Anbefalte innlegg

:confused: Hei!

Jeg har en liten utfordring på min S4, 1994 modell.

Når bilen startes så gir bilen beskjed om at det er noe feil med bremsene symbolisert med en rund figur (forestiller en bremseskive med bremseklosser) med et utropstegn i midten. Dette forsvinner i løpet av sekunder og ingen videre feilbeskjed vises. Av og til så kan samme figur uten utropstegn vises ved oppstart. Forsvinner like raskt, men har et par ganger blitt stående inntil bilen er blitt stoppet og startet på nytt.

Noen som har opplevd noen lignende? Kan dette være kontakten til slitasjeindikatorene som trenger rengjøring? Feil i dashbord?

Jeg har inntil videre ikke ønsket å bytte bremser rundt om, da dette er en større kostnad og jeg kunne tenkt meg noen tips fra dere før jeg evt gjør det. Forresten noen som har tips på billigste skiver/klosser til denne bilen og hvor jeg får tak i dette? 1994 modellen har ikke ufo bremser.

Takker for tips.

Espen Lysholm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk nivået på servo oljen... etterfyll hvis under minimum, kan faktisk være litt for lite selv om den ligger på minimum.

For lite olje gjør at det blir for lite trykk til bremsene da kommer varsel lampen.

Er ingen ekspert men mener dette skal være riktige opplysninger.

Kan selvfølgelig være en føler...

Kald motor skal den ligge på maks... Kanskje letteste måten å finne det ut på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle tips er gode, man lærer jo mye av å ha gammel bil. Jeg skal sjekke nivået på oljen.

Takk for tipset!

Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

: rolleyes

Jeg har sjekket oljer, men der er alt i orden. Noen som har noen andre tips?

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Er ikke dette det folk kaller "bomba" ?? Denne er ufarlig og er vistnok en feil i S4 bilene. Jeg har samme feil som deg i min bil. Jeg får dette utropstegnet når bilen har stått stille lenge og ved den første (litt skarpe) svingen jeg tar etter oppstart, så kommer utropstegnet og forsvinner med engang. Kjører jeg bilen daglig, så kommer ikke feilen. Jeg har oppdatert bremsene mine (har ikke noe med dette å gjøre) og veit at bremsene mine er 100% OK. Så jeg tror du har denne standard feilen som jeg har og da er det ikke noe å bry seg om :)

Robert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme varsel får jeg og etter at jeg har "kvittert" på bremsepedalen og fått "OK" i displayet. Får ikke opp noen feilmelding med vagcom.

Det eneste jeg kan tenke meg er at du går over og kjenner på ABS-følerne...at føleren sitter langt nok inn / nesten subber borti "kransen".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rød (!) er indikasjon på lavt trykk i hydraulikkreservoaret, men kan like gjerne være feil på selvdiagnosen. Er pedalen 'beinhard' og pulserer mens den går litt inn når du starter når dette indikeres, er det mulig at tilbakeslagsventilen i 'bomba' er litt sliten. Er måter å sjekke dette på , surf litt rundt på sjmautotechnik.com. Prøv også å stå stille på tomgang og bremse mange ganger etter hverandre, gjør du det fort, skal du teoretisk kunne få (!) etter ca. 20-30 trykk, siden pumpa ikke klarer å holde unna.

En annen test:

Start motoren og la den gå litt uten å trykke inn pedaler. Stopp motoren. Vent etpar minutter.

En 'grei' bombe skal tåle ca. 25 pedaltrykk uten å få fast pedal. Mindre enn 10 eller deromkring betyr dårlig ventil eller lite nitrogen i bomba.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.