Anbefalte innlegg

I Passaten er det en MFA som ikke stemmer helt med virkeligheten når det gjelder bensinforbruk.

 

På turen til Sigdal målte jeg et forbruk på 0.91 liter/mil inkl. kjøring på isen. Så vidt jeg kan bedømme er kilometertelleren korrekt (viser det samme digitalt som på speedometeret).

 

Forbruksmåleren viste 0.81 liter/mil, alltså 1 desiliter mindre pr. mil.

 

Kan dette kalibreres på noe vis?

 

Finnes det noen skikkelig beskrivelse på hva og hvor MFA'en henter og kalkulerer sine hidden?

 

Har CO-potmeteret noe med MFA'en å gjøre?

 

Kan/bør CO-potmeteret vaskes/renses/kalibreres?

Jeg har justert ohm-verdien en gang på potmeteret...har ikke målt etterpå, men den var riv ruskende gal før jeg gjorde det (1200 ohm).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan finne en veiledning på nettet om hvordan du sjekker MAF...

husker ikke hvor..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva hiddenene betyr er peanuts :http://www.snstuning.com/diy

 

Men kalibrering..snodige greier, Lars. Denne skal være riktig såfremt bilen er original. Den er nemlig kalibrert mot original motor/bil. Jeg f.eks logga forbruk til Bamble idag på 0.7l, men pga hastigheter rundt 120 over litt tid, så tror jeg nok reelt forbruk var +-1 liter++.

 

Det kan jo være så enkelt at pga Co pot er litt feil spiller det inn på forbruk kontra MAF's målte forbruk, eller at lambda er gått hos deg. Er mange småting som kan spille inn. Men nå vet du jo om dette, og da må du nesten legge til 0.1l for å få riktige forbruket når du kjører. Billigere enn å sende det vekk til f.eks Speedometerservice eller no sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva hiddenene betyr er peanuts :http://www.snstuning.com/diy

 

Men kalibrering..snodige greier, Lars. Denne skal være riktig såfremt bilen er original. Den er nemlig kalibrert mot original motor/bil. Jeg f.eks logga forbruk til Bamble idag på 0.7l, men pga hastigheter rundt 120 over litt tid, så tror jeg nok reelt forbruk var +-1 liter++.

 

Det kan jo være så enkelt at pga Co pot er litt feil spiller det inn på forbruk kontra MAF's målte forbruk, eller at lambda er gått hos deg. Er mange småting som kan spille inn. Men nå vet du jo om dette, og da må du nesten legge til 0.1l for å få riktige forbruket når du kjører. Billigere enn å sende det vekk til f.eks Speedometerservice eller no sånn.

 

Joda, jeg vet jo om det...men jeg er litt rart skrudd sammen og vil gjerne vite litt om hvorfor det fungerer slik som det gjør...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er fordi speedometer, hvor kjørekomputeren ligger, så vidt jeg vet er kalibrert fra fabrikk på helt original motor og faste prefix hvor kjørecomp. får signaler fra motor hvor forbruk regnes ut, da i henhold til de faste prefix som ligger der. Så om du gjør som jeg gjorde med min motor vil kjørecomp fortsatt gå på de samme prefix som den fikk på fabrikk. Jeg vil tro den får signal på åpne/lukking av gasspjeld i all hovedsak. Alt som da kan spille inn på ditt forbruk som co - pot, lambda, skittent luftfilter osv vil da føre til ett høyere reelt forbruk enn hva som kommer opp på computeren.

 

Etter litt grubling vil jeg tro det sitter en chip i selve instrumentet som "regner" ut forbruk på grunnlag av signalene fra spjeldet. Dette kan vell neppe fikses uten nitidig måling av forbruk, programering av ny chip og hele suppa.

 

Du må ikke være rar Lars, det ekkje bra, vettu!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lurt på dette selv og, men aldri funnet noe bra svar.

 

En annen irriterende feil med MAFen er at den viser lavere snittfart enn speedo. ligger du i 80 på nåla over en lang slette, og nullstiller MAF vil den vise at du hadde ca 70 over sletta.. Men 70 er da faktisk nærmere sannheten vist det testes med GPS, så kansje det er speedo som da burde justeres.

 

Det beste svaret jeg har fått om MAF er at den aldri var laget for å være nøyaktig, men det er jo grenser for å være på bærtur..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg også er litt snodig skrudd sammen.. jeg vil helst vite mest mulig om tekniske innretninger osv f.eks innretninger i en bil.

