Haster - Mister bremsekraft

Anbefalte innlegg

Før så gikk pedalen i bånn og jeg måtte pumpe på pedalen for å få noe bremser.

 

Tok å byttet hovedsylinder og luftet ut bremsene (halv liter bremseveske).

Den gamle vesken jeg fikk ut så ut som cola.

Etter dette så var bremsene utrolig gode og bremsene tok omtrent med engang jeg rørte pedalen.

 

Nå har det gått 2 uker og problemet har kommet tilbake... Noen som vet hva som kan være problemet?

Dette er en Passat 35i med skivebremser hele veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du luftet ut bremsene, tråkket du flat pedal eller trykket du mindre enn halv vandring? Trykker du flat pedal og tråkker i vei masse (noe en gjør ved utlufting) kan du ganske fort ødelegge hovedcylinderen. Spesiellt hvis du har kjøpt en brukt hovedcylinder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet, denne var nok brukt og det var dama som stod for pumpinga mens jeg luftet. Den pedalen gikk nok rett i bånn.

Men den funket som gull i starten....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før så gikk pedalen i bånn og jeg måtte pumpe på pedalen for å få noe bremser.

 

Tok å byttet hovedsylinder og luftet ut bremsene (halv liter bremseveske).

Den gamle vesken jeg fikk ut så ut som cola.

Etter dette så var bremsene utrolig gode og bremsene tok omtrent med engang jeg rørte pedalen.

 

Nå har det gått 2 uker og problemet har kommet tilbake... Noen som vet hva som kan være problemet?

Dette er en Passat 35i med skivebremser hele veien.

 

 

Har lignende problem, tror jeg...

 

Hadde myk pedal og måtte pumpe en gang for at den skulle bli hard.. tok opp bilen på bukker og skiftet bremsevæske og luftet igjennom hele systemet til det var ny bremsevæske i hele.. Da ble bremsene dobbelt så bra omtrent, men etter et par dager kom det delvis tilbake med myk pedal.. Luftet alle 4 en gang til og det kom en liten luft-boble på den ene bak.. etter det var den fin, men har bare kjørt en tur etter det, så vet ikke åssen det går... Men det er ikke noe lekasje som jeg kan se iallefall...

 

Skrik ut hvis noen vet svaret! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal prøve å lufte litt mer da jeg ikke ventet til det kom ren veske ut på alle plassene. Fyllte kun en halv liter. Og det som kum ut så ut som cola.

 

Anyway, det er ingen lekasjer og jeg trenger ikke å etterfylle. Mistenker bare at cylinderen har gått til helvete igjen da den var gammel, eller at det fortsatt er vann/gammel veske i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bremsevæsken ser ut som Cola ville jeg tømt hele systemet og fyllt på ny bremsevæske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bremsevæsken ser ut som Cola ville jeg tømt hele systemet og fyllt på ny bremsevæske.

 

forsåvidt, men pedalen har nå bare blitt værre og værre. Kan sparke den i bånn uten motstand omtrent nå. Merket at det var enda værre nå når jeg kjørte hjem igjen for 15 min siden. Trur sylinderen blir bare værre og værre.

 

Ser ut til at det blir ny sylinder og full utskift av væske.

Finnes det noen steder der man kan kjøpe dem brukte til en rimlig penge der de kan gå god for sylinderen? Mekonomen skal ha 1600,- for den, vet at VACN har litt rabatter der... men men.

 

Biltema har ikke, kanskje ringe BEMA imorgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forsåvidt, men pedalen har nå bare blitt værre og værre. Kan sparke den i bånn uten motstand omtrent nå. Merket at det var enda værre nå når jeg kjørte hjem igjen for 15 min siden. Trur sylinderen blir bare værre og værre.

 

Ser ut til at det blir ny sylinder og full utskift av væske.

Finnes det noen steder der man kan kjøpe dem brukte til en rimlig penge der de kan gå god for sylinderen? Mekonomen skal ha 1600,- for den, vet at VACN har litt rabatter der... men men.

