Stål og alu. - korodering.

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på noe litt rundt stål og alu.

 

Jeg skal bolte fast noe alu. i en stålplate.

 

1.

Hva skal jeg bruke mellom disse to materialene? teip, gummi, plast...?

 

 

2.

Type bolter som er best å bruke med tanke på korodering? (alu. delen er gjenga)

 

Spør om dette pga. korodering over åra....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei,prøver å svare en gang til, vi brukte på jobben "gaffa" teip i mellom alu og stål å rustfrie skruer.dette var på flyte elementer på en flytebryge så det måtte tåle saltvann så dette burde holde, på gjengene finnes det mye å kan bruke.men husker ikke hva nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber som flystrukturmekaniker og driver ofte med dette. Vi primer begge platene og har sealing (tettemasse) i mellom. Og titan bolter med overflate belegg som hindrer elektrisk kontakt.

 

Det viktigste er å hindre elektrisk kontakt mellom delene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Titanbolter er vel ikke noe som vokser på trær...

 

Tenkte jeg skulle kappe ut litt plast fra en tomflaske å legge mellom. Ikke så stor flate det er snakk om.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor skal du bruke dette?

 

Er det i bilen eller er det i et miljø som er utsatt for f.eks. saltvann?

 

Hvis det er i bilen så tipper jeg det holder lenge med A4 bolter (syrefast stål) og ikke noe mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt at alu og rustfritt ikke går sammen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor skal du bruke dette?

 

Er det i bilen eller er det i et miljø som er utsatt for f.eks. saltvann?

 

Hvis det er i bilen så tipper jeg det holder lenge med A4 bolter (syrefast stål) og ikke noe mer.

 

 

Er i motorrommet så det blir utsatt for saltvann.

 

Saken er at jeg skal sveise igjen det jeg skal bolte å har derfor ikke muligheten til at ting går galt...

 

Skal høre på Vest busser her i Stryn i morgen, de driver jo med dette hele tiden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heidu..

 

På jobben bruker vi en type locktite som skal hindre for elektrisk kontakt...

Husker ikke nr. på flasken, men om du går i en butikk som forhandler dette, får du sikker mer hjelp.

 

Kan også bruke en spesiel legering av messing, husker ikke hva...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs litt på styrken i det du skal feste men eloksert alubolt er nærmest i spenningsrekka for å unngå korrosjon.

Og gjerne eloksert plate med en gummipakning innimellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...SLIKE er med andre ord en dårlig ide?

196888_4_mega.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...SLIKE er med andre ord en dårlig ide?

 

Dette er ikke noe problem da vanlig stål (karbon/"svart") ligger relativt nærme alu når det gjelder galvanisk korrosjon. Her vil det også (regner jeg med) være lakk som hindrer kontakt mellom materialene.

 

Det er rustfritt mot alu som kan være et problem. Spesielt hvis man har en mindre alu del mot en større rustfri/syrefast.

 

Problemet blir feks mye mindre når man bruker rustfrie bolter for å bolte fast en større alu del.

 

Her er litt info om dette og noen få materialer: http://www.europrofil-norge.no/bygg-info/korrosjon/galvanisk_korrosjon.html

 

 

Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke jeg skal skrive det jeg fikk vite på vest busser, men hint rustfriebolter;)

 

Jeg fikk en slik hylse ting jeg skal se litt nærmere på. Slar den inn i alutingen og den var belagt med noe greier. Eller blir det vell locktite, hørtes nå enkel ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.