Kontroll av registerreim på verksted..

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på en liten ting..

Skulle hatt en kontroll på registerreima mi for å være sikker på at den er i orden, da jeg er litt usikker på hvordan det ligger an med den. Bedre å være på den sikre siden, igrunn. Mener det skal være byttet to ganger og bilen er ikke kjørt mer enn 137.000km. Grunnen til at den er byttet to ganger var at ikke forrige eier fikk fikk med seg at det stod i serviceheftet at den var byttet, så han fikk den byttet dagen før henta bilen. Tror dette ble gjort av en privatperson, og med mine kunnskaper har jeg null peil på hvordan dette ble gjort, men har kvittering på ny reim og noe hjulgreier. :P

 

Regner med et verksted kan gå over og sjekke tilstanden på registerreim og drivhjul (eller hva det heter :P ), men er dette godt nok..? De kan vel se hvorvidt alt er som det skal, eller om noe kan finne på å skje med den..? Det er vel også anbefalt med slike kontroller per 30.000km ellerno..?

 

Mvh Anders.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Lurer på en liten ting..

Skulle hatt en kontroll på registerreima mi for å være sikker på at den er i orden, da jeg er litt usikker på hvordan det ligger an med den. Bedre å være på den sikre siden, igrunn. Mener det skal være byttet to ganger og bilen er ikke kjørt mer enn 137.000km. Grunnen til at den er byttet to ganger var at ikke forrige eier fikk fikk med seg at det stod i serviceheftet at den var byttet, så han fikk den byttet dagen før henta bilen. Tror dette ble gjort av en privatperson, og med mine kunnskaper har jeg null peil på hvordan dette ble gjort, men har kvittering på ny reim og noe hjulgreier. :P

 

Regner med et verksted kan gå over og sjekke tilstanden på registerreim og drivhjul (eller hva det heter :P ), men er dette godt nok..? De kan vel se hvorvidt alt er som det skal, eller om noe kan finne på å skje med den..? Det er vel også anbefalt med slike kontroller per 30.000km ellerno..?

 

Mvh Anders.

Det finnes både km-/ års-intervaller på reg reim bytte ! Går jo an å kontrollere reima di på verksted. Litt surt, som sagt, om den ryker ! : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes både km-/ års-intervaller på reg reim bytte ! Går jo an å kontrollere reima di på verksted. Litt surt, som sagt, om den ryker ! : rolleyes

Ja, den skal byttes etter 120.000 på G3, noe som også er gjort.

Men som sagt, så har jeg lyst å få sjekket tilstanden på den, for regner med et verksted kan sjekke om dette er gjort forskriftsmessig og at alt er ok under der, eller om det er noe som ikke stemmer helt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reg reima har også en intervall på 5 år, visst ikkje km blir overskredet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta det hos NAF.. ellers ender du opp med en fyr som sier at den er slitt og må byttes.. og tar gjerne på seg jobben for en slant eller 100!

 

 

uansett.. NAF er fint for å sjekke slik...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NAF ville ikke gjøre det av en ellerannen grunn..

De kunne uansett ikke si noe om hvor lenge den ville holde.

 

Mekonomen skulle ha 700 spenn for å sjekke den, men kunne ikke si spesielt mye om tilstanden, og skulle ha rundt 2000 (minus litt rabatt) for å bytte til en ny med strammehjul..

 

Så nå er jeg i tvil om jeg skal bytte hele greia en gang til, bare for å være sikker.. :confused:

 

Noen forslag..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det skal ikke sje noe med motoren om den ryker på en 1.8i abs motor har jeg blitt fortalt. bare og nullstille motoren og sette på ny reim.

 

 

jeg kjørte 110.000km med ei reim fra 1995 til 2005, den var ganske dårlig når vi bytta den... ser ikke spes på den om den er dårlig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg kan lese av tråden;

Bilen har nå gått 137.000km

Regreim ble byttet på 120.000km, du har kvittering for delene brukt i siste bytte ~> dato for byttet.

Så hvis det er mer enn 5 års siden byttet, bytt.