 

Biltema har ikke, kanskje ringe BEMA imorgen.

 

Kan vel finne en brukendes på opphugningen. Bare finn deg enn med ikke alt for mange kilometer på samvittigheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ringte mekonomen, får 300 i pant på den gamle og litt avslag på klubbmedlemskapet. så da ble det ikke så ille...

 

Håper bare at dette gjør susen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lignende problem, tror jeg...

 

Hadde myk pedal og måtte pumpe en gang for at den skulle bli hard.. tok opp bilen på bukker og skiftet bremsevæske og luftet igjennom hele systemet til det var ny bremsevæske i hele.. Da ble bremsene dobbelt så bra omtrent, men etter et par dager kom det delvis tilbake med myk pedal.. Luftet alle 4 en gang til og det kom en liten luft-boble på den ene bak.. etter det var den fin, men har bare kjørt en tur etter det, så vet ikke åssen det går... Men det er ikke noe lekasje som jeg kan se iallefall...

 

Skrik ut hvis noen vet svaret! :)

 

 

Jeg får oppdatere tråden litt....

 

Hovedsylinder - NY fra butikk

All bremseveske byttet - rent og pent

 

Bremsene fungerte utmerket i starten og responsen var der med engang.

Men merket at de ver midlertidig.. Nå er jeg tilbake til utganspunktet.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Kan systeme produsere luft?

Kan det komme vann i systemet?

Den lekker ikke væske....

 

Jeg at imot alt av forslag, for dette kan jeg ikke ha i lengden....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får oppdatere tråden litt....

 

Hovedsylinder - NY fra butikk

All bremseveske byttet - rent og pent

 

Bremsene fungerte utmerket i starten og responsen var der med engang.

Men merket at de ver midlertidig.. Nå er jeg tilbake til utganspunktet.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Kan systeme produsere luft?

Kan det komme vann i systemet?

Den lekker ikke væske....

 

Jeg at imot alt av forslag, for dette kan jeg ikke ha i lengden....

 

Oppdatering herfra.. :)

 

Har kjøpt rep. sett fra møller til begge calipperne bak og siftet dette.. (o-ring og tettemembran) Luftet og fungerte bra... En stund.. Men nå er det pumping som gjelder...

Kjøpte nye skiver i dag, mangler bare nye klosser foran, så skal jeg bytte de også.. Regner med å få gjort det mot helga.. Så da er det bare å håpe på bedringer... Virker jo som vi sliter med det samme.... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes rep-sett til mange hovedsylindre. Christoffersen & Bekken i Oslo har stort utvalg, og dette blir som regel mye bedre enn brukt og mye rimeligere enn ny pumpe. Når bremsevæsken ser unormal ut er den enten urgammel med mye fuktighet og rare vekster oppi ,eller så har noen fylt på noe helt annet. Luft grundig i alle bremsepumper til det kommer ny væske ut.

Til selve problemet har jeg noen tips:

Noen biler må luftes grundig, deretter stå noen timer og luftes igjen. Det er noe med at luft må få flytte på seg selv et stykke for å komme i posisjon til å bli blåst videre med væsken. Dette har jeg lest i en eller annen rep-håndbok, uten at jeg husker helt hvilken bil.

En annen rar sak, som ikke har noe med lasteavhengig ventil å gjøre, mulig det er noe slik på din bil ? På Audi 200 sitter det en liten klump (med en tung kule inni) på bremserøret ved bakaksel. Denne skal redusere bremsekraften ved stor sentripetalkraft på bilen, for å redusere faren for skrens med bakaksel under bremsing. For å lufte dette systemet må det følges en spesiell prosedyre. Det er et eller annet med at man både starter og slutter med å lufte høyre bakhjul, og i tillegg at man må pumpe raskt og hardt siste gangen man lufter dette bakhjulet. (Forbehold om at detaljene var akkurat slik). Min erfaring med denne bilen er at man ikke får ut all luft uten å følge prosedyren. Bremsene virker relativt OK, men når bremsevæsken blir varm, så begynner bremsene å gå på (luften utvider seg mer enn væsken).

