Motor stopper på tomgang - What to do???

Anbefalte innlegg

Har en JS motor som har fungert utmerket, inntil jeg hadde bilen stående i 2 1/2 uke uten bruk, byttet samtidig luftfilter og var av med "belgen" mellom innsug og bensinmengdefordeler (???). Tørket også av oljefilm på "plata" i bensinmengdefordeleren. Ellers ikke gjort noe som helst med elektrisk eller andre ting på bilen.

 

MEN når jeg kjører bilen nå, så går den ikke i det hele tatt på tomgang??

Og dette er jo litt kaotisk når man skal bremse ned mot lyskryss og kjører i kø : bh : : bh :

Men når jeg starter blen kald, så fungerer alt 100%, og bilen går som ei kule..

 

Er det noen som har tips til hvor jeg skal starte å lete? Evt. hva som kan forårsake dette? Hadde "skjønt" det hvis dette var ved kald bil, men ikke hvorfor dette skal skje når den blir varm??

 

Tips mottas med stor takk, er et kjempeproblem!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en JS motor som har fungert utmerket, inntil jeg hadde bilen stående i 2 1/2 uke uten bruk, byttet samtidig luftfilter og var av med "belgen" mellom innsug og bensinmengdefordeler (???). Tørket også av oljefilm på "plata" i bensinmengdefordeleren. Ellers ikke gjort noe som helst med elektrisk eller andre ting på bilen.

 

MEN når jeg kjører bilen nå, så går den ikke i det hele tatt på tomgang??

Og dette er jo litt kaotisk når man skal bremse ned mot lyskryss og kjører i kø : bh : : bh :

Men når jeg starter blen kald, så fungerer alt 100%, og bilen går som ei kule..

 

Er det noen som har tips til hvor jeg skal starte å lete? Evt. hva som kan forårsake dette? Hadde "skjønt" det hvis dette var ved kald bil, men ikke hvorfor dette skal skje når den blir varm??

 

Tips mottas med stor takk, er et kjempeproblem!!

 

Høres ut som motoren trekker falskluft. Sjekk at du ikke har glemt noen slangeklemmer når du monterte belgen. eventuelt test for falskluft med startgass..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ville jeg ikke ha hatt samme problemet på kald motor og da??

 

Det er det som forvirrer litt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært ute å sjekket med startgass nå, men kunne ikke finne noe...

Kan det være batteriet som begynner å ta kvelden / er dårlig som kan skape slike symptomer da?? Har jo ikke rørt noe annet det som er beskrevet ovenfor...: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo være en mikroskopisk sjanse for at noe ligger mellom spjeldet og trakta eller at spjeldet har forskjøvet seg litt når du rensa det. Stikk hånda inn fra undersiden og dytt litt på det for å sjekke/høre om det tar borti noe.

Du kan også forsøke å koble av strømpluggen til varmkjøringsregulatoren og kaldstartsdysen når motoren begynner å bli varm. I tilfelle bilen stopper pga for mye bensin.

Hvordan er bensinfilteret? Lenge siden det er byttet?

Tomgangsregulatoren, kontroller at den ikke er full av dritt, evt mål om den får strøm.

 

Det kan jo være mye som skaper problemet ditt, men der har du i alle fall noen småting å begynne med. Ikke alt er like sannsynlig, men uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar...

Da var alt skrudd av igjen og satt på, belg og tatt ut luftfilter, ladet batteri og strammet viftereim (hvis det ble for lite strøm, den ulte litt), sjekket at det ikke ligger noe mellom spjeldet og trakta, og gått over alle ledninger....

Bensinfilteret er byttet for ikke lenge siden...:)

 

Virket bra ved oppstart, MEN med en gang motoren begynner å få litt temperatur, så begynner turtallet og falle, og når motoren blir varm så stopper bilen på tomgang. Ikke mulig å få den til å gå på tomgang, men null problem å starte den igjen :confused:

 

Har vært av med varmkjøringsregulator og kaldstartsdyse også ved varm motor, men ingen virkning..

 

Hva er det som styrer sammenhengen tomgang og temperatur da på en K-jetronics motor??? Jeg klarer ikke å finne på noe lurt...

 

Er det noen sammenheng med CO og temperatur på disse da? Kan jeg ha for lav/høy CO slik at jeg må justere luft/bensinsmengden??

Problemet er at bilen går jo 100% rent ved kjøring / pådrag, men alstå stopper når man slipper clutchen i kryss og ved nedbremsing når motoren er varm???? : bh :: bråk :: gråter :

 

Flere gode forslag folkens???:tilber: :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan fortelle meg hvor tomgangregulatoren sitter da?

Ellers ingen som har opplevd det samme?? Er jo endel biler med 5'ere her i klubben: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgangsregultatoren er den sylinderformede boksen som sitter ved spjeldhuset. Den er koblet med en slange til belgen mellom bensinmengdefordeler/spjeldhus og etter spjelhuset på innsuget.

 

I og med at alt er fint når du kjører så høres det mest ut som en problem med styringa til tomgangsstabilisatoren. K-jettronic er et meget enkelt system og kan drive motoren uten noen som helst elektronisk hjelp. Det brukes tempsensorer for å styre kaldstartsventil og varmkjøringsregulator, men disse er jo kun for å tilsette mer bensin enn ved grunnfunksjon. Det som derimot er elektronisk styrt er som sagt tomgangstabiliseringen. På ekstrareleplata skal det henge et dobbeltrele (schvær kloss) som tar seg av styringa. Kan jo være en ide å sjekke ledninger, evt åpne releet og kontrollere loddinger osv.

