#1 Skrevet Januar 16, 2006 hei prøver igjen, jeg har en passat 1991 model å den ladder med 15,8 målt på bateriet men kun parklysene på, å søskenbarnet mitt har en passat 1998 mod å den ladder med det samme som min men den til han sprenger sikkringene til ekstra lysene(tusen metere) men ingenting annet, har samme oppsettet på min bil der er alt iorden. han har vert i kontakt med vw verkstedet her å de sier att det er ca 2 volt over det som er normalt,det jeg lurer på kan det vere skadelig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2006 Et vanlig bilbatteri har ikke godt av ladespenning over 14,4 V 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 16, 2006 Et vanlig bilbatteri har ikke godt av ladespenning over 14,4 V har ett gele bateri,største til maxima 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2006 har ett gele bateri,største til maxima Gelebatterier er de som er mest kresne når det gjelder spenning. Disse skal aldri lades med spenning over 14,7V ifølge Exide. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2006 Gelebatterier er de som er mest kresne når det gjelder spenning. Disse skal aldri lades med spenning over 14,7V ifølge Exide. hmm,, da må jeg sjekke dette da:( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2006 Er ikke brudd i "monitor" ledningen fra dynamoen da? Er ofte en tynn ledning også på dynamoen, som er koblet til nærme batteriet, for å føle på hvor mye tap det er frem til batteriet, og deretter korrigere ladespenningen ut fra dynamoen. Jeg hadde motsatt problem på en tidligre bil, da var ladespenningen ikke der i det hele tatt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2006 Er ikke brudd i "monitor" ledningen fra dynamoen da? Er ofte en tynn ledning også på dynamoen, som er koblet til nærme batteriet, for å føle på hvor mye tap det er frem til batteriet, og deretter korrigere ladespenningen ut fra dynamoen. Jeg hadde motsatt problem på en tidligre bil, da var ladespenningen ikke der i det hele tatt.. hmm der er en ledning som er "avklippet" på dynamoen som jeg ikke vet hvor skal vere,,kan det vere den?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 17, 2006 Det er to ledninger inn på dynamoen, en tynn til D+ og en noe tykkere på B+. Den tynne går via ladelampen og tenningslåsen videre til + på batteriet. Den tykke går via starteren til + på batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 17, 2006 Det er to ledninger inn på dynamoen, en tynn til D+ og en noe tykkere på B+. Den tynne går via ladelampen og tenningslåsen videre til + på batteriet. Den tykke går via starteren til + på batteriet. ja di er rett.. men der er en ekstra... skal ta bilde.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 17, 2006 hva er det der den røde pilen er. det kommer to ledninger ut der å den ene er koblet sammen med lade lyset i dashbordet,(blå pil)men den andre bare ligger der. den lurer jeg på hva er til,er ikke orginal dynamo er fra en 1992 mod mener jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 17, 2006 Prøv å koble bort den ledningen som kommer fra pluggen slik at du kun bruker tilkoplingene D+ og B+. Mål så ladespenningen og se hva dynamoen gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 17, 2006 sånn som jeg ser det så er D+ denn ene der, husket får en tid tilbake så måtte jeg stripse den pluggen intil dynamoen.får ladelyset på inni bilen men da jeg gjorde det forsvannt det. kan det være der den grønne pilen som er D+?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 17, 2006 Hadde dårlig jording på dynamoen min, da ladet den alt mellom 12-16volt. Tok ut dynamoen og pussa der godset møtes og problemet var løst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 17, 2006 er ikke noe galt med måleapparatet ditt da? siden det viser nesten det samme på 2 biler? også en ting til, sikringer ryker ikke av høy volt.. da ville jo den tynneste strengen i en 1 amp sikring til 220 volt ryket mye fortere enn 12v 15 amp!.. Det er bruken som gjør att sikringen ryker.. for høy amp - Effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 17, 2006 er ikke noe galt med måleapparatet ditt da? siden det viser nesten det samme på 2 biler? også en ting til, sikringer ryker ikke av høy volt.. da ville jo den tynneste strengen i en 1 amp sikring til 220 volt ryket mye fortere enn 12v 15 amp!.. Det er bruken som gjør att sikringen ryker.. for høy amp - Effekt. jo ha tenkt på det å ja om det er gåent.. får så på voltmetret inni bilen så ligger den rett over 14v.... skal sjekke med ett annet imorgen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 17, 2006 Du burde sjekke batteriet i multimeteret du bruker da, vis det lite batteri igjen på det så måler den ikke riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 17, 2006 Du burde sjekke batteriet i multimeteret du bruker da, vis det lite batteri igjen på det så måler den ikke riktig. okei,, ja skal sjekke det å sjekke bilen med ett nytt multimeter så får man se.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 18, 2006 Når batteriet i et multimeter blir svakt, vil det vise for høy spenning. Dette gjelder spesielt Fluke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 18, 2006 Når batteriet i et multimeter blir svakt, vil det vise for høy spenning. Dette gjelder spesielt Fluke. jupp min viste dobbelt så mye 25volt og sånt.. når jeg hadde dårlig batteri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...