Enkelte biler kan det virke helt umulig å få luftet ved bruk av pedal, men man må kjøre lufttrykk på reservoaret, og åpne ved hjulsylindrene slik at væsken presses ut. Pass på å etterfylle ofte slik at du ikke går tom og presser mye luft inn i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det hele virker rart...

Om det var dårlig luftet så hvorfor hadde da bremsene vært gode i starten og dårligere etterhvert ???

Får gi den en ny runde lufting, om det har noe å si at luft er helt fremme eller ved caliptere så kan det hende at jeg ikke har fått tømt den skikkelig... Alt er verd et forsøk... Ringene i calipterene tviler jeg på, da burde det vel ha lekt litt???

 

Kjenner en på HR i risør. de lufter med høytrykk. Suger ut fra luftenipplene. Kanskje det er løsningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

syns det hele virker rart...

Om det var dårlig luftet så hvorfor hadde da bremsene vært gode i starten og dårligere etterhvert ???

Får gi den en ny runde lufting, om det har noe å si at luft er helt fremme eller ved caliptere så kan det hende at jeg ikke har fått tømt den skikkelig... Alt er verd et forsøk... Ringene i calipterene tviler jeg på, da burde det vel ha lekt litt???

 

Kjenner en på HR i risør. de lufter med høytrykk. Suger ut fra luftenipplene. Kanskje det er løsningen.

 

Som du skriver - ja det ER rart, og den fysiske forklaringen eller fasiten har jeg ikke. Kan være at de endrer seg avhengig av hvor luften er, og luftboblene kan stige når bilen får stått en stund og kanskje komme opp til masterpumpa ?

Når jeg lufter med trykk har jeg et orginalt påfyllingslokk til bremsevæskebeholderen med en ventilnippel på. Så setter jeg en LITEN elektrisk kompressor på nippelen og plugger i sigarettenneren. Deretter åpner jeg en og en nippel på hjulsylindrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg splitter nye skiver og klosser rundt hele bilen, og ny-luftet system.. Kom luft type MYE i den venstre bak og det har det alltid pleid å komme... : rolleyes Men nå er pedalen hard iallefall.. Så får jeg se hvor lenge det holder...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom du sikkert har lasteventil bak er det uhyre viktig å spenne opp denne med f.eks. en strips ifm. utskifting av væske. Hvis ikke vil den ikke stå helt åpen og det vil kunne danne seg ei luftlomme i denne. Da vil du ha bra pedal en stund, men så blir det bare dårligere og dårligere.

 

Hadde nesten samme problemet som deg på Einsern min på det første Vålertreffet i år (hadde bytta væske). Til tross til at jeg hadde lufta uten ende før jeg dro, kom det fremdeles bobler når jeg lufta der oppe også (etter å ha fått gradvis lavere pedal på det første passet). Et annet godt tips jeg har snappa opp her på forumet er å parkere bilen i motbakke med fronten opp den første natta etter at du har bytta væske. Det funker også meget godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom du sikkert har lasteventil bak er det uhyre viktig å spenne opp denne med f.eks. en strips ifm. utskifting av væske. Hvis ikke vil den ikke stå helt åpen og det vil kunne danne seg ei luftlomme i denne. Da vil du ha bra pedal en stund, men så blir det bare dårligere og dårligere.

 

Hadde nesten samme problemet som deg på Einsern min på det første Vålertreffet i år (hadde bytta væske). Til tross til at jeg hadde lufta uten ende før jeg dro, kom det fremdeles bobler når jeg lufta der oppe også (etter å ha fått gradvis lavere pedal på det første passet). Et annet godt tips jeg har snappa opp her på forumet er å parkere bilen i motbakke med fronten opp den første natta etter at du har bytta væske. Det funker også meget godt.

 

 

Ok.. da jeg luftet nå, så stod bilen på bakken.. Kan nok være noe med den lastventilen kanskje ja.. Får se litt på den når/hvis problemet kommer igjen... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.