 

Hva er egentlig MAF forkortelse for? alltid kurrant å gjøre rede for dette i den første setningen man benytter forkortelsen.. tror dette vil være til stor glede for mange :)

 

uansett... antar d er d samme som kjørecomputer (på norsk..), iallefall noe i den retningen.

 

når d gjelder måling av bensinforbruket så har jeg spekulert litt på hvordan dette fungerer...

for d første.. d kan umulig beregnes ut i fra gass-spjeld-potensiometeret alene... computeren må i så fall som et minium også ta hensyn til turtall og motortemperatur. Selv om d ikke r nevnt så vil som regel computeren ha tilgang til verdien for motorturtallet, da dette uansett i de fleste biler måles elektronisk.

Men selv med disse tre variablene vil beregningen bli unøyaktig.

Dessuten r d ikke slik at alle 5'erne til Audi har gass-spjeld-potensiometer.

Jeg kjører selv en 200 TQ 10-ventiler 88-modell med motorkode MC, denne har ikke gass-spjeld-potensiometer, men kjørecomputer. Den har riktignok en enhet festet på siden av gass-spjeldet som er lett å forveksle med et potensiomter, men som i virkeligheten bare er to brytere, en for "lukket spjeld" og en for "nesten helt åpent spjeld".

Dersom motoren er utstyrt med LMM (Luft-Masse-Måler) så vil denne nesten i seg selv kunne gi nok og nøyaktig nok informasjon til å kunne beregne bensinforbruket ganske nøyaktig, da i samspill med motorstyringsenheten (hjernen).

Det generelle problemet blir da at langt ifra alle motorene med kjørecomputer har LMM. De motorene som ikke har LMM har Luftmengdemåler, men disse er vel som regel kun mekaniske?

hmm... undres om d finnes et potensiometer på Luftmengdemålerne... iallefall på de bilene med kjørecomputer...

hvis ikke så hadde d vært mulig med et flow-meter som helt enkelt måler hvor mye bensin som passerer gjennom bensinslangen etc.. men dette tviler jeg litt på.. : klø :

nei.. kanskje vi får et godt svar fra noen som ver med sikkerhet.. hadde vært interessant å vite..

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lurt på dette selv og, men aldri funnet noe bra svar.

 

En annen irriterende feil med MAFen er at den viser lavere snittfart enn speedo. ligger du i 80 på nåla over en lang slette, og nullstiller MAF vil den vise at du hadde ca 70 over sletta.. Men 70 er da faktisk nærmere sannheten vist det testes med GPS, så kansje det er speedo som da burde justeres.

 

Dette er bevist lagt inn feilmargin på speedometer. De aller fleste biler viser ca. 10% for mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg også er litt snodig skrudd sammen.. jeg vil helst vite mest mulig om tekniske innretninger osv f.eks innretninger i en bil.

 

Hva er egentlig MAF forkortelse for? alltid kurrant å gjøre rede for dette i den første setningen man benytter forkortelsen.. tror dette vil være til stor glede for mange :)

 

uansett... antar d er d samme som kjørecomputer (på norsk..), iallefall noe i den retningen.

 

når d gjelder måling av bensinforbruket så har jeg spekulert litt på hvordan dette fungerer...

for d første.. d kan umulig beregnes ut i fra gass-spjeld-potensiometeret alene... computeren må i så fall som et minium også ta hensyn til turtall og motortemperatur. :)

 

MFA er kjørekomputeren på Vw's G60 maskiner. Lurer på om ikke også VR6 har denne saken her. Og hvis jeg ikke er helt på tur, en av de første motortypene som fikk kjørecomputer, rundt 1990.

 

Det jeg mener er at kjørecomputeren er i speedometerhuset, og er fastsatte prefix fra fabrikk, f.eks at ved 80 graders oljetemp, 90 graders kjølevesketemp. (Dette står sikkert i instruksjonsboka!). Og utfra de fastsatte prefix regnes det fra gasspjeldets åpne/lukketid.

 

G60 har ikke LMM, den har ett Co-potensiometer som hos bl.a huggerne kalles for LMM..hva dingsen måler tør jeg sannelig ikke si, men vil tro vi snakker lufttrykk da den er for "liten" til å kunne måle mengden, vil jeg tro.

 

Hva Audi har av kjørecomputere vet jeg ikke, men MFA er en Vw sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle VR6 har MFA. Det å måle gjennomsnitt forbruk, gjør jeg ved å nulle ut MFA da jeg har kommet meg ut på hovedveien. Står bilen på tomgang, eller du kjører i by, så blir jo gjennomsnittet meget høyt. Måler jo forbruk på antall km som er tilbakelagt. På tomgang kan dette bli et litt hårete forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle VR6 har MFA. Det å måle gjennomsnitt forbruk, gjør jeg ved å nulle ut MFA da jeg har kommet meg ut på hovedveien. Står bilen på tomgang, eller du kjører i by, så blir jo gjennomsnittet meget høyt. Måler jo forbruk på antall km som er tilbakelagt. På tomgang kan dette bli et litt hårete forbruk.