 

Du kan jo få målt COen for sikkerhets skyld, for evt å finne ut om du trenger å justere bensinblandingen. Uansett hva du gjør, IKKE still på denne på måfå, det er svært liten endring som skal til for å få svært mye endring på CO.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg testet litt mer.. Og målt.

Det ser ut til at det er tomgangsstabiliseringsventilen som ikke fungerer som den skal...

Er det noe håp for å få renset / reparert dette selv?? Bare å plukke i stykker og rense?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får den vel ikke fra hverandre, men du kan forsøke å rense den. Bruk hvasomhelst som løser fett og dritt (noen bruker forgasserrens, rødsprit, wd40, crc5-56 osv osv), spyl stoffet inn i åpningene, hold for noe slik at det ikke renner ut, riste-riste, tømme. Gjerne la stoffet virke litt også. Hold på til det ikke kommer mer dritt ut av den. Smør en runde med wd40/crc5-56.

Hvis ventilen ikke var helt fastkjørt burde dette fungere. Om det ikke fungerer må du noe enten finne en brukt ventil et sted, eller kjøpe en ny.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du slår på tenninga skal tomgangsstabiliseringsventilen bli aktivert, det merker du ved at den surrer og du kan kjenne at den vibrerer, gjør den ikkje det så er den enten heilt føkka eller så er det noe feil med styring eller ledninger, er det den typen der ventilen står inn på belgen rett før gasspjedet så er det også mulig at ledningene til ventilen og tomgangskontakten under gasspjeldet kan være bytta om, det er klassisk feil ved reparasjoner.Du kan jo og kontrollere mikrobryteren til tomgangskontakten ved å åpne og lukke gasspjeldet, da skal du høre en ganske tydelig "klikkelyd" fra mikrobryteren, og måle om bryteren "åpner og lukker"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik tomgangsregulator på 7A 20v motoren også ?

Hvor sitter den på denne motoren isåfall ?

Min er helt mongo på tomgang den også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik tomgangsregulator på 7A 20v motoren også ?

Hvor sitter den på denne motoren isåfall ?

Min er helt mongo på tomgang den også.

på 7a sitter den vel litt i framkant på høyre side av motoren ( i kjøreretning)

Visst motoren jager på tomgang er det ofte pga av at ventilen går treigt, banker du på ventilen går plutselig motoren helt normalt, da er det bare å rense og smøre den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar...

 

Virket bra ved oppstart, MEN med en gang motoren begynner å få litt temperatur, så begynner turtallet og falle, og når motoren blir varm så stopper bilen på tomgang. Ikke mulig å få den til å gå på tomgang, men null problem å starte den igjen :confused:

 

Har vært av med varmkjøringsregulator og kaldstartsdyse også ved varm motor, men ingen virkning..

 

Hva er det som styrer sammenhengen tomgang og temperatur da på en K-jetronics motor??? Jeg klarer ikke å finne på noe lurt...

 

Er det noen sammenheng med CO og temperatur på disse da? Kan jeg ha for lav/høy CO slik at jeg må justere luft/bensinsmengden??

Problemet er at bilen går jo 100% rent ved kjøring / pådrag, men alstå stopper når man slipper clutchen i kryss og ved nedbremsing når motoren er varm???? : bh :: bråk :: gråter :

 

Flere gode forslag folkens???:tilber: :tilber:

 

Jeg fikk dårlig kontakt på tempfølern framme på blokka, da trodde k-jet hjernen at motoren var for kald, og kjørte på med bensin. Da sank tomgangen til 400 ca.

 

Du kan jo prøve å dra av ledningen til den nederste følern på slangen mellom blokk og radiator. Heng den i løse lufta ("kald motor") eller legg den til jord ("varm motor")

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk dårlig kontakt på tempfølern framme på blokka, da trodde k-jet hjernen at motoren var for kald, og kjørte på med bensin. Da sank tomgangen til 400 ca.

 

Du kan jo prøve å dra av ledningen til den nederste følern på slangen mellom blokk og radiator. Heng den i løse lufta ("kald motor") eller legg den til jord ("varm motor")

 

Er det denne tempføleren som gir signal til tomgangsventilen da??

Kjører nå uten kontakten tilkoblet tomgangsventilen, og da stopper i det minste ikke bilen, men tomgangen ligger høyt da..... Men da er jo hjulpen så lenge :)

 

Takker ihvertfall for mange gode tips og innspill..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde selv et tomgangsproblem på 100'en jeg hadde (K-jetronic)

 

Motoren ville ikke gå på tomgang når den var lunken; var motoren helt kald, gikk den - og - jeg mener den gikk når den var varm (dette er lenge siden så jeg husker ikke helt)

 

Det som var problemet, var "The Auxiliary Air Valve" - vet ikke den norske betegnelse - den som er montert oppe på luftfilterboksen.

 

Se forøvrig beskrivelse her: http://www.auto-solve.com/mech_inj.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemet løst... Hjalp godt med alle gode innspill, ja..

To av tomgangsventilen / "Auxilliary Air Valve" og renset denne, og da er alt bra igjen, ja faktisk så går den jevnere på tomgangnå enn tidligere.

Kom ikke mye dritt ut av ventilen, men mulig jeg fikk lønet / smurt denne opp slik at den holder i 18 år (!!) til : rolleyes ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.