A6 1.8T- Motor blir varm!!

Anbefalte innlegg

Syntes min -98 A6 1.8T blir for varm til tider.. Vanntemp. går opp til over 100 grader og oljetemp. over 110.. Syntes også at turboen blir for fort varm, den blir rødgløende selv om jeg kjører uten å belaste motoren i det hele tatt... Har ikke hatt bil med sånn motor før, så det er mulig at turboen på disse blir fort rødgløende.. Hadde en S4 2.2TQ, og den måtte jeg da provosere litt for å få turboen "god og varm".. Er det noen som har noe tips???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje du finner noe ved å ta en diagnose test!? Vag com

sjekk at radiatorvifte og temp føleren i radiatoren fungerer, og at sirkulasjonspumpa fungerer om du har en slik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje du finner noe ved å ta en diagnose test!? Vag com

sjekk at radiatorvifte og temp føleren i radiatoren fungerer, og at sirkulasjonspumpa fungerer om du har en slik

 

 

Har nettopp tatt en diagnosetest, men det kom ikke opp noen feil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går motoren som den skal? Driftsproblemer pga feiltenning, feil blandingsforhold eller tett katalysator kan føre til unormalt høg temperatur på eksos.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går motoren som den skal? Driftsproblemer pga feiltenning, feil blandingsforhold eller tett katalysator kan føre til unormalt høg temperatur på eksos.

 

 

Motor går nok som den skal ja, er jo ikke noe trøkk i den, men det er det vel ikke med så liten motor i den store bilen.. Har ikke chippet den enda.. Har tenkt på at katalysatoren kan være tett, men det er bra trykk på eksosen ut av eksosanlegget..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes min -98 A6 1.8T blir for varm til tider.. Vanntemp. går opp til over 100 grader og oljetemp. over 110.. Syntes også at turboen blir for fort varm, den blir rødgløende selv om jeg kjører uten å belaste motoren i det hele tatt... Har ikke hatt bil med sånn motor før, så det er mulig at turboen på disse blir fort rødgløende.. Hadde en S4 2.2TQ, og den måtte jeg da provosere litt for å få turboen "god og varm".. Er det noen som har noe tips???

 

hmm. virket litt rart den skal bli rødglødende vis du har orginalt trykk ja... og ihvertfall ved normal kjøring. min blir rød når en belaster motoren, men ikke ved normal cruising i 80-90.

oljetempen på min å ligger på ca 105 grader ved normal kjøring, da er vanntemp 93 grader(avlest i klima), men vil ikke oljetempen øke hvis du har for høy vanntemp?: klø :

 

synes selv den oljetempen jeg har virker unormal høy men... noen som vet hva den skal ligge på ved normal kjøring?

 

mvh Jan G.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men vil ikke oljetempen øke hvis du har for høy vanntemp?: klø :

mvh Jan G.

 

 

Jo det vil den jo, men når turboen blir så varm, så blir jo oxo oljen varmere, ergo vil vel oxo vanntempen stige:confused: :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut termostaten og kok den i en kjele, åpner den ?

 

Still fingeren inn i vannpumpen gjennom termostat hullet, sitter pumpehjulet fast eller virker den løs ? de har en tendens til å løsne fra akslingen ( plast hjul )

 

Ørjan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men vil ikke oljetempen øke hvis du har for høy vanntemp?: klø :

mvh Jan G.

 

 

Jo det vil den jo, men når turboen blir så varm, så blir jo oxo oljen varmere, ergo vil vel oxo vanntempen stige:confused: :confused:

 

er det ikke vannavkjølt turbo på disse bilene? (er det hos meg, vet ikke om alle har det)). og vil da vanntempen stige? og den skal vel ikke stige over ca 95grader uansett: klø : da må det vel være noe feil med termostaten:confused:

 

cat'en er vel også noe som ryker på disse bilene pga att den blir for varm ved att den ligger for nært turbo.... så sjekk den:confused: .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ut termostaten og kok den i en kjele, åpner den ?