Ved bytte av regreim bør alltid strammehjulet byttes (noe det sikkert er).

 

Grovsjekk av regreim, kan gjøres veldig enkelt.

- Demonter deksler slikt at du kan se/ta på deler av reimen.

- Se om den er flisete, morken (sprekker når du byer den vha pekepinger og tommel) eller om taggene er slipt bort.

- Sjekk dødgang, du skal kunne vri reimen ca 90° vha pekefiner og tommel, på det lengste strekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har gått 137.000km nå.

Registerreim og strammehjul ble byttet i juli 2005, på ca 133.000km (og iflg serviceheftet en gang til tidligere, husker ikke KM-stand).

Har kvittering fra Møller på reim og strammehjul datert juli 2005, og den gamle reima og strammehjulet har jeg også.

 

Dette ble byttet av en mekaniker privat et par dager før jeg hentet bilen, derfor hadde det vært kjekt å fått en vurdering på om den holder en stund til, men det skulle visst ikke være så enkelt/billig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder helt sikkert til 2010, eller 230.000km+

 

Ved etterkontroll, kan man bare se det overfladiske (opplagte feil). Derfor vil et seriøst firma, bare gi vage svar etter en kontroll (eller ikke påta seg oppdraget).

 

Det blir ofte foretatt kun en etterkontroll (+ eventuelt justering av slakk), etter ca 1000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, om det er gjort skikkelig holder det sikkert lenge..

 

Men hvor dyktig vedkommende som har gjort det er vet ikke jeg. Litt kjedelig om han har gjort noe litt feil under montering, eller ikke strammet alt slik det skal..

Regner med man har en litt sterkere sak dersom noe slikt er gjort på verksted istedenfor privat.. :)

 

Men aner ikke hva jeg skal gjøre. Kjedelig å punkge ut 2000 spenn, men enda mer kjedelig å sitte der med en registerreim som gikk adundas og kostnadene det medfører..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jo egentlig saken grei. Velg det minst kjedelige, eller lev litt farlig. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår IKKE at du skriker for 2000 -to tusen- kroners skyld!

Bytt reim om du er i tvil.

På en større Audi kan du sikkert gange det beløpet med både 7-8 har jeg hørt.

 

Better safe than sorry!!

 

Bytt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, blir vel å gå for den kjedeligste løsningen..

Bedre å betale 2000 nå enn å sitte med skjegget i postkassa (sett at den ikke går adundas i løpet av neste uke)..

 

Men er det 5 år som er anbefalt dersom ikke km-stand når grensa..?

Har en kamerat som også har en G3 96-modell med 65.000km på tellern som det muligens ikke er bytta på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det 5 år som er anbefalt dersom ikke km-stand når grensa..?

Har en kamerat som også har en G3 96-modell med 65.000km på tellern som det muligens ikke er bytta på..

 

 

det er 5år eller 120000km som er skift interval på golf 3 1,8l og 1,6l i hvertfall og 5år eller 90000km på diesel motorn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om reima er byttet 2005 så holder den LENGE!

Det er ikke rakettforskning å montere den og så lenge den er timet rett så er stort sett saken biff stroganoff. Hvis du virkelig ikke stoler på den forrige mekanikeren så bytt hele greia. 2000 er uansett sjitbillig, så det er ikke noe å lure på. 6000 skulle de ha på VAG for å bytte på gamlegolfen.

 

Du kan jo også bytte den selv. Det er som sagt ikke rakettforskning, så lenge du monterer den etter en verkstedhåndbok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At selve reima holder regner jeg med siden de er ny, det jeg er skeptisk på er hvorvidt han som har montert den har gjort det riktig..

Kjenner ikke vedkommende overhodet, og er litt bittert dersom noe er gjort litt halvveis nedi der..

 

Men noen nevnte at det ikke skjedde noe om reima røyk, kan noen bekrefte eller avkrefte dette..?

Hva er det som egentlig skjer, og hvor mye kan man risikere å måtte ut med dersom den ryker i fart..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.