 

 

Hei, hvordan nuller du ut MFAèn ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er egentlig MAF forkortelse for?

 

MFA (ikke MAF) står for MultiFunktionsAnzeige, og betyr rett og slett multifunksjonsinstrument.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MFA er kjørekomputeren på Vw's G60 maskiner. Lurer på om ikke også VR6 har denne saken her. Og hvis jeg ikke er helt på tur, en av de første motortypene som fikk kjørecomputer, rundt 1990.

 

 

 

Finnes også i stortsett alle GTI..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MFA er kjørekomputeren på Vw's G60 maskiner. Lurer på om ikke også VR6 har denne saken her. Og hvis jeg ikke er helt på tur, en av de første motortypene som fikk kjørecomputer, rundt 1990.

 

MFA var å få på Golf 1 GTI også, pluss at Audi også kunne leveres med MFA fra tidlig 80-tall, det var ekstra-utstyr på min bil f.eks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, hvordan nuller du ut MFAèn ?

 

Nå kjenner jeg til MFA kun på VR6 utgaven. Tror den er ganske lik som på G-60 osv... MFA har 2 stillinger. Hakk 1-2. Hakk 1 er gjennomsnitts forbruk på den siste turen du har hatt. Stopper du bilen,så nuller den seg ut etter 3 timer. Vil du slette den under kjøring, så skyver du knappen til venstre."fjør belastet" så du må holde den inne, helt til du ser tallene slettes.

Hakk 2 er gjennomsnitt siden batteripolen din var av sist. Det står også på MFA hvor lenge, og hvor mange km du har kjørt siden den var nullet ut sist.

Du nuller den ut, ved å skyve knappen helt høyre. Hold den inne, til tallene sletter seg.

Olje tempraturen og ute tempraturen lar seg sefølgelig ikke slettes. Samme gjelder klokka.

 

Så hvis du har kjørt med MFA på hakk 2, kan det hende at du har fått høye tall.

 

Kjører med MFA på hakk 1, og synes den funker utmerket.

Bare venne seg til å bruke den. Bensin forbruket virker fornuftig også.

Husk at den regner forbruk, i forhold til antall kjørte kilometer. Står bilen på tomgang, så... vel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner jeg til MFA kun på VR6 utgaven. Tror den er ganske lik som på G-60 osv... MFA har 2 stillinger. Hakk 1-2. Hakk 1 er gjennomsnitts forbruk på den siste turen du har hatt. Stopper du bilen,så nuller den seg ut etter 3 timer. Vil nu slette den under kjøring, så skyver du knappen til venstre."fjør belastet" så du må holde den inne, helt til du ser tallene slettes.

Hakk 2 er gjennomsnitt siden batteripolen din var av sist. Det står også på MFA hvor lenge, og hvor mange km du har kjørt siden den var nullet ut sist.

Du nuller den ut, ved å skyve knappen helt høyre. Hold den inne, til tallene sletter seg.

Olje tempraturen og ute tempraturen lar seg sefølgelig ikke slettes. Samme gjelder klokka.

 

Så hvis du har kjørt med MFA på hakk 2, kan det hende at du har fått høye tall.

 

Kjører med MFA på hakk 1, og synes den funker utmerket.

Bare venne seg til å bruke den. Bensin forbruket virker fornuftig også.

Husk at den regner forbruk, i forhold til antall kjørte kilometer. Står bilen på tomgang, så... vel..

 

Takker for utrolig god forklaring på MFA. Har hatt min bil i 1 år nå uten og visst noe av dette. Har aldri forstått meg på MFAen egentlig når det gjelder forbruk. Så nå skal det bli kjekt å fylle med på den =)

 

Takker så mye : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MFA (ikke MAF) står for MultiFunktionsAnzeige, og betyr rett og slett multifunksjonsinstrument.

 

MFA var å få på Golf 1 GTI også, pluss at Audi også kunne leveres med MFA fra tidlig 80-tall, det var ekstra-utstyr på min bil f.eks.

 

Det er altså slik jeg trodde. MFA er det samme som kjørecomputer, selv om den korrekte forkortelsen er multifunksjonsinstrument(oversatt).

Og MFA er like mye en Audi-ting som en VW-ting, iallefall i praksis :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.