ladding (For høy ladespenning ?)

Anbefalte innlegg

hei prøver igjen, jeg har en passat 1991 model å den ladder med 15,8 målt på bateriet men kun parklysene på, å søskenbarnet mitt har en passat 1998 mod å den ladder med det samme som min men den til han sprenger sikkringene til ekstra lysene(tusen metere) men ingenting annet, har samme oppsettet på min bil der er alt iorden. han har vert i kontakt med vw verkstedet her å de sier att det er ca 2 volt over det som er normalt,det jeg lurer på kan det vere skadelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et vanlig bilbatteri har ikke godt av ladespenning over 14,4 V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et vanlig bilbatteri har ikke godt av ladespenning over 14,4 V

 

har ett gele bateri,største til maxima

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ett gele bateri,største til maxima

Gelebatterier er de som er mest kresne når det gjelder spenning. Disse skal aldri lades med spenning over 14,7V ifølge Exide.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gelebatterier er de som er mest kresne når det gjelder spenning. Disse skal aldri lades med spenning over 14,7V ifølge Exide.

 

hmm,, da må jeg sjekke dette da:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke brudd i "monitor" ledningen fra dynamoen da?

 

Er ofte en tynn ledning også på dynamoen, som er koblet til nærme batteriet, for å føle på hvor mye tap det er frem til batteriet, og deretter korrigere ladespenningen ut fra dynamoen.

 

Jeg hadde motsatt problem på en tidligre bil, da var ladespenningen ikke der i det hele tatt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke brudd i "monitor" ledningen fra dynamoen da?

 

Er ofte en tynn ledning også på dynamoen, som er koblet til nærme batteriet, for å føle på hvor mye tap det er frem til batteriet, og deretter korrigere ladespenningen ut fra dynamoen.

 

Jeg hadde motsatt problem på en tidligre bil, da var ladespenningen ikke der i det hele tatt..

hmm der er en ledning som er "avklippet" på dynamoen som jeg ikke vet hvor skal vere,,kan det vere den??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to ledninger inn på dynamoen, en tynn til D+ og en noe tykkere på B+.

Den tynne går via ladelampen og tenningslåsen videre til + på batteriet.

Den tykke går via starteren til + på batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to ledninger inn på dynamoen, en tynn til D+ og en noe tykkere på B+.

Den tynne går via ladelampen og tenningslåsen videre til + på batteriet.

Den tykke går via starteren til + på batteriet.

ja di er rett.. men der er en ekstra... skal ta bilde..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er det der den røde pilen er. det kommer to ledninger ut der å den ene er koblet sammen med lade lyset i dashbordet,(blå pil)men den andre bare ligger der. den lurer jeg på hva er til,er ikke orginal dynamo er fra en 1992 mod mener jeg

dynamo.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å koble bort den ledningen som kommer fra pluggen slik at du kun bruker tilkoplingene D+ og B+. Mål så ladespenningen og se hva dynamoen gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sånn som jeg ser det så er D+ denn ene der, husket får en tid tilbake så måtte jeg stripse den pluggen intil dynamoen.får ladelyset på inni bilen men da jeg gjorde det forsvannt det. kan det være der den grønne pilen som er D+??

dynamo.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dårlig jording på dynamoen min, da ladet den alt mellom 12-16volt.

Tok ut dynamoen og pussa der godset møtes og problemet var løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke noe galt med måleapparatet ditt da? siden det viser nesten det samme på 2 biler?

 

også en ting til, sikringer ryker ikke av høy volt.. da ville jo den tynneste strengen i en 1 amp sikring til 220 volt ryket mye fortere enn 12v 15 amp!..

 

Det er bruken som gjør att sikringen ryker.. for høy amp - Effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke noe galt med måleapparatet ditt da? siden det viser nesten det samme på 2 biler?

 

også en ting til, sikringer ryker ikke av høy volt.. da ville jo den tynneste strengen i en 1 amp sikring til 220 volt ryket mye fortere enn 12v 15 amp!..

 

Det er bruken som gjør att sikringen ryker.. for høy amp - Effekt.

 

jo ha tenkt på det å ja om det er gåent.. får så på voltmetret inni bilen så ligger den rett over 14v.... skal sjekke med ett annet imorgen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde sjekke batteriet i multimeteret du bruker da, vis det lite batteri igjen på det så måler den ikke riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde sjekke batteriet i multimeteret du bruker da, vis det lite batteri igjen på det så måler den ikke riktig.

okei,, ja skal sjekke det å sjekke bilen med ett nytt multimeter så får man se..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når batteriet i et multimeter blir svakt, vil det vise for høy spenning. Dette gjelder spesielt Fluke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når batteriet i et multimeter blir svakt, vil det vise for høy spenning. Dette gjelder spesielt Fluke.

 

jupp min viste dobbelt så mye 25volt og sånt.. når jeg hadde dårlig batteri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.