 

Still fingeren inn i vannpumpen gjennom termostat hullet, sitter pumpehjulet fast eller virker den løs ? de har en tendens til å løsne fra akslingen ( plast hjul )

 

Ørjan

 

 

Hmmm, sitter ny termostat i den.. Bilen var i orden etter termostatskiftet, vanntemp gikk rett opp på 90 grader og ble der.. Det som "bekymrer" meg mest, er at turboen blir så rød ved normal kjøring, men det er ikke sikkert det er uvanlig på disse.. Turboen lader jo ved forholdsvis lavt turtall, og A6`n er jo tung...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som "bekymrer" meg mest, er at turboen blir så rød ved normal kjøring, men det er ikke sikkert det er uvanlig på disse.. Turboen lader jo ved forholdsvis lavt turtall, og A6`n er jo tung...

 

hmm, skal jo ikke bli rødgledende ved normal kjring da...

 

var å prøvde en 1.8t passat en gang. den var orginal og den fikk jeg ikke rød uansett hvor hart jeg kjørte... er det slik att du ser att den er rød eller lyser det av den?

 

er den slik som på bildet i motorrommet?

 

edit: der kommer bilde å...

DSC01992liten2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannpumpa kan være gåen! Da vil bilen bli veldig varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. virket litt rart den skal bli rødglødende vis du har orginalt trykk ja... og

 

 

Hmm.. Oljetempen min er på ca 75-80 grader og vanntempen på 90 grader.

Noe gæli med min da siden olja ikke blir så varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. Oljetempen min er på ca 75-80 grader og vanntempen på 90 grader.

Noe gæli med min da siden olja ikke blir så varm?

 

mens jeg hadde defekt termostat så vanntempen ble bare 64-71 grader så hadde jeg en oljetemp på ca 70-80 grader så hadde vel villet sjekket termostaten? har du klima i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, skal jo ikke bli rødgledende ved normal kjring da...

 

var å prøvde en 1.8t passat en gang. den var orginal og den fikk jeg ikke rød uansett hvor hart jeg kjørte... er det slik att du ser att den er rød eller lyser det av den?

 

er den slik som på bildet i motorrommet?

 

edit: der kommer bilde å...

 

 

Turboen blir omtrent slik som på bildet ja, og da ved forholdsvis normal kjøring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mens jeg hadde defekt termostat så vanntempen ble

 

 

Vanntempen var før på ca 70 grader, bytta termostaten og nå er den konstant på 90. Oljetempen steg noe etter dette..

80 grader på oljen er vel greitt? Er vel ikke bra å ha for varm olje heller? Hvor varm skal egentlig oljen være?

Har klima..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen blir omtrent slik som på bildet ja, og da ved forholdsvis normal kjøring..

 

hmm da bør det være noe alvoligt feil da... for å få den slik skal det kjøres hardt..... og da hardt over litt tid...

 

 

 

 

 

Vanntempen var før på ca 70 grader, bytta termostaten og nå er den konstant på 90. Oljetempen steg noe etter dette..

80 grader på oljen er vel greitt? Er vel ikke bra å ha for varm olje heller? Hvor varm skal egentlig oljen være?

Har klima..

 

80 grader på oljen var mens jeg hadde en vanntemp på ca 70... etter skiftet så steg den hos meg til opp mot 105.....

 

vet ikke hva som er normal oljetemp jeg på disse motorene? noen som vet det??

 

spurte en plass som bør vite dette men da fikk jeg til svar 120 grader: eek : men det har jeg liten tru på egentlig att det er normalt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg demontert hele braketten som vannpumpa sitter på, inkl. vannpumpehus, fant da ut som flere har nevnt her, at skovelhjulet til v.pumpa har sprekt og løsnet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er Audien frisk igjen:glad: :glad:

Satte inn ny vannpumpe nå, så nå står vanntemp. konstant på 90 grader, selv under aktiv kjøring (å passere 180km/t på nysnø/is er moro gitt: smil : )

 

Vil samtidig takke for alle tips og tilbakemeldinger: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er Audien frisk igjen:glad: :glad:

Satte inn ny vannpumpe nå, så nå står vanntemp. konstant på 90 grader, selv under aktiv kjøring (å passere 180km/t på nysnø/is er moro gitt: smil : )

 

Vil samtidig takke for alle tips og tilbakemeldinger: vinke :

 

 

hvordan ble oljetempen din etter att du fikkk rett temp på motoren???: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan ble oljetempen din etter att du fikkk rett temp på motoren???: klø :

 

 

Ligger rimelig konstant på rundt 95 grader på gjennomvarm motor. Idag på vei til jobb, gikk vanntemp. opp til 90, mens oljetemp. var noe rundt 80. Har ei mil kjøring til jobb..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.