1,4tdi 30 000km uten luftfilter. Konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Har hatt min bil på totalservice i dag. Da jeg skulle hente bilen fikk jeg beskjed om at det sto bare tomta igjen av luftfilterboksen. Denne skal stå bak høyre tåkelykt. Da jeg fikk bilen var det kun 2000 km siden forrige totalservice. Ved overtakelse ble innerskjerm foran på høyre side byttet, og det ble anmerket liten skade på støtfanger h.s foran. Frontleppe ble festet på nytt i innerskjermen, siden denne hang løst. Så luftfilterboksen har faktisk ikke vært der i det hele tatt så lenge jeg har hatt bilen.

Det er tatt en oljeskiftservice for 15000km siden. Burde ikke dette ha blitt oppdaget da? (Vet at luftfilter ikke byttes ved oljeskiftservice, men burde man ikke sett at det manglet)?

 

Spørsmålet mitt er: Hva slags konsekvenser kan dette ha hatt for motoren? Den bruker ikke spesielt mye olje..

 

Det eneste forhandler ville gjøre var å føre det inn i systemet, sånn at de ville ta det på sin kappe hvis det skulle dukke opp problemer som kunne relateres til tabben. Er dette riktig, eller burde jeg kreve mer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt min bil på totalservice i dag. Da jeg skulle hente bilen fikk jeg beskjed om at det sto bare tomta igjen av luftfilterboksen. Denne skal stå bak høyre tåkelykt. Da jeg fikk bilen var det kun 2000 km siden forrige totalservice. Ved overtakelse ble innerskjerm foran på høyre side byttet, og det ble anmerket liten skade på støtfanger h.s foran. Frontleppe ble festet på nytt i innerskjermen, siden denne hang løst. Så luftfilterboksen har faktisk ikke vært der i det hele tatt så lenge jeg har hatt bilen.

Det er tatt en oljeskiftservice for 15000km siden. Burde ikke dette ha blitt oppdaget da? (Vet at luftfilter ikke byttes ved oljeskiftservice, men burde man ikke sett at det manglet)?

 

Spørsmålet mitt er: Hva slags konsekvenser kan dette ha hatt for motoren? Den bruker ikke spesielt mye olje..

 

Det eneste forhandler ville gjøre var å føre det inn i systemet, sånn at de ville ta det på sin kappe hvis det skulle dukke opp problemer som kunne relateres til tabben. Er dette riktig, eller burde jeg kreve mer?

 

Selvsagt burde dette ha blitt oppdaget på service. Selv om det ikke skal sjekkes luftfilter da, så bør de jo legge merke til at luftfilterboksen faktisk mangler.

 

Når det gjelder å kreve noe mere, så er det vel ikke noe mere å kreve? Hvis du får det skriftlig at de tar på seg kostnaden hvis det skulle skje noe som følge av dette, så er du jo sikret da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er noe luft mengde måler på denne ville jeg vurdert å forlangt denne skiftes hvis de tar på seg ansvaret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filterboks er bestilt, og blir montert på tirsdag. De skulle samtidig sjekke lmm, og se hvordan det ser ut innvendig i rørene. Turboen er vel det første som kommer etter lmm. Kan den ha tatt skade?

 

Hmm.. Kommer bilen til å gå merkbart dårligere med filter..:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filterboks er bestilt, og blir montert på tirsdag. De skulle samtidig sjekke lmm, og se hvordan det ser ut innvendig i rørene. Turboen er vel det første som kommer etter lmm. Kan den ha tatt skade?

 

Hmm.. Kommer bilen til å gå merkbart dårligere med filter..:rolleye:

Tipper du ikke merker noen forskjell med og uten filter.

Dårlig eller manglende filter vil nok påvirke sylinder og stempelringer mer. I tillegg vil oljen bli forurenset raskere og få dårligere smøreegenskaper raskere.

Hvor mye skade dette har utrettet er vanskelig å si.

Hvis jeg var deg, ville jeg fått tatt en oljeanalyse etter neste olje/oljefilterskift. Få forhandler (selger av bil) til å betale dette. Uansett bør du ta neste olje/oljefilterskift rimelig kjapt (2000 km) for å være sikker på å få bort "skitten" olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man tatt oljeanalyse, og hva vil den eventuelt avdekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man tatt oljeanalyse, og hva vil den eventuelt avdekke?

En oljeanalyse kan avdekke unormal slitasje.

Hvilke partikler som er tilstede i oljen (noe kan være en del av oljen, f.eks. zink, moly, kalsium, etc) andre "ting" stammer fra slitasje, jern, alu, kopper etc...

Andre urenheter i oljen (kjølevann, drivstoff, sot).

Viskositet og TBN (hvor bra oljen nøytraliserer syre).

Etc...

 

Her er en norsk leverandør:

http://www.invicta.no/no/index.php/article/articleview/25/1/1/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Invicta AS gjør oljeanalyser fra alt mulig. De er utrolig proffe, og nesten alt av feil/slitasjer i en motor kan avdekkes ved hjelp av en analyse.

 

Jeg er ikke sikker på priser, eller om de utfører sånt for privatpersoner - men det skader jo ikke å ta kontakt med dem og høre. Jeg tror jeg ville krevd at de som er ansvarlige for at luftfilterboksen manglet påkoster en slik analyse.

 

http://www.invicta.no/no/

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt en forespørsel til Invicta via deres kontakt-side, så får vi se hva som skjer..

 

Men analysen tas altså av en driftsvarm motor gjennom hullet til peilepinnen (sånn jeg forstod det av sidene til Invicta). Så da bør vel en prøve tas rett før neste oljeskift.

Skal snakke med forhandler (som solgte bilen og har tatt servicer) i morgen ang. nytt oljeskift om 2000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.