finns ingen fasitsvar hva som kan være feil. Det er bare og kontakte folk som har jobbet med disse bilene og eliminere ut feilkilder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er nok Grønn som i signaturen med orginale stoffester den bilen.

 

Får sjekke dette med den ECU kontakten du snakket om å se om det kan være en feil. Erling Rød Askim (audi) skal få ta en titt på bilen pga hard bremsepedal osv, så får vi håpe dem kanksje finner feilen med tenninga samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Way! URQ i Askim, de er det ikke for mange av! : smil :

Får håpe du får dreis på bilen din, er en kul bil det der.

Ser deg vel sikkert snart ute å kjører og da vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er nok Grønn som i signaturen med orginale stoffester den bilen.

 

Får sjekke dette med den ECU kontakten du snakket om å se om det kan være en feil. Erling Rød Askim (audi) skal få ta en titt på bilen pga hard bremsepedal osv, så får vi håpe dem kanksje finner feilen med tenninga samtidig.

 

Ecu (hjernen) sitter i innerskjermen på passasjersiden. Ledningsnettet fram til

støpselet har skarp knekk. Sjekk også om at alle innsprøytningsdysene sitter

der de skal, og ikke trekker falskluft.Kan som sagt være en liten bagatellfeil,

men ofte irriterende vanskelig å finne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Way! URQ i Askim, de er det ikke for mange av! : smil :

Får håpe du får dreis på bilen din, er en kul bil det der.

Ser deg vel sikkert snart ute å kjører og da vel?

 

Hehe, ja blir nok en tur eller tusen gjennom Askim :P Og mest sansynlig litt camping på Meny eller Statoil i løpet av kveldene... Ellers er jo ikke en tur på Obs Morenen (slitu) å forakte. Har vært der i dag å brukt opp bensin sammen med en V70R AWD :D Vi har det ufattelig morro, Å sladde med Quattro / AWD er heftig som fy. : rock : *jada jeg er liten gutt som har morro av å sladde* :rolleye:

 

Uansett, skal sjekke opp det du sier med hjernen i morgen eller lørdag hvis jeg har tid. Jeg er ihvertfal fryktelig sikker på at det er en elektrisk feil som gjør at den ikke vil tenne på mere enn 2? sylindre over 4000RPM. Fikk noen gode tips på bilforumet også som jeg skal teste ut. Skikkelig : bråk : at det skal være så vanskelig å finne ut hva det er fornoe :P Men Jeg skal HELT sikkert få ordnet opp i det etterhvert : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk i natt lagt opp ny slange inn til ECU og fant ut at slangen der var røket :o

 

Nå drar bilen til turtallssperra hvis jeg ruser den med litt under full gass, med full gass sperrer den på 4k rpm.

 

Skal få gått over det som er av vakumslanger på bilen i dag / morgen så får vi se om det kan hjelpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant feilen i dag...

Var tomgangsbryteren på gasspjeldet som satt fast.

Bare å bøye den på plass.

Nå drar den helt til rødstreken :)

 

Hilsen nye eier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.